خانه تاج کاشان | خانه تاریخی نقلی!

خانه تاج از خانه‌های تاریخی کوچک، ساده و زیبای کاشان است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این خانه هم اکنون به عنوان خانه‌ی هنرمندان کاشان مورد استفاده است، اما بازدید از آن هم ممکن است.

معماری خانه تاج کاشان

خانه تاج بنای زیبایی است که به سبک گودال باغچه‌ ساخته شده است. این بنا در دوره‌ی قاجار ساخته شده. مساحت این بنا ۷۰۰ مترمربع عرصه و ۸۰۰ مترمربع اعیانی است. خانه‌ تاج معماری مردم عام شهر کاشان را نشان می‌دهد. به این معنا که خانه‌های معمول مردم به این شکل بوده و نه خانه‌ی افرادی خاص. این خانه سه طبقه دارد؛ همکف، گودال باغچه و سرداب تحتانی. و همچنین دو حیاط بیرونی و اندرونی داشته و سیزده اتاق پنج دری و سه دری.

حیاط بیرونی خانه با ورودی از هشتی پنج ضلعی منحصر به فرد و دالان باریک پیچیده، فضا را از دید رهگذر محفوظ داشته است. حیاط بیرونی دارای یک باب مطبخ و سردابی کوچک است. این سرداب در زمینی با خاک رس حفاری شده و جایی مخصوص نگهداری مواد خوراکی دارد.

ایوان پیشکم به وسیله سه در میوجی توپر (فاقد شیشه)، حرمت قسمت بیرونی (خاص مراجعات) را از اندرونی که مخصوص زندگی کدبانو و اهل و عیال در خانه است جدا کرده.و این موضوعی است که ماهیت فرهنگ و تمدن اسلامی را تعریف می‌کند.

درونگرایی، تناسب، تقارن، تعادل، هماهنگی، ظرافت و در عین حال قداست و نجابت در این خانه نشانی از معماری اصیل کاشان و هویت تاریخی مردم این دیار است.

حیاط اندرونی و شارم‌های اطراف گودال باغچه و مهتابی مقابل با غرفه‌های مجاور شارم به وسیله راه‍‌پله‌ای باریک شما را به پایین خانه هدایت می‌کند.

خانه تاج کاشان
خانه تاج کاشان

باغچه‌ها و آب نمای مرکزی گودال باغچه طراوت را از دهانه باز زیر زمین به سرداب و پس سرداب منتقل می‌کند.

بادگیر مرتفع بام هوای گرم و خشک و سوزان تابستان را با وزش باد گرفته و از پره‌های داخل بادگیر به کانال‌های مرطوب اطراف سرداب منتقل کرده و پس از خنک شدن از طریق شبکه‌های جعفری به زیر زمین هدایت می‌کند و باعث اختلاف دمای بین پانزده تا بیست درجه سانتی‌گراد با سطح کوچه می‌شود.

خانه‌ی تاج به صورت متروکه و مخروبه در مرداد ماه سال ۱۳۸۳ توسط معمار مرمت بناهای تاریخی کاشان سید اکبر حلی خریداری و مرمت و بازسازی شد.

خانه تاج با شماره ۹۰۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازدید از خانه‌ تاج کاشان

نشانی: کاشان، خیابان علوی

بلیط ورودی: ندارد

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments