تور ادبی تبریز | مهمان شاعران باشید

تبریز شهر شاعران پرآوازه‌ی ایرانی، استاد شهریار و پروین اعتصامی که همه‌ی ما هرچند هم که شعر ناخوانده باشیم حداقل یکی از اشعار این دو شاعر گرانقدر را خوانده‌ایم و حظ کرده‌ایم. «علی ای همای رحمتِ» شهریار و «مست و هشیار» بانو پروین اعتصامی را لابد خوانده یا شنیده‌ایم و در طبع بالای این شاعران شکی نداریم. در تور تور ادبی تبریز مهمان شاعران این شهر خواهیم بود تا یاد آنان را زنده نگاه داریم. در این تور به خانه استاد شهریار ، خانه پروین اعتصامی و مقبره الشعرا می‌رویم.

خانه استاد شهریار

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار زاده‌ی ۱۲۸۵ شاعر ایرانی و اهل آذربایجان بود و به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌ است. خانه استاد شهریار در تبریز است و خانه‌ی ابدی او نیز هم. شهریار بنا به وصیت خود در مقبرهالشعرای همین شهر به خاک سپرده شده است.
اگر فقط استاد شهریار را می‌شناسید و شعر «حیدر بابا»ی او به گوشتان خورده، خانه استاد شهریار جزء مهم‌ترین جاهایی است که باید در تبریز و تور ادبی تبریز ببینید.
خانه استاد شهریار برای تکمیل حس آنچه در سریال «شهریار» دیده‌ایم بسیار مناسب است. این خانه با تعداد زیادی از وسایل ایشان به گونه‌ای است که می‌توان حضور استاد را در آنجا حس کرد و صدای قدم‌هایش را از میان زیرزمین و اتاق‌ها شنید.

خانه استاد شهریار
خانه استاد شهریار

درباره‌ی خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار به دوران پهلوی دوم تعلق دارد و در زیربنایی بالغ بر ۲۵۰ متر و مساحتی حدود ۲۴۱ متر در ۲ طبقه ساخته شده‌ است. حدود ۵۰۰ قطعه از وسایل استاد شهریار در این خانه است. وسایلی مانند مبلمان، تلویزیون، دفاتر و کتب، لباس‌ها و …. در زیرزمین زیبای این خانه عکس‌ها و کتاب‌های ایشان و در طبقه‌ی بالا تعدادی از نسخ خطی اشعار استاد در معرض بازدید عموم است.

مشخصات ضمنی

ساعت بازدید: ۱۴:۳۰ – ۷:۳۰ و ۱۹-۱۵ به جز ایام تعطیل
بهای بلیط: در بعضی روزها رایگان و در بعضی روزها ۱۰۰۰ تومان یا ۲۰۰۰ تومان
نشانی: تبریز، خیابان ارتش، کوچه مقصودیه، خانه استاد شهریار
تلفن: ۵۵۵۸۸۴۷-۰۴۱۱
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران:  ۲۲۷۲۹

خانه پروین اعتصامی

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی، زاده‌ی  ۱۲۸۵ در تبریز معروف‌ترین شاعر زن ایرانی است. پروین در جوانی بر اثر بیماری حصبه درگذشت.

خانه پروین اعتصامی حیاطی زیبا و سرسبز دارد که حوض میانه‌ی آن طراوتی دوچندان به حیاط داده است. این خانه ۱۳۰۰ متر مساحت دارد و متعلق به دوران پهلوی اول است. خانه پروین اعتصامی محل تولد او و زندگی‌اش تا هفت سالگی بوده است.

خانه پروین اعتصامی
خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی مانند خانه استاد شهریار نیست که شما بتوانید وسایل و دست نوشته‌های این شاعر را در آن ببینید. اما خانه پروین اعتصامی به دیدن معماری زیبای خانه و مجسمه‌ی این شاعر بزرگ می‌ارزد و نزدیکی آن با خانه استاد شهریار از نکات مثبتی است که بازدید دو خانه را برای شما آسان می‌کند.

خانه پروین اعتصامی مانند دیگر خانه‌های قدیمی تبریز زیرزمین خانه پروین اعتصامی دارای خوض‌خانه بوده سقفش کلیل آذری است و پنچ اتاق گهواره ای در آن قرار دارد.

مشخصات ضمنی

بهای بلیط: ۲۰۰۰ تومان

نشانی: تبریز، مسیر خیابان چای کنار، نرسیده به پل شهید بهشتی (منصور سابق) ، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی سابق و پروین فعلی، پلاک ۶

مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا آرامگاه بیش از چهارصد شاعر و ادیب ایران است. علاوه بر آن دیدن معماری زیبای آن خالی از لطف نیست و برای علاقمندان به معماری‌های هندسی توصیه هم می‌شود. شاعرانی که در مقبره الشعرا به خاک سپرده شده‌اند شاعرانِ حدود ۸۰۰ سال پیش تا عصر معاصر‌اند.

در سال ۱۳۵۰ به دلیل وجود قبر عارفان و نامدارن بسیار در این محوطه دولت تصمیم به بازسازی این مکان گرفت و مسابقه ای برای بازسازی و طراحی بنای یادبود آن برپا کرد. کار عملیات ساخت این بنای یادبود در سال ۱۳۵۱ پیگیری شد و تا سال ۱۳۶۱ ادامه پیدا کرد. قرار بود در این محل پردیس فرهنگی برای تجمع هنرمندان و هنردوستان ساخته شود. اما در طول این سال‌ها اما هنوز طرح نهایی مقبره الشعرا به طور کامل اجرا نشده است. درنیامده است.

  • اسدی طوسی
  • خاقانی شروانی
  • استاد شهریار
  •  ظهیر فاریابی
  • لسانی شیرازی
  • قطران تبریزی
  • و …
مقبره الشعرا
مقبره الشعرا

بازدید از مقبره الشعرا

نشانی: آذربایجان شرقی، تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، جنب خیابان عارف، مقبره الشعرا

ساعت بازدید: از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰

هزینه بازدید: ۲۰۰۰ تومان

هزینه بازدید برای گردشگران خارجی: ۱۰۰۰۰ تومان

ساعت بازدید: شش ماه اول سال ۸:۳۰ الی ۲۱:۰۰ – شش ماه دوم سال ۸:۳۰ تا ۱۹:۰۰

مکان‌های دیدنی در نزدیکی مقبره الشعرا

  • ربع رشیدی
  • بقعه سید حمزه
  • مسجد صاحب الامر
  • خانه و موزه قاجار

این لینک را حتما ببینید: مسجد کبود تبریز

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments