کوه های مریخی ایران

کوه‌های مریخی بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه بهاری چابهار به شمار می‌رود که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این کوه‌ها به سبب وضعیتی که دارند در دسته‌ی مناطق بدبوم یا بدلند قرار می‌گیرند.

بَدبوم یا بدلند (Badland) به نواحی مرتفع خشکی که بر اثر باران‌های سنگین اتفاقی به دره‌های تنگ عمیق بریده شده است و ریزش‌های جوی معمولی ناحیه به اندازه‌ای نیست که حافظ پوششی کافی از علف یا سایر گیاهان باشد. چنین ناحیه‌ای برای کشاورزی یا زمین چراگاهی تقریباً فاقد ارزش است.

این کوه ها از رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس تشکیل شده و به سبب این جنس رسوبی و نوع خاص فرسایش همچون اشکالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ به نظر می رسند.

کوه های مریخی

کوه‌های مریخی (آریا، کالانی) رشته کوهی هستند که تقریباً از ۳۵ کیلومتری خاور چابهار آغاز می‌شوند و دهها کیلومتر به سمت شرق امتداد می‌یابند. عمر این کوه‌ها را بالغ بر ۵ میلیون سال برآورد کرده‌اند. کوه‌های مینیاتوری یا مریخی ادامه‌ رشته کوه‌های زاگرس هستند که تا پاکستان ادامه دارند. ارتفاع این کوه‌ها متغییر بوده و از پنج متر تا بیش از صد متر در میان آن‌ها پیدا می‌شود.

در فاصله‌ی ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از چابهار می‌توان این کوه‌ها را پیدا کرد که تا کیلومترها امتداد دارند. در میان این کوه‌ها دریاچه‌ای منحصربه‌فرد به رنگ صورتی وجود دارد که لیپار نامیده می‌شود.

تماشای آسمان شب

کوه های مینیاتوری در منطقه ای واقع شده که افق وسیعی دارد و به گفته کارشناسان آسمان این نقطه به شما قابلیت رصد همزمان ۱۴ صور فلکی را می دهد. پس اگر از علاقه مندان ستاره نگری هستید بار و بندیلتان را همراه خود به کوه های مریخی ببرید و شب را در آنجا به صبح برسانید.

اکوسیستم :

در این منطقه اثری از گیاهان دیده نمی شود اما پرندگانی همچون فلامینگو، عقاب دشتی، حواصیل و تیهو در نزدیکی آن به چشم می خورند و به زندگی ادامه می دهند.

کوه های مریخی

بهترین فصل سفر:

چابهار بندری فاقد پاییز و زمستان است و آب و هوای آن همیشه بهاریست. پس در هر زمان از سال که خواستید می توانید به تماشای کوه های مریخی و دیگر جاذبه های این بندر بروید.

مسیر دسترسی:

از چابهار به سمت گواتر به راه بیفتید تا پس از ۴۰ کیلومتر در سمت چپ جاده شاهد این پدیده شگفت انگیز باشید.

اقامت : 

هتل و مهمانسرا و خانه های محلی در چابهار انتخاب خوبی برای اقامت هستند. می توانید در این سفر کمپینگ را نیز تجربه کنید

اگر شما به این منطقه زیبا سفر کرده اید در پایین همین مطلب برای ما بنویسید

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments