تعریف و بررسی گردشگری ماجراجویانه

تعریف و بررسی گردشگری ماجراجویانه

با افزایش شمار افرادی که به منافع سلامتی حاصل از شرکت در تعطیلات فعال پی می برند، روزبه روز بر محبوبیت و رشد انواع مختلف گردشگری افزوده می شود . در این میان افرادی که خواستار هیجان هستند گردشگری ماجراجویانه را انتخاب می کنند .

گردشگری ماجراجویانه و ورزشی همپوشانی زیادی با یکدیگر دارند اما در اصل متفاوت بوده و امروزه جدا از هم بررسی می شوند.

کارناوال قصد دارد گردشگری ماجراجویانه و تفاوت های آن با گردشگری ورزشی را بررسی کند.

گردشگری ماجراجویانه چیست؟ و چه تفاوتی با گردشگری ورزشی دارد؟

بازار گردشگری ورزشی در نتیجه افزایش تمایل مردم به پیشگیری از بیماری به جای درمان و فعال تر شدن آنها در بسیاری از کشور های توسعه یافته، به طور روز افزونی در حال رشد است. در این میان افرادی خواستار هیجان و شور بیشتری هستند. این افراد، فعالیت های هیجان انگیز تری انجام می دهند که آن را می توان در دسته گردشگری ماجراجویانه قرار داد.

بر اساس دیدگاه برخی محققین، همگانی شدن ورزش حرفه‌ای را گردشگری ماجراجویانه می‌گویند، طبیعتا این فعالیت، یک فعالیت قهرمانی نیست و افراد ماجراجو به‌ صورت مبتدی تری یک هیجان را تجربه می‌کنند.

اگر بخواهیم تعریف مختصی برای این نوع گردشگری داشته باشیم: گردشگری ماجراجویانه شامل سفرهای با هدف خاص برای کاوش تجربیات جدید است. که اغلب، شامل ریسک کردن یا کنترل خطر همراه با چالش شخصی، در یک محیط طبیعی یا عجیب و غریب می باشد.

گردشگری ماجراجویانه علاوه بر همپوشانی هایش با گردشگری ورزشی، مستقیما با طبیعت در ارتباط می باشد در واقع در اکثر اوقات یک گردشگر ماجراجو را یک طبیعت گرد نیز می توان نامید.

انگیزه این افراد عمدتا به لذت ناشی از ترشح فراوان آدرنالین بر می گردد که در نتیجه احساس خطر و هیجان حاصل می شود. گردشگران ماجراجو معمولا از سایر گردشگران ورزشی جوان تر هستند( برای مثال 25-40 سال). و نکته ای که قابل تامل می باشد مردان بیشتر از زنان در این فعالیت ها شرکت میکنند.

نمونه هایی از گردشگری ماجراجویانه در ایران

شاید جالب باشد اگر بدانید بزرگترین کیبل اسکی (اسکی روی آب) جهان و نخستین سایت اسکی روی آب خاورمیانه در جزیره کیش قرار دارد.

غار گل زرد غاری، رودخانه‌ای در دامنه جنوب شرقی قله 3706 متری گل زرد که از مجموعه قله‌های ناظر بر کوه دماوند است. این غار که در استان مازندران، در منطقه پلور و در مراتع شمالی روستای منظریه قرار دارد، از معدود غارهای طبیعی موجود در این منطقه به شمار می‌رود. و جاذبه‌های خوبی برای گردشگران ماجراجو به حساب می‌آید.

بانجی جامپینگ از سال 1386 نیز این ورزش تفریحی به ایران آمد. اگر سری به دربند زدید و از هوای آن لذت بردید، می توانید از بانجی جامپینگ 40 متری توچال پایین بپرید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments