بازارهای کرمان | بهترین مکان برای خرید سوغات در کرمان

عموما هیچ سفری بدون سوغات یا یادگاری نمیشود. راسته بازار کرمان از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می شود. هر بخش از بازارهای کرمان در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده است. این بازار طولانی ترین راسته بازار ایران محسوب می شود. بازار گنجعلی خان، بازار اختیاری، بازار وکیل کرمان، بازار سردار، بازار مظفری، بازار قلعه محمود، بازار میدان قلعه، بازار مسگری، بازار زرگری، بازار کفاش‌ها، از بازار های معروف کرمان هستند. با ایران تراول همراه باشید تا شما را با بازار ها و انواع سوغات کرمان آشنا کنیم.

بازار ارگ

یکی از جذاب ترین بازاهای کرمان ، بازار ارگ است مستقر در میدانی به همین نام که تا چهار سوق گنجعلی‌خان ادامه دارد و جز اصلی‌ترین بازارهای کرمان برای خرید است چراکه کرمانی‌ها برای خرید پوشاک و مایحتاج خانه به این بازار می‌روند. بازار ارگ به دو بخش، به نام‌های «بازار نقارخانه» و «بازار سراجی» تقسیم می‌شود.

بازار کرمان
بازارهای کرمان

در این بازار ها از تماشای بافت بنا غافل نشوید چرا که هرکدام داستانی از دل تاریخ برای تعریف دارند.به عنوان مثال سقف بلند «بازار نقارخانه» با تصویرهای رنگی و روغنی مزین شده است؛ چند طبقه دارد که در زمان‌های دور هنگام غروب برای تعطیل کردن بازار بر روی آن نقاره نواخته می‌شد. در امتداد بازار نقارخانه به «بازار سراجی» می‌رسیم که به محل چمدان‌سازها و سراج‌ها معروف بوده اما امروزه رونق خود را از دست داده است.

بازار گنجعلی خان

غذاهای خوشمزه کرمانی‌ها هنوز هم در ظروف مسی طبخ می‌شود، بسیاری معتقدند که هم انرژی زاست و هم خاصیت درمانی دارد و اگر به مس و کار مس‌گری علاقه دارید حتما به این بازار سری بزنید، البته این هنر قدیمی دستخوش تغییر و تحولاتی شده و دیگر مثل گذشته صدای مسگرها از مغازه‌ها شنیده نمی‌شود اما دیدار از آن برای آنان که با مسگری آشنایی ندارن، هنوز هم خالی از لطف نیست. اگر از گشت‌و‌گذار در بازارهای کرمان خسته شدید، در قسمت جنوبی بازار، حمام گنجعلی‌خان است که تبدیل به چایخانه سنتی شده است بنابراین خود را مهمان موسیقی نوازی و غداهای سنتی کرمان کنید.

بازار گنجعلی خان راسته مسگرها
بازار گنجعلی خان راسته مسگرها

بازار اختیاری

در امتداد بازار گنجعلی‌خان به بازار اختیاری می‌‌رسیم. بازاری با عرض کم،که جز قدیمی‌ترین بخش محسوب می‌شود.در این راسته دستفروشانی هستند که کالاهای مختلفی برای عرضه دارند و توصیه میکنیم سری به آن‌ها بزنید چون ممکن است چیزهای جالبی ببینید مثل عتیقه‌جات و لباس‌های محلی مردم کرمان. البته بناهای تاریخی این بازار را فراموش نکنید؛ که شامل مدرسه شیخیه، کاروانسرای گلشن، بازارچه سرداری، حمام و چایخانه سنتی است که بافت سنتی شهر خشتی را به خوبی نشان می‌دهد.

بازار اختیاری کرمان
بازار اختیاری کرمان

بازار سردار

این بازار شامل بازارچه متقاطع است که به بازار اختیاری متصل می‌شود و توصیه می‌کنیم از تماشا و لذت خرید پارچه های سنتی و هزار نقش،بی بهره نمانید.
و در نهایت بازار قلعه محمود که این بخش مربوط به بازار آهنگران است اما دیگر صدای ضربه‌های چکش بر روی آهن و کوره داغش خبری نیست و مغازه‌های این راسته بازار همه تعطیل شده‌اند اما می‌توانید از معماری آن لذت ببرید.
بازار مظفری، بازار میدان قلعه، بازار مسگری و بازار کفاشی به راسته بازار سردار ختم می‌شوند اما رونق خود را از دست داده‌اند هرچند اگر از بومیان و قدیمی‌تر های کرمان بپرسید حتما از رونق این بازارها به شما می‌گویند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments