عمارت هشت بهشت، کوچکِ دلفریب

کاخ هشت بهشت قدمتی کمتر از دیگر کاخ‌های صفوی دارد، از نظر وسعت نیز چندان بزرگ و عظیم نیست، اما زیبایی چشم نواز آن، ساختار یکپارچه عمارت، پی پیچ و خم بودن و داستان جذاب آن، هشت بهشت را به یکی از مقاصد پر طرفدار اصفهان بدل کرده است، در ادامه به معرفی و شرح قصه‌ی این عمارت با سایت ایران تراول همراه باشید.

عمارت هشت بهشت
عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت، خونی تازه در حکومت صفوی

حکومت صفوی در دوران شاه عباس دوم در اوج قدرت و شکوه قرار داشت و بعد از مرگ شاه عباس اندک اندک مسیر زوال را طی می‌کرد، شاه صفی دوم، پسر شاه عباس دوم زمانی که از حرم سرا آمد و تاج گذاری کرد، وضع کشور با شیبی تند رو به تباهی گذاشت، حجوم ازبک‌ها، زلزله، قحطی و شورش‌های مردمی از یک سو و عیاشی‌ها، مصرف بیش از حد شراب و بیماری شاه جوان نیز از سوی دیگر، کشور را رو به نابودی ‌می‌کشاند.

نقاشی شاردن از عمارت هشت بهشت
نقاشی شاردن از عمارت هشت بهشت

پزشکان و وزرای شاه که این سلسله بلایا را وزیران بر گردن نحسی و خطای منجم باشی در خطای محاسبه ساعت سعد تاجگذاری انداختند. در نهایت بنا بر آن شد که مراسم تاج‌گذاری تکرار شود و شاه با نامی جدید (شاه سلیمان) دوباره تاج‌گذاری کند انگار که سلطان جدیدی بر تخت نشسته است دوباره سکه ضرب کنند و دوباره مهرهای سلطنتی را بسازند. شاه سلیمان در تاریخ شنبه اول فروردین ۱۰۴۹ مجدداً تاجگذاری کرد. اتفاقاً پس از آن وی با اراده بیشتری به اداره مملکت پرداخت و توانست غذا و مشروب خود را نیز کنترل کند در نتیجه پس از تاجگذاری مجدد بیماری شاه رو به بهبود نهاد و اوضاع کشور نیز کم‌کم به سامان شد. کاخ هشت بهشت نیز بعد از این تغییر نام، رفتار و منش شاه صفی ساخته شد تا خون تازه‌ای در شکوه و جلال حکومت صفوی به جریان بیاندازد. وجود صدراعظمی چون شیخعلی خان زنگنه باعث شد اوضاع کشور پریشان نشود و در واقعیت شیخعلی خان زمام امور را در دست داشت و به ادارهٔ امور می‌پرداخت.

معماری عمارت هشت بهشت

این بنا از لحاظ معماری، تزیینات و نظام آبرسانی، از زیبا ترین و نفیس ترین آثار دوره صفویه به شمار می رود. از جمله ویژگی های آن، پیچیدگی‌های معماری بنا است هیچ‌یک از این نقاط از حیث شکل و ساختمان و تزیینات و آرایش به دیگری شبیه نیست، در هرجائی چیز تازه و گوناگون است، مورد دیگر پنهان بودن راه پله‎‌ها، تعبیه بیش از بیست اتاق در پایه‌ها، حوض‌های فواره دار در طبقه بالا و پایین، حوض مروارید در ایوان شمالی و سرسره آب در ایوان جنوبی می باشد. نوع معماری این بنا، از نوع سبک اصفهان است.

صحن اصلی امارت هشت بهشت
صحن اصلی امارت هشت بهشت

اتاق‌های عمارت، به طور کامل به نقاشی دیواری و آیینه کاری آراسته بوده که قسمت بیشتر آن‌ها در دوره‌ی قاجاریه از بین رفته است.

ایوان شمالی کاخ، حوضی مرمرین با ژرفای کم، به نام حوض مروارید دارد و این حوض طوری حجاری شده که آب از سوراخ هایش، مانند مروارید تراوش می کند. پارک مجلل و زیبایی نیز در اطراف این کاخ ساخته شده که بر خلاف باغ چهلستون از انواع مسطح باغ‌ها است و در حال حاضر از گردشگاه های مشهور شهر اصفهان است.

سقف گنبدی امارت هشت بهشت
سقف گنبدی امارت هشت بهشت

در حال حاضر این باغ به پارک تبدیل شده و با شماره ۲۲۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در حال حاضر از باغ هشت بهشت اصفهان، وسعت زیادی باقی نمانده ولی قصر تاریخی آن، هنوز اثری ارزنده و جالب توجه است و همچنین عمارت هشت بهشت روزگاری زیباترین کاخ عالم نامیده می شده است پس از چندین دوره بازسازی دوباره رنگ و رخی تازه به خود گرفته است.

عمارت هشت بهشت در سفر نامه شاردن

شوالیه شاردن فرانسوی در سفرنامه مشهور خود به تمجید از این عمارت می‌پردازد و از زیبایی و تجملات این عمارت در شگفت می‌ماند و در توصیف تزیینات آن می‌نویسد:

قسمت پائین تا ده پا از سطح زمین از سنگ یشم و نرده‌ها از چوب زرنگار و قاب‌ها و چهارچوب‌ها از نقره و جام‌ها از بلور و آلت‌ها از شیشه‌های رنگارنگ ظریف ساخته‌شده است. اما راجع به تزیینات نمی‌توان این اندازه شکوه و عظمت و دلربائی و فریبندگی را که درهم‌آمیخته است تصور کرد. میان نقاشی‌های این بنا تصاویر برهنه و فرح‌انگیز بسیار زیبا وجود دارد و در همه‌جا آیینه‌های بلورین در دیوارها بکار رفته است، در این تالار اتاق‌های آیینه‌کاری کاملی است که اثاثیه هر اتاق از باشکوه‌ترین و شهوت‌انگیزترین نوع خود در دنیاست.

تور مجازی

شما در تصویر پایین با حرکت موس و کیبورد و یا استفاده از عینک واقعیت مجازی می‌توانید تور مجازی به این نقطه را امتحان کنید.

مسیر دسترسی

باغ هشت‌بهشت که در بافت شهری اصفهان قرارگرفته در غرب خیابان چهارباغ پایین، شرق به خیابان متأخری و جنوب به بازارچه بلند (بازار هنر) واقع‌شده است.  برای رسیدن به این کاخ می توانید از خط متروی اصفهان استفاده کرده و در خیابان چهارباغ، ایستگاه شهدا پیاده شوید و ادامه مسیر را به وسیله تاکسی یا پیاده طی کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments