راهنمای جامع سفر به همدان | سفری با راهنمای مجازی ایران تراول

شهر همدان، اولین پایتخت بعد از ورود آریاییان به ایران است و حدود 1000 سال پیش از میلاد هگمتانه که نام کهن همدان است یکی از مهم‌ترین شهرهای جهان شمرده می‌شده است. شهر همدان در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه الوند واقع شده است و این موضوع باعث شده تا با دیگر شهرهای تاریخی ایران از لحاظ آب و هواهی متفاوت باشد و در زمانی که گرمای تابستان شهرهای مرکزی و کویری ایران را در برگرفته، همدان با هوای معتدل و دلچسبش با تمام تاریخ، فرهنگ و طبیعتش خود نمایی می‌کند. در این مطلب وبسایت ایران تراول با شما همراه خواهد بود تا با راهنمای جامع سفر به همدان تجربه دلچسب از این شهر زیبا برای خود بسازید.

میدان اصلی شهر همدان و ساختار فعلی شهر

معماری و ساختار شهر سازی فعلی همدان یادگاری از دوره قاجار و پهلوی اول است. اگثر سازه‌های شهر و بافت‌های تاریخی بازمانده این دوره هستند. ساختار شهری همدان به صورت مدور و با محوریت میدان امام خمینی است، میدانی که از آن 6 خیابان اصلی شهر منشئب می‌شود در سر در هر کدام از این خیابان‌ها دو گنبدی فلزی است که هر کدام به نام یکی از امامان شیعه نام گذاری شده است. بافت تاریخی همدان و بازار همدان هم در اطراف همین میدان قرار دارد. این میدان توسط معماری آلمانی در سال 1922 میلادی ساخته شده است. در سفر به همدان حتما از این میدان بازدید کنید، نه تنها به خاطر تاریخ یا زیبایی‌اش، بلکه اگر تمایل به تماشای زندگی عادی مردم دارید بهترین مکان همین میدان و بازارچه های اطراف آن است. اگرچه به دلیل آنکه بیشتر جاذبه‌های تاریخی همدان در همین منطقه است و میدان امام خمینی شاهراه مواصلاتی شهر همدان است شما ناخوداگاه چند باری از آن گذر خواهید کرد.

میدان امام خمینی در سفر به همدان
میدان امام خمینی در سفر به همدان

پیاده گردی در مرکز شهر همدان

وقتی شما در اطراف میدان امام خمینی باشید راه های زیادی پیش روی شما برای پیاده گردی وجود دارد. در اینجا چند مسیر پیاده گردی به شما پیشنهاد خواهیم داد:

مسیر 1

اگر به بازار علاقه دارید می‌توانید از همان ابتدا با کمک تابلوهای قهوه‌ای رنگی که سمت بازار را به شما نشان میدهند مسیر بازار سنتی همدان را در پیش بگیرید که پر است از رنگ و تیمچه و کاروانسرای زیبا که همگی یادگار دوره قاجار است و هر راسته آن مختص یک گروه کالایی خاص است و پیشنهاد ایران تراول به شما این است که حتما به راسته چرم فروشان سر بزنید، زیرا چرم همدان بسیار با کیفیت است و تماما به روش سنتی و گیاهی دباقی می‌شود. راسته میوه و ادویه فروشان را هم از دست ندهید که سرشار از رنگ و زندگی است. در امتداد مسیرتان به گنبد علویان نیز سری بزنید، این بنای یکی از زیباترین سازه‌های دوره سلجوقی است در ایران است که قدمتی هزار ساله دارد و پر است از تزئینات گچبری بدیع و جذاب که در حال حاضر آرامگاه خاندان علوی نیز هست.

بازار سنتی همدان
بازار سنتی همدان
مسیر 2

علاقه مندان به موزه گردی مسیر جنوبی میدان را پیش بگیرند در ابتدای این مسیر باید به شما توصیه کنم که حتما به مقبره استر و مردخای سر بزنید که خود موزه‌ای زنده و جذاب به حساب می‌آید و یکی از ناب ترین جاذبه های شهر همدان است. مقبره ای چند هزار ساله که دو نجات بخش قوم یهود را در خود جای داده و دومین مکان مقدس یهودیان بعد از بیت المقدس است.

[highlight bgcolor=”#777777″ txtcolor=”#ffffff”]توصیه می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از آرامگاه استر و مردخای اینجا کلیک کنید[/highlight]

بعد از آرامگاه استر و مردخای سه موزه مهم همدان پیش روی شما قرار دارد:

  1. موزه مردم شناسی که در آن می‌توانید با سبک زندگی ساکنان فلات الوند از گذشته دور تا دوره معاصر، پوشش، مشاغل و رسومشان را در این موزه ببینید.
  2. موزه مفاخر و مشایر همدان که از گذشته نخبه پرور بوده و بخشی از بزرگترین مشاهیر ایران مثل باباطاهر و ابن سینا را در خود جای داده است. آثار بر جای مانده از این شخصیت‌ها، کتب خطی و.. در این موزه قرار گرفته است.
  3. موزه صنایع دستی گزینه بعدی شماست. شهر همدان را می‌توان یکی از غنی ترین شهرهای ایران در حوزه صنایع دستی نامید، از گلیم و چرم تا سفال و منبت کاری، هنرمندان لالاجین، تویسرکان و خود همدان، همه و همه در صنایع دستی آوازه‌ی بلندی در ایران و گاه در جهان دارند. این موزه ای است که ایران ترول پیشنهاد میکند که اگر به موزه گردی علاقه مند هستید حتی بازدید کنید.
نمای بیرونی آرامگاه استر و مردخای
نمای بیرونی آرامگاه استر و مردخای

مسیر 3

اگر مسیر خیابان اکباتان را در پیش بگیرید به آثار یکی از کهن‌ترین و پیشروترین شهرهای ایران خواهید رسید، شهر هگمتانه که بیش از 3 هزار سال قدمت دارد و بزرگترین گنجینه‌های دوره هخامنشی مانند چندین لوح زرین، جام های زرین و کتیبه‌های مهم تاریخی در آن کشف شده و موزه این محل بخشی از آن برای نمایش گذاشته شده. این منطقه در گذشته محله مسیحیان شهر بوده و به همین جهت علاوه بر آثار چند هزار ساله شاهد کلیساها و آثار مسیحیان با قدمت بین 100 تا 200 ساله نیز هستیم.

هگمتانه، یکی از بزرگترین شهرهای دوره هخامنشی
هگمتانه، یکی از بزرگترین شهرهای دوره هخامنشی

ماجراجویی در اطراف شهر همدان

در ابتدای متن به این نکته اشاره کردیم که شهر همدان تلفیقی است از تاریخ و طبیعت، اگر برنامه روز اول سفر خود را به همدان گردی و بازدید از اماکن تاریخی که در مسیرهای بالا اشاره شد یا آرامگاه های باباطاهر و ابن سینا گذرانید. توصیه میکنم که روز دوم و سوم خود را به طبیعت گردی و ماجراجویی در اطراف همدان اختصاص دهید. همدان در طبیعت گردی هم دست پر و متنوعی برای عرضه دارد، از بزرگترین غار قابل قایقرانی جهان تا دهکده تفریحی تاریخی گنجنامه و ورزش هایی مثل اسکی و صخره نوردی. در نهایت هم تلکابین همدان که شما را به دل دامنه های الوند میبرد که در میان چشمه ساران و طبیعت زیبای این منطقه روحی تازه کنید. توصیه ایران تراول به شما این است که یک روز را به بازدید از غار علیصدر و بازدید از لالاجین که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد و روز دوم را به گنجنامه و دامنه های الوند اختصاص دهید.

بانجی جامپینگ در مجموعه تاریخی تفریحی گنجنامه همدان
بانجی جامپینگ در مجموعه تاریخی تفریحی گنجنامه همدان

برای رفتن به غار علیصدر که یکی از زیباترین آثار استان همدان است از روز قبل از آزانس‌های داخل شهر همدان بلیط تهیه کنید، زیرا تهیه بلیط در خود غار وقت گیر است به خصوص اگر در روزهای شلوغی به همدان رفته باشید. نکته دیگر در مورد این غار آنکه شما دو مسیر پیش روی خود دارید مسیر یکی از این دو مسیر به تازگی آماده خدمت رسانی شده و طولانی تر از مسیر قدیمی است، و البته هزینه بیشتری دارد که البته ارزش پرداخت آن را دارد.

غار علیصدر بزرگترین غار قابل قایق رانی جهان
غار علیصدر بزرگترین غار قابل قایق رانی جهان

اگر با تلکابین به دامنه‌های الوند رفتید می‌توانید از امکانات تفریحی پر شماری که برای گردشگران آماده شده استفاده کنید ولی خواهش ما این است که هیچگونه زباله‌ای از خود در آنجه به جای نگذارید و حتی اگر تونستید در حد توان خود به پاکسازی آن بپردازید، در سالهای اخیر و با ورود گردشگر غیر مسئول حجم زباله در این مکان دوست داشتی افزایش پیدا کرده.

حمل و نقل در سفر به همدان

در شهر همدان به تازگی و به مناسبت رویداد همدان 2018 پروازهای بین المللی در فرودگاهش رفت و آمد دارند و باعث رونق حمل و نقل هوایی این استان نیز شده است ولی از بهترین راهکارهای جابه جایی در این شهر میشه به تاکسی یا ماشین شخصی اشاره کرد. زیرا هزینه چندانی ندارد خصوصا اگر ماشین شخصی را انتخاب کنید، اگرچه برای رفتن رو شهرها و روستاهای اطراف هم خدماتی از قبیل اتوبوس و تاکسی وجود دارد.

غذاها و بهترین رستوران ها در سفر به همدان

غذاهای سنتی همدان مثل بسیاری از شهرهای دیگر ایران موارد متنوعی از آش های محلی و چند غذای بدون برنج دیگر است، زیرا در این منطقه به دلیل اقلیم کوهستانی برنج کشت نمی‌شود. آبگوشت قرمه، آش بادمجان، آش خشکبار، آش آماج و خورشت غوره بادمجان جزو غذاهای محلی این منطقه است. اگر علاقه مند به شناخت بهتر غذاهای همدان هستید مطلب ما را در این مورد مطالعه کنید. برای خوردن این غذاها و یا هر سلیقه دیگری هم لیستی از بهترین رستوران های همدان را برای شما آماده کردیم که با مطالعه آن کار ساده‌تری برای انتخاب رستوران داشته باشید.

آبگوشت قرمه
آبگوشت قرمه

اقامت در سفر به همدان

بخش اقامت در شهر همدان در چند سال گذشته پیشرفت چشم گیری داشته و در حال حاضر از هتل‌های پنج ستاره مثل باباطاهر تا مهمان پذیر و بومگردی در این شهر یافت می‌شود. ایران تراول بومگردی را اینگونه تعریف میکند که «بومگردی خانه‌ایست کاملا از جنس فرهنگ و زیست بوم آن منطقه که برای استقبال از گردشگران بهینه شده است.»

اقامتگاه ها در منطقه گنجنامه از جذابیت و هوای مطبوع‌تری برخورداند. و شما در این منطقه حق انتخاب بیشتری نیز خواهید داشت.

سوغات در سفر به همدان

سوغات همدان هم خوشمزه است و هم زیبا! یعنی چه به دنبال سوغات خوردنی باشید چه صنایع دستی می‌توانید سوغاتی بسیار خوب و باب میل خریداری کنید. سفال هایی که در موزه های همدان و یا در هگمتانه دیدید را در خاطرتان بیاورید، اما این هنر همچنال زنده و پویا در این شهر رواج دارد و شما به عنوان سوغات می‌توایند آنها را خریداری کنید. سفال استان همدان و به خصوص شهر لالاجین در ایران یگانه است و باید آن را پایتخت سفال ایران نامید. علاوه بر سفال، گلیم و چرم هم یکی از برترین صنایع دستی این استان محصوب می‌شود. و بهترین مکان برای خرید آنها را بازار همدان است.

طلاکوبی
طلاکوبی

اگر یزد را مهد شیرینی در مرکز ایران بدانیم، همدان را باید بهترین شهر از این حیث در غرب ایران نامید، شیرینی های این شهر خاص و دلچسب هستند و به عنوان سوغات حتما به شیرینی فروشی‌های سطح شهر سر بزنید و مقداری برای خود و خانواده از این شهر با خود ببرید. کماج، نان چای و آبنبات قیچی جزو محبوب ترین آنهاست.

[highlight bgcolor=”#777777″ txtcolor=”#ffffff”]برای آشنایی بیشتر با سوغات شهر همدان به این مطلب ما سر بزنید.[/highlight]

جمع بندی سفر به همدان

در این مطلب سعی کردیم از جنبه‌های مختلف سفر به همدان برای شما صحبت کنیم، از دیدن جاذبه‌ها و برنامه سفر تا نکاتی برای اقامت، حمل و نقل و خرید در این شهر، امیدوارم که به شما در سفر به همدان کمک کند. ایران تراول سعی دارد تا بهترین تجربه از سفر به ایران را برای شما فرآهم کند. شهر همدان بهترین مقصد در ایران در فصلهای گرم سال است و در فصل زمستان با جاذبه‌هایی مثل پیست اسکی پذیرای گردشگران است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments