محله فهادان یزد | پیاده گردی در شهر جهانی یزد

محله فهادان یزد یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر یزد است که از گذشته یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر یزد بوده است. امروزه گردشگران می‌تواند ساعت‌ها به گشت و گذار در این محله بپردازند. قدیمی‌ترین بنای شهر یزد و خانه‌های تاریخی اشراف شهر یزد در این محله قرار دارد. ایران تراول در این مطلب سعی دارد در یک برنامه چند ساعته شما را به دیدن این محله دعوت کند.

بافت سنتی و معماری ایرانی در یزد
بافت سنتی و معماری ایرانی در یزد

داستان محله فهادان

بقعه‌ی دوازده امام دقیقا در مرکز این محله قرار دارد و از آنجایی که این بنا قدیمی‌ترین بنای شهر است می‌توان دریافت که این نقطه از شهر قدمتی برابر با تمام شهر یزد دارد. اگر بخواهیم به نقطه آغازین این محله برگردیم باید 900 سال به عقب برگردیم. به دوره‌ای که حکومت ترکان غزنوی در ایران رو به ذوال هستند و شهرهای مرکزی ایران مثل اصفهان، همدان و یزد به دست حکومت شیعی آل کاکویه اداره می‌شود.

ابومنصور فرامرز یکی از پادشاهان این حکومت بود که وارد یزد شد و به آبادانی آن پرداخت مهم ترین آثاری که در آن زمان ساخته شد حصار و بارویی شهر، مسجد، کتابخانه و مدرسه بود. بعداز ابومنصور، نوادگان وی به قدرت رسیدند که توانستند در یزد آثاری از خود به جا بگذارند که بسیار ارزنده بودند ولی سرانجام قدرت خود را در سال ۵۱۳ یا ۵۱۹ هجری در برابر سلجوقیان در زمان گرشاسب ثانی از دست دادند.

زندان اسکندر و داخل گنبدخانه
زندان اسکندر و داخل گنبدخانه

حصاری که در این دوره ساخته شد در محله فهادان قرار داشت و یکی از مهم‌ترین دروازه‌های شهر با نام کشنو هم در این محل قرار داشت. مسیری بین این دروازه تا دروازه مالمیر که ساخت آن به قرن هفتم برمی‌گردد قرار داشته که دقیقا از محله فهادان عبور میکرده است و این موضوع کمک شایانی به رونق این محله کرد.

اما اوج رونق این محله به دوره قاجار بازمی‌گردد که مانند دیگر نقاط کشور زمان رشد و ترقی تجار و ساخت خانه‌های زیبای آنان بوده است. به مانند محله سلطان امیر احمد کاشان محله فهادان یزد نیز محل زندگی اشراف و تجار شهر بوده است. همین موضوع باعث شد که اکثر خانه‌های تاریخی زیبا و باشکوه شهر یزد در این محله باشد. در مطلب خانه ‌ی لاری‌ها این دوره تاریخی و خانه‌های ایرانی یزد را مورد بررسی قرار دادیم.

پیاده گردی در محله فهادان

شهر جهانی یزد صاحب بزرگترین بافت تاریخی ایران است. خصوصیت جاذبه‌های تاریخی یزد این است که آثار به صورت جزیره‌ای و جدا از هم نیستند و تمام آنها در دل محله‌های قدیمی و بافت سنتی شهر قرار دارند و شما باید برای رسیدن به آنها از میان آنها گذر کنید.

کوچه های آشتی کنون در یزد
کوچه های آشتی کنون در یزد

این موضوع باعث شده تا پیاده گردی به بهترین روش بازدید از جاذبه‌های یزد تبدیل شود. قدم به قدم در این بافت تاریخی به زیبایی‌های فرهنگی و هنری برمی‌خورید. در خیلی از این محله‌ها تنها موتور سیکلت و دوچرخه می‌توانند تردد کنند. و بعضی کوچه‌ها که معروف به کوچه‌های «آشتی کنون» هستند دو نفر از کنار هم نیز نمی‌توانند عبور کنند و به همین جهت اگر دو نفر از دو جهت مختلف با هم وارد کوچه شوند مجبور می‌شدند یکی از آنها با دیگری هم مسیر شود. در گذشته بزرگترها افرادی که از هم دلخوری داشتند را بدون اینکه اطلاعی داشته باشند در این کوچه‌ها با هم روبه رو می‌کردند تا مشکلاتشان را حل کنند.

کافه خانه هنر یزد در محله فهادان
کافه خانه هنر یزد

پیشنهاد ایران تراول این است که یک روز کامل را به این محله اختصاص دهید و از اول صبح برنامه خود را با بازدید از مسجد جامع یزد شروع کنید و بعد از یکی دو ساعت از طریق بازارچه‌های حاشیه مسجد خود را به بافت تاریخی پشت مسجد جامع برسانید یعنی دقیقا ابتدای محله فهادان حال تابلوهایی که شما را به سمت زندان اسکندر یا بقعه دوازده امام راهنمایی می‌کنند را دنبال کنید. این دو دقیقا در مرکز محله فهادان قرار دارند و در طول مسیر کافه‌های زیادی را خواهید دید، کافه خانه هنر با نمایی زیبا از بافت تاریخی یزد از روی بامش و هچنین غذاهای متنوعش پیشنهاد خوبی برای چند ساعت پیاده روی است. بعد از بازدید از زندان اسکندر، بقعه دوازده امام و کارگاه شعربافی و شاید خرید سوغاتی به سمت خانه لاری ها حرکت کنید.

اقامت در محله فهادان

اگر قصد اقامت در شهر یزد را دارید بهتر است به سراغ خانه هایی که بازسازی و تغییر کاربری به فضای اقامتی داده اند بروید که علاوه بر قیمت اقتصادی تجربه زندگی در یک خانه قدیمی را بدست بیاورید .از زیباترین اقامت گاه ها می توان به هتل موزه فهادان یزد و هتل داد یزد اشاره کرد. اما برای اینکه بیشتر با اقامتگاه‌های یزد آشنا شوید توصیه میکنم مطلب بهترین اقامتگاه های یزد را مطالعه کنید.

حیاط خانه لاری های یزد
حیاط خانه لاری های یزد

دیگر آثار در محله فهادان

     1-  بقعه شیخ احمد فهادان                     2-  مسجد ملا زینل                     3-  خانه لاریها

      4-  خانه تهرانی                                    5-  حمام ابو المعالی                   6-  مسجد چهل محراب

      7-  خانه ملک زاده                                  8-  خانه محمودی                       9 –  مهد قرآن

      10-  بقعه دوازده امام                             11 –  حسینیه فهادان                  12 –  خانه کاشفی

      13-  خانه محمد حسین فرجامی              14-  خانه نواب وکیل                   15-  مدرسه ضیائیه

      16-  مسجد فهادان                                17-  خانه میرزاده                       18-  خانه عرب زاده

      19-  مسجد قدمگاه                              20- آب انبار فهادان                      21- خانه رأس الحسینی

      22- امامزاده سیدتاج الدین (سید پنهان)    23-مسجد زین الدین آقا              24- مسجد صاحب الزمان

      25- مسجد سقا                                    26- مسجدحاجی آخوند عرب عجم

موقعیت جغرافیایی محله فهادان

محله فهادان در مجاورت محلات بازار نو، شاه ابوالقاسم، کوشکنو قرار گرفته است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments