سیستم حمل و نقل جاده ای در ایران | رانندگی در ایران

ایران از نظر زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای در منطقه خاورمیانه پیشرو بوده است و اتوبان‌های درون شهری و برون شهری بسیار پر تعداد و با امنیت بالا در آن ساخته شده است و تمام معابر شهری با تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نور و روشنایی و جدول بندی ایمن شده است. اما نکته این است که تمام این زیر ساخت‌ها باعث نشده تا رانندگی در ایران را ایده‌آل تصور کنیم. هرچند مردم ایران با فرهنگ غنی، مهربانی و مهمان نوازی مشهوراند اما این خصوصیات زمانی که پشت فرمان اتومبیل قرار می‌گیرند کاملا رنگ می‌بازد و رانندگی ایرانی‌ها را می‌توان جزو نکات منفی آنها دانست. گرچه در چند سال اخیر فرهنگ ترافیکی در ایران خصوصا در شهری مثل تهران بالا رفته ولی در بسیاری از موارد هنوز هم می‌توان شاهد بی قانونی و رفتار پر خطر بود.

زیر ساخت های جاده ای برای رانندگی در ایران
زیر ساخت های جاده ای برای رانندگی در ایران

نکته جالب دیگر، شمار بالای خودروهای سفید در ایران است. این کار باعث می‌شود خودروها ارزان تر تمام شود و در صورت آسیب دیدن راحت‌تر به روز اول در می‌آیند. مردم هم خودروی سفید را بیشتر ترجیح می دهند. خودروی سیاه و قرمز در خیابان کاملا به چشم می آید. اکثر خودروهای داخل ایران از شرکت‌های ایرانی مثل ایران خودرو و سایپا است که با همکاری با پژو و رنو ساخته شده‌اند ولی تعداد ماشین‌های بسیار لوکس در تهران اصلا کم نیست.

بی نظمی در هنگام کرایه خوردو برای رانندگی در ایران
بی نظمی در هنگام کرایه خوردو برای رانندگی در ایران

ترافیک در ایران

ابعاد ترافیک و شمار خودروها در تهران که حتی از نیویرک هم بزرگ تر است جای تعجب ندارد و نمونه‌ی این شلوغی را در بانکوک، استانبول، لس آنجلس، مسکو و دیگر شهرهای بزرگ به شدت پر ترافیک می‌توان دید. تفاوت در تهران در این است که اوضاع رانندگی در ایران تقریبا مانند بازی های ویدئویی غیرقابل مهار است.

در بعضی از شهرهایی بزرگ ایران خصوصا تهران اگر در ساعت اوج ترافیک به خیابان بزنید باید ساعت‌های طولانی در ترافیک بمانید، پس حتما قبل از خروج از هتل یا محل اقامت میزان ترافیک را از طریق گوگل مپ یا نرم افزارهای دیگر چک کنید.

[highlight bgcolor=”#999999″ txtcolor=”#ffffff”]حتما مطلب دیگری که در مورد حمل و نقل جاده ای نوشتیم و در مورد اتوبوس در ایران است را مطالعه کنید.[/highlight]

گواهینامه در ایران

اگر گواهی نامه بین المللی داشته باشید که به راحتی می‌توانید در داخل ایران نیز رانندگی کنید ولی اگر گواهینامه شما صادره از 60 کشوری باشد که ایران با آنها توافق نامه امضا کرده باشد شما با در دست داشتن مدارک زیر می‌توانید آن گواهینامه را به گواهینامه ایرانی تبدیل کنید.

رانندگی در ایران با خودرو شخصی
رانندگی در ایران با خودرو شخصی
مدارک لازم

1- تایید کپی گواهینامه توسط سفارت کشور صادرکننده در ایران و سپس وزارت امورخارجه

2- ترجمه رسمی گواهینامه که به تایید اداره تایید اسناد ترجمه شده قوه قضائیه(اداره فنی دادگستری) رسیده باشد.(ترجمه سفارت کشور صادرکننده نیز با مهر سفارت سپس تایید وزارت امور خارجه مورد قبول است)

4- داشتن نامه تایید اقامت(به مدت حداقل 1 سال) از پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا(در صورتی که اقامت در گذرنامه قید شده باشد) و یا پلیس اطلاعات و امنیت

5- سه قطعه عکس 4×3 تمام رخ(توجه : عکسها زمینه سفید بوده و فوری نباشد)

6- گواهی سلامت جسمی و روحی و روانی از مراکز مورد تایید پلیس راهور

8- پرداخت فیش بانکی

اجاره اتوموبیل برای رانندگی در ایران

همانطور که در مطالب قبل گفتیم حمل و نقل جاده‌ای بهترین راه برای جابه جایی بین شهری و برون شهری است و چه بهتر که فرمان خودرو در دست خودتان باشد که هرکجا خواستید به راحتی سفر کنید و به دلیل پایین بودن سوخت در هزینه‌های خود نیز به گونه‌ای صرفه جویی کنید. مخصوصا اگر تعداد شما بیشتر از دو نفر باشد. اما در ادامه چند نکته در مورد کرایه خودرو در ایران آورده می‌شود.

کرایه خوردو برای رانندگی در ایران
کرایه خوردو برای رانندگی در ایران

برای کرایه ماشین نیاز است که مدارک شناسایی، گواهینامه معادل یا گواهینامه بین المللی همراه داشته باشید. و مبلغی را به عنوان ودیعه نزد کارگزار بگذارید.

شرکت نـاواران یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی در زمینه کرایه خودرو است.

معمولا برای کرایه های خودروهای شخصی حداقل زمانی تعیین می‌کنند که به طور معمول 3 روز است ولی شما می‌توانید شرکت‌هایی هم پیدا کنید که کمتر از این مدت هم خودرو اجاره می‌دهند.

بیمه خودرو یکی از مواردی است که حتما باید از آن مطمئن شوید، در ایران بیمه شخص ثالث + بیمه بدنه + بیمه کارت طلایی + بیمه سرنشین خودرو  جزو مهم‌ترین مواردی است که باید حتما از وجود آنها مطمئن شوید و آن را همراه داشته باشید.

گردشگران می توانند پس از انتخاب خودرو مورد نظر خود از طریق تماس تلفنی ، واتس اپ ، ایمیل و همچنین به صورت رزرو آنلاین خودرو مورد نظر خود را بدون پرداخت هیچ گونه وجهی رزرو کنند.

شما می‌توانید خودروی خود را در فرودگاه تحویل بگیرید و اکثر شرکت‌های رزرو خودرو برای تحویل آن شماره پرواز شما را خواهند گرفت و در ساعت مقرر شخصی با پلاکاردی که اسم شما روی آن است از شما در فرودگاه استفبال می‌کند.

در انتخاب خودرو دقت کنید که مدل ماشین به روز باشد تا از احتمال خرابی کاسته شود اما اگر هم خرابی متوجه ماشین شما شد اکثر شرکت‌های کرایه خودرو خدمات پشتیبانی دارند یا با خدمات امداد خودرو قرار داد دارند و در تمام جاده‌ها آماده ارائه خدمات به شما هستند. پس با انتخاب بهتر می‌توانید در هنگام رانندگی در ایران نگران خراب شدن خودرو خود نباشید.

وضعیت پارکینگ در ایران

پارکینگ‌های ایران را می‌توان به سه دسته‌ی پارکینگ‌های آزاد در کنار خیابان‌ها و کوچه‌ها، محل های پارک در خیابان با پرداخت هزینه و نهایتا پارکینگ‌های عمومی تقسیم کرد.

پارکینگ‌های طبقاتی در سطح کلان شهرهای ایران
پارکینگ‌های طبقاتی در سطح کلان شهرهای ایران

پارکینگ‌های آزاد: در کلان شهرهای ایران پارکینگ یکی از بزرگترین مشکلات است به خصوص در نزدیکی آثار گردشگری که معمولا در بافت قدیمی شهر است که به شدت شلوغ و کوچه و خیابان‌های در هم است و جای پارک آزاد مثل گوهری کم یاب است و اصلا به شما توصیه نمی‌کنیم که در شهرهایی مثل اصفهان، تهران و شیراز به امید پارک کردن در کنار خیابان از خانه بیرون بزنید.

پارکینگ‌های عمومی: در شهرهای بزرگ ایران تعداد زیادی پارکینگ عمومی وجود دارد که مخصوصا در محل‌های شلوغ با رنگ آبی شما را به داخل هدایت می‌کنند و معمولا قیمت پایینی هم دارند. البته خود این پارکینگ‌ها گاه دولتی و گاه خصوصی هستند که تاثیر زیادی روی قیمت آنها می‌گذارد ولی به جز شهر تهران در باقی شهرها به قدری هزینه پارکینگ پایین است که هیچ تاثیری در بودجه بندی سفر شما نخواهد داشت. بهترین شهر از نظر وجود این پارکینگ‌ها شهر اصفهان است که هم از نظر تعداد و هم از نظر راهنمایی به سمت پارکینگ عمومی بسیار خوب عمل کرده. بعد از پارک خودرو خود می‌توانید از ایستگاه‌های دوچرخه برای جابه جایی در آن محله استفاده کنید. گاهی این ایستگاه‌ها در خود پارکینگ تعبیه شده است.

پارکینگ‌های پولی در کنار خیابان: گاهی در کنار خیابان و خصوصا معابر اصلی شهر پارکمتر وجود دارد و شما می‌توانید با پرداخت هزینه به صورت دیجیتالی از آنها استفاده کنید ولی قبل از آن باید کارت پارکمتر را تهیه کرده باشید. در بعضی شهرها به صورت مکانیزه، خودروهایی که پارکمتر استفاده نکرده ولی در این مکان پارک کرده باشند را جریمه می‌کنند.

تعمیر خودرو در ایران

در ایران اکثر خودرو ها داخلی هستند اما اگر به دنبال سفری ایمن هستید با انبوهی از انتخاب‌های خارجی رو به رو هستید و به هیچ عنوان نباید نگران تعمیر خودروی خارجی باشید. در ایران تعمیرگاه هیوندای، تعمیرگاه کیا، تعمیرگاه لکسوس و تعمیرگاه تویوتا کاملا متناسب با استانداردهای کارخانه های خود وجود دارد و تعمیرات تخصصی خودروهای ژاپنی و کره ای به وفور و با کیفیت ارائه می‌شود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments