آتشکده زرتشتیان کرمان

آنطور که از تاریخ بر­می­‌آید، آتشکده زرتشتیان کرمان، آخرین آتشکده‌ی استان کرمان و اولین موزه‌ی اسناد و مردم­‌شناسی زرتشتیان جهان است.

درباره‌ی آتشکده و زرتشتیان

گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک شعار اصلی زرتشتیان است که همیشه آن را سر لوحه امور خود قرار می‌دهند. آتشکده‌ها، پرستشگاه‌هایی برای زرتشتیان محسوب می‌شوند که با افروختن آتش در مکانی مشخص به عبادت می‌پردازند. آتشکده زرتشتیان که قبلاً منزل مسکونی بوده است با تغییراتی در سال 1330 (1952 میلادی) یعنی زمان پهلوی به معبد تبدیل شده و در حال حاضر نیز کاربری خود را حفظ کرده است و زرتشتیان برای عبادت به آنجا می‌روند. این آتشکده به عنوان آخرین آتشکده زرتشتیان در کرمان شناخته می‌شود. گفته می‌شود آتش موجود در آتشکده‌ی این معبد از صدها سال پیش روشن نگه داشته شده است.

موزه

این آتشکده موزه‌ای است که از کهن‌ترین اشیای این موزه یک جلد کتاب دست نویس گات‌ها با پیشینیه بیش از 200 سال و یک آتشدان دستی با تاریخ حک شده 1207 یزدگردی (1217 خورشیدی) است. از بخش‌های ارزشمند این موزه، بخش فرتور و اسناد است که فرتورهای انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان و فرتورهای سرشناسانی چون ارباب کیخسرو شاهرخ، میرزا برزو آمیغی، خانم کشور مزدیسنا و پوراندخت، از ارزش بسیاری برخوردارند. بخش دیگری از موزه زرتشتیان به نمایش و معرفی پوشش زنان و مردان زرتشتی اختصاص دارد که قدمت آن‌ها از 50 تا 150 سال است.مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوارهای گلدوزی شده، از انواع لباس‌های زنانه‌ای است که در این موزه نگهداری می‌شوند و هر کدام زیبایی ویژه‌ای دارند.

گفته می‌شود این موزه، تنها ‌موزه‌ی مردم‌شناسی زرتشتیان جهان است.

بازدید از آتشکده زرتشتیان کرمان

نشانی: میدان مشتاقیه، خیابان زریسف (شهدا)، خیابان برزو آمیغی، دست راست اولین کوچه

هزینه‌ی ورودی: 2000 تومان

ساعت بازدید: 6 صبح تا 9 شب

شماره تماس: 03433126686

 آتشکده دولت­خانه

آتشکده دولت­خانه از معروف‌ترین آتشکده‌های کرمان و مربوط به دوره صفوی است.  این آتشکده در یکی از محله های باستانی کرمان به نام دولت­خانه است. بنابر سنگ نوشته ای که در تالار آتشکده قرار دارد، این بنا به سال 1270 یزدگردی (برابر با سال 1901 میلادی و 1280 خورشیدی ) ساخته شده است و دارای یک حیاط مرکزی و فضاهای پیرامون است که شامل بخش های گوناگون تالار آتشکده، محل نگهداری آتش مقدس و مطبخ است که سایر فضاهای دیگر به نوعی در خدمت عابدین و فضای آتشکده بوده است.

هرساله در عید نوروز، آتشکده و موزه زرتشتیان کرمان، از پر بازدیدترین مکان‌های کرمان و حتی ایران است. ایران ­تراول پیشنهاد می­‌کند دیدن رسوم و آیین زرتشتیان را در این ایام از دست ندهید.

نشانی: کرمان، خیابان صمصام، کوچه مهدیه واقع شده.

اگر آتشکده‌ها برای شما جالب‌اند حتماً این مطلب را بخوانید: آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه | یادگار ایران باستان

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments