گندم بریان | کویر گردی در یکی از گرم‌ترین مناطق جهان

گندم بریان (ریگ سوخته)،در صدر مناطق گرم جهان پیش از صحرای­ نوادا، کالیفرنیا، لیبی و الجزایر به ­عنوان گرمترین نقطه‌ی جهان با دمای حداکثر 58 درجه سانتی گراد، در کتاب‌ها و مقالات علمی و سفرنامه‌های گردشگران ثبت شده. اما منطقه‌ی گندم بریان با دمای 71 درجه سانتی گراد، تنها برای برخی گردشگران و مسئولان محلی شناخته شده است. هرچند که در بسیاری از رسانه‌های ایرانی و خارجی به نقل از دکتر­ پرویز کردوانی گندم بریان به‌عنوان گرم‌ترین نقطه‌ی لوت و دنیا معرفی شده بود ولی کردوانی با رد این ادعا و نقل‌ قول منتسب به وی، معتقد است گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت،­ چاله‌ی ­مرکزی ­لوت در 75 کیلومتری در شرق شهداد است که در سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتی گراد،گرم‌ترین رکورد خود را ثبت کرده است و معرفی گندم بریان به‌عنوان گرم‌ترین نقطه لوت و کره زمین نادرست است. ایران­ تراول پیشنهاد می­‌کند اگر راهی کرمان هستید،کشف عینی  این نکته­‌ی اعجاب‌­انگیز و قابل­ بحث درمورد دشت‌­های ایران را از دست ندهید!

گندم بریان
گندم بریان

وجه تسمیه

اما چرا دشت گندم­بریان؟ بر اساس برخی روایات این منطقه به دلیل مجاورت با جاده‌ی ابریشم در طول سال کاروان‌های زیادی از آنجا عبور می‌کرده‌اند و در فصل گرم سال به چشم خود دیده بودند که گندم‌هایشان در اثر شدت گرما برشته می‌شود و بر همین اساس نام گندم بریان را بر آن نهادند.

محدوده­‌ی جغرافیایی دشت­ گندم ­بریان

گندم بریان در محدوده‌ی بیابانی در حاشیه‌ی کویر لوت کرمان و در مساحتی معادل 480 کیلومتر مربع، در شرق رودخانه‌ی شور قرار گرفته و با مرکز شهر تنها 83 کیلومتر فاصله دارد.

ویژگی‌های دشت­ گندم ­بریان

گندم‌ بریان یا ریگ‌سوخته مجموعه تپه‌هایی است پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی به مساحت 480 کیلومتر مربع که در 80 کیلومتری شمال­ شهر شهداد در کویر لوت در استان کرمان قرار دارد. این منطقه در شرق رودخانه‌ی شور قرار دارد و از مشاهدات محلی اینگونه برآورد شده ­است که در این منطقه به دلیل شدت هوا حتی باکتریها نیز نمی‌توانند در آنجا رشد کنند و این نقطه از زمین، کاملاً خالی از حیات است.بدین شکل که گندم بریان پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های بازالتی سیاه‌رنگ آتشفشانی است و همین پوشش سیاه آتشفشانی موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه می‌شود. این منطقه پست‌ترین منطقه‌ی داخلی کشور ایران نیز محسوب می‌شود و این موضوع نیز از دیگر دلایل گرمای شدید آن است.

گندم بریان
گندم بریان

پیشنهاد ایران تراول

ایران­ تراول ، پیشنهاد می­‌کند در فصل زمستان و اوایل بهار که زمان مناسبی برای بازدید از این منطقه است، دیدن این تنور طبیعی را از دست ندهید!

این پست را حتماً ببینید: تجربه اسکی در نزدیک کویر

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments