مجموعه تفریحی و تاریخی گنجنامه همدان

در سفر به ایران و استان همدان باید بدانید که این شهر میراث دار اولین شاهان ایرانی و نخستین امپراطوری‌های جهان بوده است، در این مطلب به گنجنامه می‌رویم. جایی که تاریخ و طبیعت دست به دست هم می‌دهند تا جاذبه‌ای منحصر به فرد برای بازدید کنندگان فراهم کنند. با ایران تراول همراه باشید.

[highlight bgcolor=”#5e5e5e” txtcolor=”#ffffff”]برای آشنایی بیشتر با شهر باستانی همدان (هگمتانه یا اکباتان) این مطلب را مطالعه کنید.[/highlight]

کتیبه های گنج نامه

اقوام پارس درمیان دیگر اقوام آرایی از جمله پارت و ماد بیشترین توجه را به مستند سازی را داشتند و علاقه آنها به برجای ماندن آثار برای نسل‌های بعد در معماری و آثار به جای مانده کاملا مشخص است. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رسیدن به این هدف کتیبه‌ها بودند. بخصوص در دوره هخامنشی بسیار به شناخت تاریخ، پادشاهان، قلمرو و دین آنها کمک کرده است. هخامنشیان معمولا برای به یادگار گذاشتن نام خود کتیبه‌ها را به سه زبان و بر الواح زرین و سیمین در گوشه کنار کاخ‌ها جاسازی می‌کردند و یا بر پهنه‌ی کوه هجاری می‌کردند.

تصویری از گنجنامه در 1922
تصویری از گنجنامه در 1920

در زمان هخامنشیان سه زبان عیلامی، پارسی باستان و بابلی رواج داشته ولی تمام این زبان‌ها با خط میخی نگاشته می‌شدند که برای رمز گشایی آن سر هنری راولینسون کاشف بریتانیایی توانست با استفاده از کتیبه‌ها گنجنامه به موفقیت شایانی کسب نماید. بدینسان سنگ نوشته‌های گنجنامه همدان کلیدی را به دست کاشف داد تا بوسیله آن بتواند سنگ نوشته داریوش بزرگ در بیستون را هم بخواند.

موقعیت صخره (سنگ) خارا طوری است که روی سنگ نبشته‌ها درست به سوی مشرق است؛ فرو رفتگی‌ها به شکل مربع مستطیل به طول ۲/۹متر وعرض ۱/۹ متر و به گودی ۳۰ سانتی‌متر است. این دو لوح تاریخی هر کدام به سه زبان پارسی قدیم، بابلی و عیلامی قدیم نقر گردیده است. متن پارسی در سمت چپ هر یک از دو لوح مزبور نوشته شده و پهنای آن قریب به ۱/۱۵ است. متن بابلی در هر دو لوح در وسط نوشته شده و عرض آن کمتر از متن پارسی است و متن عیلامی در هر دو لوح در طرف راست قرار دارد و پهنای آن از متنبابلی هم کمتر است. لوح طرف چپ کمی بالاتر در سنگ کوه کنده شده بنام داریوش کبیر است و لوح سمت راست مختصری پایین واقع گشته بنام خشایارشاه می‌باشد. هر یک از متنهای سه‌گانه در هرکدام از دو لوح مشتمل بر بیست سطر بوده، مضمون هر دو کتیبه در هر سه متن یکی و مشترک است که به خط میخی نگاشته شده‌است. در اطراف دو لوح مزبور سوراخهای منظمی بر سنگ کوه دیده می‌شود که می‌رساند این دو نوشته تاریخی در عهد قدیم ظاهراً درها و پوش فلزی قرار داشته و آنهارا از گزند باد و باران و آفتاب و غیره حفظ می‌نموده است.

کتیبه های گنجنامه در کنار آبشار گنجنامه
کتیبه های گنجنامه در کنار آبشار گنجنامه

چشم انداز پیرامون گنجنامه

در نزدیکی گنجنامه، چشم انداز زیبایی از آبشار گنجنامه و دره‌های سر سبز، تاریک دره دیده می‌شود. در واقع آب و هوای خوب این منطقه به همراه جاذبه های طبیعی و البته کتیبه‌های گنجنامه باعث جذب توریست به این منطقه شده و همین موضوع باعث شده تا دیگر خدمات گردشگری هم در این نقطه از شهر همدان متمرکز شود، تلکابین، سالن بولینگ، فروشگاه، هتل و اقامتگاه و رستوران‌های متعدد از جمله این امکانات است. شما می توانید در سفر به همدان کمی از شهر خارج شده، به سوی گنجنامه بیایید و علاوه بر غرق شدن در تاریخ آن، به گشت و گذار در میان کوه های الوند بپردازید. می توانید پس از کمی پیاده روی در نزدیکی آبشار زیبای گنجنامه جایی بنشینید و چای بنوشید و البته از تله کابین هیجان انگیز آن نیز استفاده کنید.

آبشار گنجنامه
آبشار گنجنامه

تاریک دره در نزدیکی گنجنامه در عصر هخامنشیان، شروع جاده هگمتانه – استخر، معروف به “ جاده شاهی“ بوده، که هگمتانه را از طریق پیچ و خم‌های تاریک دره، گدوک (دره)، ورد آورد علیا، شهرستانه، اشتران به تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه، لرستان، تخت جمشید و فارس مرتبط می‌ساخته است. اگرچه امروزه به پیست اسکی آن معروف است و جزو جاذبه‌های به روز گردشگری همدان است.

راه های دسترسی

در شهر همدان از میدان امام (میدان مرکزی شهر) وارد خیابان شریعتی و سپس مهدیه شده و از آنجا به سمت دانشگاه بوعلی سینا همدان بروید. بعد از عبور از چهار راه پارک لونا به سمت میدان قائم حرکت کنید و پس از رسیدن به میدان قائم به سمت راست بروید. بالاتر به یک دو راهی می‌رسید که یکی به سمت عباس‌آباد و دیگری به سمت کتیبهٔ باستانی گنجنامه می‌رود. مسیر گنجنامه را ادامه دهید در سمت راست میدان مرکزی گنجنامه دهکده تفریحی توریستی گنج نامه با امکانات تله کابین برای رسیدن به میدان میشان قرار دارد و در سمت چپ نیز به کتیبه‌های گنج نامه، آبشار گنج نامه، و راه سنگی برای کوهنوردی می‌رسید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments