تاکسی در ایران | سیستم حمل و نقل جاده ای در ایران

تاکسی در اکثر شهرهای جهان به عنوان یکی از راحت‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی مطرح است. تاکسی در ایران هم به همین صورت اگر بخواهید بدون خودروی شخصی در سطح شهر تردد کنید راحت‌ترین راه استفاده از انواع تاکسی است. تاکسی‌های تلفنی، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاهی و تاکسی‌های خطی و عبوری کمک می‌کنند که برای استفاده از تاکسی هم طیف بزرگی از انتخاب‌ها با هزینه‌های متفاوت پیش روی شما باشد. در این مطلب ایران تراول به سراغ یکی از محبوب ترین راه‌های حمل و نقل عمومی رفته است.

استفاده از تاکسی در ایران
استفاده از تاکسی در ایران

تاکسی‌های زرد رنگ

تاکسی های ایران معمولا از خودروهای داخلی هستند به صورت خطی و گذری در سطح شهر وجود دارند.

در مورد تاکسی های خطی اگر ایستگاه‌های آنها را شناسایی کنید معمولا به اکثر نقاط کلیدی شهر با قیمت مناسبی دسترسی دارید.

تاکسی‌های عبوری زرد رنگ در ایران معمولا به صورت دربستی(در اختیار) کار می‌کنند. ولی با وجود تاکسی‌های اینترنتی اصلا توصیه نمی‌شود که از این نوع تاکسی به صورت دربست استفاده کنید.

تاکسی های فرودگاهی
تاکسی های فرودگاهی

تاکسی‌های فرودگاه هم به رنگ‌های زرد و گاها سبز است اما تفاوت اصلی آنها این است که خودروهای فرودگاه معمولا باکیفیت‌تر با امکانات بیشتر مانند وای فای هستند. ولی از نظر قیمت گران‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی ایران هستند.

تاکسی‌های اینترنتی

در چند سال اخیر و به پیروی از روندهای جهانی در ایران کسب و کارهایی به مانند Uber پدید آمد و با استقبال بی نظر ایرانیان بسیار توسعه پیدا کرد.

اسنپ نخستین پلت‌فرم‌ تاکسی‌یاب در تهران است که در ابتدای کار خود با برند تاکسی‌یاب آغاز به کار کرد. اما پس از مدتی به دلیل ایجاد مشکلاتی که در مسیر تاکسیرانی ایجاد شد، نام سرویس خود را به اسنپ تغییر داد. اسنپ فعالیت خود را از زمستان سال ۱۳۹۳ آغاز کرد و مالکیت این نرم‌افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است.

تاکسی اینترنتی در ایران
تاکسی اینترنتی در ایران

اسنپ در حال حاضر در اکثر شهرهای ایران فعال است. و شما می‌توانید نرم افزار آن را برای آندروید و IOS را با کلیک روی هر کدام دانلود کنید.

مزایای استفاده از تاکسی‌های هوشمند:

1. امکان دسترسی به اتومبیل در هر زمان و مکان

2. قیمت‌های پایین‌تر از آژانس و جابجایی مقرون‌به‌صرفه

3. دیگر نیازی به پرداخت نقدی نیست

4. دقیقا می‌دانید که خودرو چه زمانی به شما می‌رسد و می‌توانید زمان رسیدن خود به مقصد را تخمین بزنید

5. کیفیت سفر نسبت به تاکسی‌های معمولی بالاتر است

6. شما با یک شرکت طرف هستید و نه یک راننده، بنابراین می‌توانید توقع بیشتری داشته باشید

7. عموما رانندگان خوش‌برخوردترند

پرداخت هزینه تاکسی در ایران
پرداخت هزینه تاکسی در ایران

روش پرداخت پول تاکسی در ایران

در ایران معمول است که کرایه تاکسی را به صورت نقدی پرداخت کنید. در واقع اگر شما پرداخت هزینه تاکسی در ایران را کنار بگذارید می‌توانید هیچگاه پول نقد همراه خود نداشته باشید زیرا دست فروشان نیز مجهز به دستگاه کارتخوان هستند. اما در واقع در شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان و شیراز می‌توانید با استفاده از Qr کد به صورت اینترنتی هزینه تاکسی را پرداخت کنید ولی ایران تراول به شما توصیه میکند که چندان به این امکان اعتماد نکنید.

پول نقدی که همراه دارید اگر خیلی درشت باشد موجب ناراحتی راننده می‌شود مخصوصا در ساعات اولیه روز پس حتما به این نکته توجه کنید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments