حمام وکیل کرمان

حمام‌های عمومی یکی از ارکان اصلی محله‌های قدیمی در تمام شهرهای ایران است و در کنار مسجد، زورخانه، بازارچه و آب انبار تمام نیازهای اهالی را تا حد مطلوبی پاسخگو بوده‌اند، امروز به سراغ مجموعه وکیل کرمان رفته ایم که شامل بازار، مسجد و حمام است. حمام این مجموعه امروز به عنوان یک رستوران سنتی استفاده می‌شود. و این رستوران دقیقا در محله تاریخی کرمان که پر است از آثار تاریخی که باید برای بازدید از آنها زمان زیادی را صرف کنید بسیار حیاتی و مهم جلوه می‌کند.

پیشینه ی حمام وکیل کرمان

در میانه‌های بازار کرمان، حمام وکیل قرار گرفته‌ که توسط وکیل‌الملک(اسماعیل خان نوری) حاکم عصر قاجار کرمان و به سبک حمام گنجعلی خان ساخته شده ‌است و اولین بخش از مجموعه ی وکیل محسوب می شود.حمام وکیل در سال‌ ۱۲۸۰ ه.ق‌ به‌ شکلی باشکوه‌ و با تاثیرپذیری‌ از سبک‌ معماری‌ عصر زندیه، قاجاریه‌ احداث‌ شده‌ است‌.بدین شکل که از کف‌ تا دیوار آن‌ کاشی‌‌کاری‌ و سرامیک‌کاری‌ شده‌ است و همانطور که در مطلب حمام علی قلی آقا، به‌ دو بخش‌ رختکن (سربینه)‌ و گرمخانه‌ تقسیم‌ می‌شود.در این مطلب،ایران تراول قصد دارد تا شما را با فضای داخلی این نوع از حمام های ایرانی آشنا کند.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

سربینه(رختکن)

سربینه،شکلی منظم و تراش خورده دارد که متشکل از ترکیب اشکال هندسی است. هشت ستون سنگی حایل مرتفع‌ترین طاق این محیط هستند که مجموعا در بخش میانی آن قرار دارند و وجود حوضی بزرگ در وسط این بخش به زیبایی آن افزوده است.در گرداگرد سربینه، سکویی از کاشی فیروزه ای کمی بالاتر از کف بخش میانی قرار دارد که آن را از بخش میانی متمایز می‌کند.در قسمت‌های مختلف سربینه، سقفها متناسب با فضا طراحی شده اند: در قسمت میانی، طرح کاملی اجرا شده و طرح های ‌های طاقهای دو طرف تظاهر کمتری یافته‌است تا قسمت میانی را تحت الشعاع قرار ندهند.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

گرم خانه

در معماری حمام وکیل گرم خانه فضای کشیده ای است که ستون‌های سنگی، آن را به سه بخش اصلی تقسیم کرده: بخش میانی فضایی است مربع شکل که چهار ستون و طاق رسمی بندی دارد؛ در یک سمت این فضا، فضایی بزرگتر از آن وجود دارد که مثل باقی سقفهای این بنا،طاق رسمی بندی زیبایی بر دوش هشت ستون سنگی آن را پوشانده و حوض هشت گوش بزرگی تقریباً همه کف آن را فرا گرفته؛ در کنار این بخش نیز، فضایی هست که به نظر می‌رسد در مرمت دوره اخیر از ادغام برخی فضاها پدید آمده باشد. در سوی دیگر گرم خانه، بخش کوچک تری دیده می‌شود که حوض مستطیل شکل کشیده ای دارد و در جلوی خلوت گرم خانه قرار گرفته‌ است که این خلوت نیز قاعده هشت و نیم هشت و طاق رسمی بندی دارد. این بخش از گرم خانه راه جداگانه ای به میان در دارد که گمان می رود حاصل تغییرات دوره اخیر باشد.

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

خزینه

خزینه حمام، که در امتداد محور فرعی گرم خانه و رو به روی ورودی آن قرار دارد، فضایی است مستطیل شکل که نقوش در میانه ی سقف نسبتا پر کار اند.مراجعان حمام وکیل از طریق پلکانی به خزینه داخل می‌شدند و سپس به سربینه باز می‌گشتند.

اولین بخش از مجموعه وکیل بنای حمام قدیمی یا چایخانه امروزی وکیل است که در سال 1270 به شکل با شکوه و با تأثیرپذیری از سبک معماری دوره زندیه و قاجاریه احداث شد. هم چنین سردر این حمام در سال ۱۳۶۹ به سبک معماری دوره مربوطه‌‌اش، بازسازی شد و راهی از آن نیز مستقیما به بازار کرمان ارتباط داده شده است.در حال حاضر این حمام تاریخی به عنوان چایخانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهمانان و بازدیدکنندگان در آن همزمان با نوای گوش نواز موسیقی سنتی با فالوده کرمانی و چای پذیرایی می‌شوند و بخش گرمخانه این حمام هم محل صرف غذاهای محلی است.

ایران تراول پیشنهاد می کند در صورت انتخاب شهر کرمان به عنوان مقصد سفر خود،دیدن این حمام ایرانی را از دست ندهید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments