قهوه انوشه | قهوه‌ی خوش‌طعم نوش آباد

بعد از اینکه شهر زیرزمینی نوش آباد را دیدیم چند پله بالا رفتیم و یک کافی شاپ جمع و جور و قشنگ رسیدیم. اسمش کافه انوشه بود. در آنجا مهمان قهوه انوشه شدیم و آنقدر دوستش داشتیم که خواستیم شما هم از آن بدانید.

نوش آباد کجاست؟

وقتی که شاهزاده‌های ساسانی از مسیر تجاری ری به اصفهان می‌رفتند، چشمه‌ای پر آب و مکانی سرسبز دیدند. از آنجا خوششان می‌آید و دستور می‌دهند بارگاهی در آنجا بسازند. رفته رفته این بارگاه به شهری تبدیل می‌شود. به رسم احترام به انوشیروان ساسانی و به خاطر وجود آن چشمه در آن مکان نام آنجا را «انوش آباد» می‌گذارند. انوش یعنی «نامیرا» و «همیشه جاوید». به دلیل آنکه نوش آباد در مسیر تجاری قرار داشته، از نظر اقتصادی به شهری قوی تبدیل می‌شود. و به همین خاطر حملات زیادی به آن می‌شده. پس به همین دلیل شهر زیر زمینی نوش آباد را احداث می‌کنند. این قرارگیری در راه تجاری باعث می‌شود هرچه برای اولین بار به ایران وارد می‌شده، نوش آباد جزء اولین شهرهایی باشد که پذیرای آن محصول است. چون هم به کاشان و مسیر ابریشم نزدیک بوده و هم خودش یکی از انشعابات قوی ایران بوده.

قهوه

قهوه تقریباً از پانصد سال پیش یعنی حدود دوره‌ی صفویه وارد ایران می‌شود. با ورود قهوه به ایران مردم قهوه‌خور می‌شوند و قهوه به نوشیدنی اصلی ایرانیان تبدیل می‌شود. در دوره‌ی قاجار کاکائو وارد ایران می‌شود. با ورود کاکائو به ایران سبک و سنت قهوه نوشی کمی عوض می‌شود و قهوه جایگاه بهتری پیدا می‌کند. تا جایی که در دربار هم قهوه محبوب‌تر می‌شود. و حتماً اسم «قهوه‌ی قجری» را شنیده‌اید.

قهوه انوشه
قهوه انوشه

قهوه‌ی متفاوت نوش آباد

با ورود کاکائو به کرمان، تهران، مشهد، گرگان و بخش‌های غربی ایران، کاکائو، هل و دارچین را بدون شیرین کننده با هم می‌جوشانند و دم می‌کردند و در مجلس عزا به مردم می‌دادند. چون تلخ بوده و تلخی آن با تلخی عزا مناسبت داشته است و کام عزادار را تلخ می‌کرده است. اما در منطقه‌ی نوش آباد، یزد و آران بیدگل قهوه را به شکل متفاوتی دم می‌کردند.) نوش آبادی‌ها و یزدی‌ها شباهت بسیاری باهم دارند. هم فرهنگ، هم معماری قدیم و هم حتی لهجه!)

قهوه، کاکائو و شکر را را روی آتش می‌گذاشتند. تا آن اندازه‌ که کنده‌های چوب به ذغال تبدیل شود. و پس از آن، قهوه را روی همان می‌گذاشتند تا دم بکشد. و این پروسه بین سه تا پنج ساعت و گاهی حتی بیشتر طول می‌کشیده. موقع سرو، گلاب، هل و دارچین به آن اضافه می‌شده. و زمان کوتاهی دم می‌کشیده.

خاصیت قهوه انوشه

مردم کویر عموماً سرد مزاج‌اند و شیرینی خور. و تپش قلب هم که مشکل بسیاری از آدم‌هاست. قهوه هم تلخ است که بسیاری دوست ندارند، مزاجش سرد است و تپش قلب می‌آورد. حالا قدیمی‌ها چه کردند؟ با اضافه کردن کاکائو، هل و دارچین طبع آن را کاملاً گرم کرده‌اند. شکر هم به آن اضافه کردند تا هم هوس شیرینی‌شان را برطرف کند و هم انرژی بدنی‌شان را تأمین کند. چون مردم کویر مردم سخت‌کوشی بودند؛ یا مغنی بودند، یا کشاورز.

گلاب را هم به این  نوشیدنی اضافه کردند. گلاب آرامبخشی قوی است. و وقتی آن را در مراسم عزا به مردم می‌دادند، آرامشی به آنها می‌داده است.

زمان دم کشیدن این قهوه که صد در صد عربیکا است، حداقل چهار ساعت است!

قهوه انوشه نوش آباد
قهوه انوشه نوش آباد

قهوه‌ی مناسبتی

این قهوه در مراسم عزای همه به جز جوانان و مجالس شهادت ائمه به خصوص در محرم و صفر سرو می‌شده و هم‌اکنون هم می‌شود.

کجا بخوریم؟

جایی که می‌توانیم برای خوردن این قهوه به شما معرفی کنیم کافه انوشه است.

نشانی: اصفهان، کاشان، نوش آباد، ورودی شماره ۲ شهر زیرزمینی

ساعت کار: ۸:۳۰ صبح تا ۱۰:۳۰ شب

شماره‌ تماس: ۰۹۱۳۴۳۳۹۳۶۹

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
حجت
حجت
4 سال گذشته

۴-۵ ساعت رو‌آتیش؟ میسوزه میشه زهرمار. کاش یکی یادشون میداد