حمل و نقل جاده ای ایران | بخش اتوبوس رانی

حمل و نقل جاده ای ایران بزرگترین و محبوب‌ترین شبکه حمل و نقل این کشور است، در کشور پهناور ایران با گستردگی و پراکندگی جمعیت تنها حمل و نقل جاده ای است که دسترسی به تمام نقاط را ممکن کرده است و از این جهت زیر ساخت‌های این شبکه توسعه قابل توجهی پیدا کردند. از طرف دیگر به دلیل پایین بودن هزینه سوخت در کشور مقرون به صرفه‌ترین شیوه حمل و نقل نیز به شمار می‌رود. ایران تراول در این مطلب به شما کمک می‌کند که در سفر به ایران آشنایی کاملی با سیستم حمل و نقل جاده ای ایران سفری راحت تر را تجربه کنید.

اتوبوس برای اولین بار در رشت توسط یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و پس از آن به تهران آمد. از گدشته تا به امروز اتوبوس‌رانی سهم عظیمی در حمل و نقل جاده ای ایران داشته است و در حال حاضر نیز پس از گذشت سال‌ها هنوز هم یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی است.

نقش اتوبوس در سیستم حمل و نقل جاده ای ایران

حمل و نقل جاده ای ایران
حمل و نقل جاده ای ایران

اتوبوس های شهری

در اکثر کلان شهرهای ایران برای کاهش آلودگی و کاهش حجم ترافیک محدوده های ترافیکی تعیین شده که خودروهای شخصی برای ورود به آنها با محدودیت مواجه هستند از این رو یکی از مهم ترین و فراگیرترین راهکارها استفاده از اتوبوس است، در اکثر شهرهای ایران سیستم اتوبوس رانی فعال و جزو محبوب ترین راهکارهای حمل و نقل جاده ای ایران است. و همین محبوبیت باعث شلوغی آن در برخی مسیرهای پرتردد شده است.

در کلان شهرهایی مانند اصفهان و تهران شما حتما برای استفاده از اتوبوس باید کارتهای اعتباری تهیه کنید که برای استفاده از مترو، اتوبوسهای تند رو و اتوبوسهای معمولی کاربرد دارد. شما می‌توانید این کارت‌ها را از باجه‌های داخل مترو و یا ایستگاه‌های پر تردد اتوبوس تهیه کنید و برای شارژ مجدد آن از دستگاه‌های اتوماسیون که در چند سال اخیر در اکثر ایستگاه‌ها قرار گرفته اقدام کنید.

اتوبوس های BRT در شهر تهران
اتوبوس های BRT در شهر تهران

در کلان شهرها گاهی دو یا سه مدل از اتوبوس وجود دارد، اتوبوس‌های تندروی BRT یکی از معروف‌ترین آنهاست که برای سرعت بیشتر آنها مسیرهای ویژه‌ای در سطح شهر برای آنها در نظر گرفته شده و ایستگاه‌های سامان یافته تری دارند. اما جامع ترین خطوط اتوبوس که تمام شهر و محله‌ها را پوشش می‌دهد اتوبوس های معمولی است که از مسیرهای عادی تردد می‌کنند و سرعت کمتری دارند و محل‌های توقف آنها بسیار زیاد و گسترده است.

ایران تراول به شما توصیه می‌کند که از اتوبوس‌های معمولی استفاده نکنید، زیرا به عنوان گردشگر زمان زیادی را در شهر برای رسیدن به مقصد از دست می‌دهید اما اتوبوس‌های BRT بسیار کاربردی و مفید است و تجربه حضور در بین مردم بومی را نیز به شما می‌دهد.

اتوبوس های بین شهری

یکی از راحت‌ترین، به صرفه ترین و محبوب‌ترین راههای حمل و نقل جاده ای ایران استفاده از اتوبوس است و برخلاف اتوبوس‌های درون شهری به دلیل تعداد زیاد و تنوع این اتوبوس‌ها شاهد شلوغی و تراکم مسافر نیستید و به راحتی می‌توانید بلیط تهیه کنید و در هر ساعتی از شبانه روز برای مقصد خود اتوبوس پیدا خواهید کرد.

اتوبوس های بین شهری
اتوبوس های بین شهری

پیشتاز حمل و نقل جاده ای ایران در بخش برون شهری اتوبوس‌های VIP هستند که در این اتوبوس ها به دلیل وجود صندلی هایی راحت تر و امکانات رفاهی بیشتر این نام را بر روی بدنه آنها می نویسند. در این اتوبوس ها به دلیل وجود صندلی هایی بزرگ تر و راحت تر در سمت راست اتوبوس یعنی جایی که درهای ورود و خروج اتوبوس قرار دارد تنها یک ردیف صندلی قرار دارد و صندلی ها به صورت تکی هستند. در واقع تفاوت یک اتوبوس VIP با یک اتوبوس عادی فقط مربوط به مسافریت و راحتی آنهاست و برای راننده یک اتوبوس VIP ویک اتوبوس عادی چندان تفاوتی ندارد و این اتوبوس ها از لحاظ موتور و فنی هیچ تفاوتی با سایر اتوبوس ها ندارند. به دلیل وجود صندلی های تک نفره در سمت راست و فاصله بیشتر صندلی ها این اتوبوس ها ظرفیت حمل مسافر کمتری دارند در نتیجه بلیط آنها از سایر اتوبوس ها گران تر است و در واقع هئینه صندلی های کم شده از سایر مسافران گرفته می شود. توصیه ما به شما این است که در صورت داشتن پا درد و در صورتیکه مسافرت شما طولانی است مثلأ مسیر تهران-مشهد یا تهران-شیراز این اتوبوس ها ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارند بطوریکه با یکبار سفر با این اتوبوس ها به این نتیجه خواهید رسید.

نحوه خرید بلیط اتوبوس

خرید آنلاین بلیط

حمل و نقل جاده ای ایران در چند سال اخیر با ورود اینترنت بسیار متحول شده از تاکسی اینترنتی و سامانه اطلاع رسانی تا خرید آنلاین بلیط همه و همه از تاثیرات ورود اینترنت به این صنعت است. بیشترین خرید اینترنتی بلیط هم مرتبط با خرید بلیط اتوبوس است و شما می‌توانید تمام اتوبوس‌هایی که به سمت مقصدتان می‌روند را برای هر زمان که در نظر دارید رزرو کنید. چند سامانه مهم برای انجام این کار عبارت اند از: مستر بلیط، پایانه و علی بابا.

خرید حضوری

البته امکان خرید اینترنتی باعث نشده که فروش بلیط حضوری از بین برود و همیشه و در هر زمان که بخواهید می‌توانید به پایانه‌های اتوبوس رانی و یا دفاتر آژانس‌های گردشگری تهیه کنید.

اتوبوس گردشگری

در برخی از شهرهای ایران مثل تبریز و تهران اتوبوس‌های گردشگری وجود دارند ولی تعداد و کیفیت بالایی برخوردار نیستند و هنوز اتوبوس گردشگری در ایران به بلوغ خود نرسیده است و در ابتدای مسیر قرار دارد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments