غذاهای معروف تبریز | در تبریز چه بخوریم؟

از غذاهای معروف تبریز حتماً نام کوفته تبریزی را بسیار شنیده‌اید و ممکن است از آن هم خورده باشید. اما غذاهای معروف تبریز به کوفته ختم نمی‌شود. بلکه این شهر غذاهای خوشمزه‌ی بسیاری دارد که باید در سفر به تبریز حداقل یکی دوتا از آن را مزه کرد.

شهرهای مختلف ایران به دلیل داشتن روابط خوب با یکدیگر انواع فرهنگ خود را به هم انتقال می‌دهند. در این میان انتقال فرهنگ غذایی رتبه‌ی بالایی دارد. به همین دلیل است که بعضی از شهرها غذاهای مشترکی دارند. ایران تراول همچنان که در بخش اصفهان و کاشان به معرفی غذاها پرداخت، این بار هم شما را در یافتن غذاهای معروف تبریز کمک می‌کند تا بدانید در سفر خود چه باید بخورید.

کوفته تبریزی

گل سرسبد غذاهای معروف تبریز کوفته تبریزی است. این غذا طعمی عالی و همه پسند دارد و از کمتر کسی می‌شنوید که آن را دوست ندارد. مواد اصلی کوفته تبریزی گوشت چرخ شده، لپه، گردو و تخم مرغ است. این غذا در سس گوچه گذاشته می‌شود تا طعم خوبش دو چندان شود و هم خوردنش آسانتر.

طرز تهیه‌ی کوفته تبریزی : کلیک کنید

کوفته تبریزی
کوفته تبریزی

خورش هویج

اگر غذاهای شیرین دوست دارید خورش هویج تبریز گزینه‌ی خوبی برای شماست. این غذا هم مانند کوفته جزء غذاهای معروف تبریز است. و به خاطر وجود هویج و آلو در آن شیرینی‌ای دارد که ممکن است به به مذاق همه خوش نیاید. در این غذا هویج خلال شده‌ی سرخ شده، گوشت یا مرغ و آلو وجود دارد. که با چاشنی‌هایی مثل زعفران، پیاز، گوجه و … با طرزی خاص مخلوط می‌شود و غذای دلچسبی را به طرفداران خود تقدیم می‌کند.

خورش هویج
خورش هویج

کوکوی لوبیا سبز

گوشت چرخ شده، سیب زمینی، هویج، پیاز، تخم مرغ و زعفران با دست کدبانوان تبریزی کوکویی تبدیل به کوکویی می‌شود که اگر از آن نخورید از دستش داده‌اید. این غذا در کمتر رستورانی وجود دارد و برای مزه کردن آن باید مهمان تبریزی‌های مهمان نواز شوید. این غذای پرطرفدار در مهمانی‌ها و مراسم تبریزی‌ها (مثل افطاری) جایگاه ویژه‌ای دارد.

کوکوی لوبیا سبز
کوکوی لوبیا سبز

آش ماست

آش ماست یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های تبریز است که از پیاز، عدس، برنج، سبزی آش، آب گوشت، سیب‌زمینی، ماست، نخود، لوبیا، کلم برگ و هویج تهیه می‌شود.

آش ماست
آش ماست

آش کلم قمری (داش‌کلم آشی)

آش کلم قمری از آش‌های مخصوص و اصیل تبریز است. این آش از کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج، تره، جعفری، سبزی دیگری به نام کروز، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و فلفل تهیه می‌شود و برای تزئین نعناع خشک به آن اضافه می‌کنند. اما بعضی از قدیمی‌های تبریز به آش کلم قمری کشک هم می‌ریزند.

آش کلم قمری
آش کلم قمری

آش میوه

آش میوه هم جزء غذاهای معروف تبریز است که به خاطر طعم ملسش سلایق خاصی آن را می‌پسندند. البته این آش در همه جای تبریز مثل هم درست نمی‌شود. ولی بیشتر تبریزی‌ها آن را از نخود، لوبیا، آلو، آلوچه، زردآلو، آلبالو، زغال اخته، هویج، کلم‌برگ، پیاز، رشته‌ی آشی، رب، گوجه‌فرنگی و تره و جعفری درست می‌کنند.

آش میوه
آش میوه

آش گوجه‌فرنگی (آش آبغوره)

از دیگر آش‌های بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ تبریزی آش گوجه‌فرنگی است. تنها فرق آش گوجه‌فرنگی و آش آبغوره در میزان گوجه‌فرنگی به کار رفته در پخت آن است. برای تهیه‌ی این آش از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم‌بلبلی، بلغور، برنج، پیاز داغ، گوجه‌فرنگی به مقدار زیاد، تره و جعفری استفاده می‌کنند. برای طعم‌دار کردن آن از غوره یا آبغوره استفاده می‌کنند.

آش گوجه‌فرنگی
آش گوجه‌فرنگی

آش اوماج

این آش که قوت بسیاری دارد معمولاً در زمستان‌ها پخته می‌شود. پیاز فراوان، عدس، رشته یا اوماج، ریحان، مرزه، تره، فلفل و زردچوبه موادی است که یک اوماج خوشمزه از آن به دست می‌آید. این غذا هم جزء غذاهای خانگی است. اما امکان پیدا کردن آن در رستوران‌های سنتی و غذافروشی‌های کوچک هم وجود دارد.

آش اوماج
آش اوماج

دیزی سنگی

این غذا را که هم حتماً شنیده و هم لابد از آن خورده‌اید. اما در تبریز و در رستوران‌های سنتی‌اش از سفارش دادن و خوردن آن غافل نشوید. حتماً می‌فهمید که دیزی تبریز چیز دیگری است.

دیزی سنگی
دیزی سنگی

یپراخ دلماسی

این تیتر کلمه‌ی دلمه‌ی برگ مو است که به زبان زیبای ترکی آذری آورده‌ایم. لابد در شهرهای خودتان دلمه خورده‌اید. دلمه از پیش‌غذاهای مجلسی و اصیل تبریزی است که از بلغور، برنج، لپه، روغن حیوانی (ساری یاغ)، پیاز سرخ‌کرده و سبزی دلمه (شوید، مرزه، تره) درست می‌شود.

دلمه برگ مو
دلمه برگ مو

دویماج

ممکن است نام دویماج را در شهرهای دیگر هم شنیده باشید. اما دلیلش را در ابتدای توضیحات نوشتیم. این غذا مانند غذاهای بالا برای شام و ناهار سرو نمی‌‌شود. بلکه عصرانه یا صبحانه‌ای است که خاصیت و انرژی زیادی هم دارد. نان خشک تبریزی، پنیر محلی، کره، سبزی خوردن یعنی تره، جعفری، ترخون، پونه و گردو مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا است. سبک و ساده!

دویماج
دویماج

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments