موزه قاجار تبریز | باغ‌موزه‌ی زیبای قاجار

طبیعت زیبا، معماری باشکوه، موزه‌ی جامع، محیط آرامش‌بخش و هرآنچه که از یک بازدید شهری نیاز دارید را می‌توانید یک‌جا در موزه قاجار تبریز ببینید.

تاریخچه موزه قاجار تبریز

شهر تبریز در دوره‌های مختلف تاریخ ایران دارای ارزش و اهمیت خاصی بوده که در دوره‌ی ایلخانان و قاجار این شکوه به اوج خود رسیده است. در سال ۲۰۱۸ ه.ق که عباس میرزانایب السلطنه‌ی فتحعلیشاه شد، این شهر رسماً ولیعهد نشین شد. در دوره‌ی جنگ‌های ایران و روس تبریز مرکز ثقل و مقر فرماندهی بوده است. ولیعهد قاجار در این شهر سکونت و حکومت می‌کردند و هنگام جلوس و تخت به پایتخت منتقل می‌شدند.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

در دوره‌ی قاجار عمارت‌های بسیار زیبایی در محله‌ی ششکلان احداث شده بود که خانه‌ی امیرنظام گروسی یکی از باارزش‌ترین بازمانده‌های این خانه‌های تاریخی است و هنوز هم صلابت و عظمت خاصی خودنمایی می‌کند. این عمارت که اکنون به عنوان موزه‌ی قاجار استفاده می‌شود، در دوره‌ی ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیرنظام گروسی و توسط وی بنا شده است.

در دوره‌ی پهلوی از این خانه به عنوان اداره‌ی دارایی و اداره‌ی فرهنگ استفاده می‌شد و در سال ۱۳۷۰ سازمان میراث فرهنگی آن را خرید، مرمت و بازسازی و سپس راه‌اندازی کرد.

تاریخ تبریز را حتماً مطالعه کنید.

معماری موزه قاجار

عمارت امیرنظام در دو طبقه و با زیربنای ۱۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. ساختمان مانند بسیاری از معماری‌های سنتی دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است که وجود درختان، گیاهان و آب موجود در جوی‌ها و حوض زیبایی آن را دوچندان می‌کند. این قسمت از خانه تنها بخشی از این عمارت زیبا است و متاسفانع بخش‌های دیگر آن تخریب شده است.

تزئینات بنا

  • پنجره‌های مشبک اروسی در طبقه‌ی بالا
  • شیشه‌های رنگی
  • گچبری‌های نمای شمالی و جنوبی
  • آینه‌کاری‌
  • گچبری‌ در تالارهای داخلی
  • طنبی‌ها در زیرزمین حوضخانه
  • آجرکاری سقف زیرزمین
موزه قاجار
موزه قاجار

موزه قاجار

در بخش داخلی این عمارت علاوه بر دیدن معماری و تزئینات بنا می‌توانید موزه‌ای زیبا و کامل را در چند تالار ببینید. م‍وزه‌ ق‍‍اج‍‍اری‍ه‌ در ت‍ب‍ری‍ز ‌از م‍‍ع‍دود م‍وزه‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ت‍خ‍ص‍ص‍‍ی‌ و م‍وض‍و‌ع‍‍ی‌ در س‍طح‌ ک‍ش‍ور ‌اس‍ت‌.

تالارهای طبقه‌ی اول موزه قاجار : تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار آبگینه، تالار فلزات، تالار موسیقی، تالار خاتم؛

تالارهای زیرزمین: تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامین، تالار معماری و شهرسازی و تالار قفل و تالار فانوس.

بازدید از موزه قاجار

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸ شبپ

روزهای تعطیل: ایام سوگواری رسمی

بهای بلیط برای محوطه‌ی خارجی: مجانی

بهای بلیط برای محوطه‌ی داخلی: ۲۵۰۰ تومان

بلیط برای گردشگران خارجی: ۱۵۰۰۰۰

نشانی: تبریز، خیابان ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطّار

تلفن: ۰۴۱۱۵۲۳۶۵۶۸

این موزه به مقبره الشعرا نزدیک است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments