باغ فتح آباد کرمان – نمونه‌ای کمتر شناخته شده از باغ های ایرانی

باغ فتح آباد کرمان یکی از مقاصد تازه در یکی از کهن ترین استان‌های ایران است. بنایی که حدود نیم قرن در فراموشی گم شده بود امروز و پس از بازسازی و مرمت به پر بازدیدترین بنای کرمان در سال 2017 تبدیل شد و با نورپردازی‌های جذاب نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در این مطلب ایران تراول به معرفی این اثر زیبا می‌پردازد.

نمای پشتی از عمارت باغ فتح آباد کرمان
نمای پشتی از عمارت باغ فتح آباد کرمان

داستان باغ فتح آباد کرمان

در دوره احمد شاه قاجار در دهه 1830 میلادی در به دستور فضل علی خان بیگلربیگی در روستای اختیارآباد کرمان باغی زیبا ساخته شد که محل استراحت حاکمان شهر کرمان باشد. ساخت این بنای زیبا پنج سال زمان برد و در اطراف عمارت اصلی پر شد از باغات پسته و نهرهایی که از آب قنات فتح آباد لبریز بودند تا باغات و مزارع را سیراب کنند. اطراف نهرها هم با درختان چنار احاطه شده بود و نهایتا به حوض رو به روی عمارت اصلی می‌رسید و زیبایی بنا را دو چندان می‌کرد.

زمان گذشت و این ملک به رستم خان امیری رسید. او پنج همسر داشت و برای تقسیم این باغ بین فرزندانش اختلاف افتاد. رستم خان امیری هم باغ فتح آباد را در دی ماه 1973 وقف کرد و دیگر به آن رسیدگی نکرد. اندک اندک آب قنات فتح آباد نیز خشک شد و روزهای رونق و آبادانی باغ فتح آباد نیز به شماره افتاد و رو به خرابی و ویرانی رفت. این عمارت که روزگاری بنایی باشکوه بود و با باغ های بزرگ میوه، پسته و زمین های کشاورزی احاطه شده بود کم کم از یادها رفت.

گچ کارهای بنای اصلی باغ و اتاق های چند دری
گچ کارهای بنای اصلی باغ و اتاق های چند دری

این باغ که دورانی یکی از زیباترین باغ های ایران و الگوی ساخت باغ شاهزاده ماهان به شمار می رفت، تا چند سال پیش به سرپناهی برای افراد معتاد و کارتن خواب تبدیل شد. دیوارها، سنگ ها و آجرهای آن فرو ریختند و مردم محلی، از خاکی که از ریزش ساختمان عمارت باغ به وجود می آمد در زمین های کشاورزی خود استفاده می کردند.

اما بخش خصوصی به مدت 15 سال این بنا را از اداره اوقاف اجاره کرد و با سرمایه گذاری و مرمت زیر نظر کاشناسان میراث فرهنگی رونقی دوباره به آن دادند، ساخت رستوران، بازسازی عمارت، محوطه کاشت گیاهان دارویی، کارگاه‌های صنایع دستی، بازگرداندن جزییاتی مانند نقاشی‌ها و در نهایت نورپردازی که این بنا را در نوع خود در ایران بی نظیر می‌کند همه از تغییراتی است که در این دوره شکل گرفته است.

[highlight bgcolor=”#999999″ txtcolor=”#ffffff”]مفهوم باغ ایرانی را در این مطلب مطالعه کنید.[/highlight]

توصیه‌های ایران تراول

باغ فتح آباد در زمینی به وسعت 13هکتار و زیربنای 1500 متر بنا شده است. این بنا سبکی اروپایی- ایرانی دارد و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگون آن را احاطه کرده اند. زمانی که وارد عمارت فتح آباد می شوید، در مقابل خود حوضی بزرگ و مستطیلی شکل به ابعاد 60 متر در 6 متر می بینید که انعکاس عمارت اصلی در مقابل آن بر شکوه و جلال ساختمان و باغ می افزاید. پس بهترین زمان برای رسیدن به باغ فتح آباد کرمان در زمانی است که بخشی از روز و بخشی از شب این بنا را تجربه کنید. زیرا در هر دو زمان این بنا زیبایی خاصی برای عرضه به مخاطبین دارد. بعد از ظهر زمان بسیار مناسبی برای بازدید از این بنا است. این باغ برای کسانی که در کرمان اقامت می‌کنند نسبت به باغ ماهان نزدیک‌تر است و از بعضی جنبه‌ها زیباتر است اما توصیه می‌کنیم باغ شازده را به عنوان اثری ثبت جهانی از دست ندهید. قبل از آمدن به این باغ ناهار را صرف کنید زیرا انتخاب‌های زیادی در رستوران این عمارت ندارید و اجازه بردن غذا در داخل باغ هم داده نمی‌شود.

موقعیت جغرافیایی باغ فتح آباد کرمان

استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

برای اینکه به باغ فتح آباد برسید دو آدرس بالا را در پیش دارید. بسته به اینکه در کدام نقطه از شهر کرمان هستید می توانید از یکی از مسیرهای بالا استفاده کنید. باید بدانید که هیچ اتوبوس یا تاکسی به سوی فتح آباد وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید از این مجموعه دیدن کنید یا از ماشین شخصی استفاده کنید یا با استفاده از آژانس خود را به باغ برسانید.

هزینه ورودی ایرانی ها: 3000 هزار تومان

هزینه ورودی خارجی ها:‌ 12000 تومان

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments