باغ شازده ماهان کرمان | نمونه‌ای جهانی از باغ ایرانی

ایران، با توجه به بافت سنتی و اصیل خود یکی از مقاصد جذاب برای جمعیت صنعت توریسم جهانی است.همچنین از آنجایی که به کشوری چهار فصل معروف است،میتواند برای آنها سرشار از جذابیت های محیطی باشد.در ادامه ایران تراول به منظور معرفی باغ شازده ماهان کرمان که در سال 1390 نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است،خواهدپرداخت.

در ابتدا ایران تراول قصد دارد با معرفی اجمالی قدمت و پیشینه ی این باغ ایرانی اطلاعات کامل تری را در اختیار شما قرار دهد.

شیب باغ ایرانی در باغ شازده ماهان
شیب باغ ایرانی در باغ شازده ماهان

پیشینه ی تاریخی باغ شازده ماهان کرمان

موضوع قابل توجه این است که باغ عمارت بیگلر بیگی (فتح آباد)، باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان، روستای اختیارآباد واقع شده است. این باغ الگوی احداث باغ شازده ماهان است که مرمت و باززنده‌سازی این باغ نیز به اتمام رسیده است.

نمای کوهستان‌های کرمان از دشت باغ شازده ماهان
نمای کوهستان‌های کرمان از دشت باغ شازده ماهان

این باغ ایرانی توسط عبدالحمید میرزا ناصر الدوله فرمانفرما در دورهٔ قاجار احداث گردید که با مرگ وی ساخت آن تا مدتها ناتمام ماند.از آنجاییکه در همان زمان هم به زیبایی و سرسبزی اش در دل کویر کرمان مشهور بود،مرحوم حاج آخوند پاریزی در وصف این باغ چنین سروده اند :

حضرت والا چو زماهان خرید

خوب و پسندیده و ارزان خرید

خواست در آن قریهٔ عنبر سرشت

باغی بر پای کند چون بهشت

باغ شازده یک بار در سال ۱۳۳۷ و بار دیگر پس از زلزله سال ۱۳۶۰ که در آن آسیب هایی دید، مرمت شد. سپس به وسیله اداره فرهنگ و هنر خریداری گردید و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

موقعیت مکانی باغ شازده ماهان کرمان

این باغ تاریخی که قدمت آن به اواخر دوره ی قاجاریه برمی گردد و بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی است،در استان کرمان،دو کیلومتری شهرستان ماهان و سی کیلومتری شهر کرمان،در دامنه ی کوه های تیگران واقع شده است.

باغ شازده ماهان کرمان
باغ شازده ماهان کرمان

معماری و فضای طبیعی باغ شازده ماهان کرمان

از زیبایی های طبیعی این باغ ایرانی,سرسبزی بی نطیر آن در اقلیم کویری کرمان است که این منظره متشکل از درختان تنومند و کهن سال سر به فلک کشیده و صدای روح بخش و پرطراوت جویبار آب است که از گوشه و کنار این باغ که خود زمردی است در دل کویر،به گوش می رسد.شازده ماهان،از نمونه باغ های تخت ایرانی است که در مساحت پنج و نیم هکتاری بنا شده است و از جنبه ی معماری نیز چشمگیر و قابل توجه است.فضای معماری ای باغ ایرانی در بدو ورود شامل سر در ورودی بسیار زیباست هنگام ورود، به ویژه در طبقه بالایی سردر خانه بجز نماها و چشم‌اندازهای بیرونی باغ، چشم‌انداز چهارباغ و در جهت وارون بر آن و چشم‌انداز کوه را ممکن می‌سازد. این چشم‌اندازهای دیدنی یعنی دیدن جوش و خروش آب، حوضچه‌ها و آبشارها هر کدام به نوبه خود تأکیدی بر محورهای عمود بر محور اصلی دارند و همراه با با آرایش گیاهی چشم‌اندازهای درونی بی‌مانندی را بدست می‌دهند. بنای عمارت اصلی  متشکل از کوشک اصلی است که درواقع بنای اقامتگاه اصلی و یا فصلی ساکنین بوده است که در طبقه ی فوقانی این بنای زیبا و شکیل،اتاق هایی منحصرا جهت زندگی و پذیرایی تعبیه شده اند.علاوه بر این عمارت،بخشهای دیگری همچون شاه نشین که در فرهنگ معماری ایرانی شامل مجهزترین و زیباترین بافت های معماری بوده است و همچنین بخشی به عنوان حمام سنتی ایرانی،ساخته شده است.

زیبایی عمارت شازده ماهان و درختان کهن سال باغ،با وجود دلنواز فواره های آبنما و حوض های بزرگ و عطر درختان پر میوه،صد چندان شده است.ایران تراول پیشنهاد میکند برای درک و لذت بیشتر دل فریبی و زیبایی این باغ ایرانی که بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایران است، در دل شب های کویری کرمان که بسیار حیرت برانگیز است به تماشای شازده ماهان بپردازید چرا که شکوه معماری و اصالت ایرانی با آسمان پر ستاره ی کویر در می آمیزد و یکی از زیباترین مناظر را رقم می زند.

اگر  از طرفداران رنگهای زنده ی پاییزی هستید، ایران تراول مشاهده و گردش در این باغ ایرانی بی نظیر را در این فصل به شما پیشنهاد میکند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments