مسجد نصیر الملک شیراز | مسجد صورتی دلربا

کافی‌است تنها نگاهی گذرا به عکس های نصیر الملک بیاندازید تا فکر دیدن جز به جز و از نزدیک این مسجد به غایت زیبای ایرانی، هوش از سر شما ببرد! مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی معروف است بنای چشم نواز و ایرانی به یادگار از دوران دور که از جذاب‌ترین مکان های شیراز، شهر شعر و راز است.

در ادامه، ایران‌تراول شما را برای تصور درصدی از زیبایی‌های بی‌حد و مرز این بنای زیبا، با خود همراه خواهد کرد.

گردشگر خارجی مبهوت زیبایی مسجد صورتی
گردشگر خارجی مبهوت زیبایی مسجد صورتی

چرا باید نصیر الملک را دید؟

مسجد نصیرالملک که یکی از دیدنی ترین و متفاوت‌ترین مساجد ایران است، به شیشه‌های رنگی خود مشهور است و کاشی‌کاری‌های آن در مقایسه با دیگر ابنیه؛ بینظیر اند و دقیقا وجود رنگ صورتی در کاشی‌کاری های این مسجد باعث شده تا جلوه آن دیدنی‌تر شود و لقب مسجد صورتی را نیز به آن بدهند.همچنین از نظر گردشگران خارجی، از محبوب‌ترین جاذبه های ایران است.

تاریخچه نصیر الملک شیراز

قبل از پرداختن به معماری باشکوه این مسجد ایرانی،اجازه بدهید کمی از تاریخچه ی نصیرالملک را به اختصار بازگو کنیم.در سال 1293 هجری قمری حاکم فارس، میرزا حسن علی خان، ملقب به نصیرالملک تصمیم گرفت مسجدی از خود به یادگار بگذارد، بنابراین، دستور ساخت مسجد نصیرالملک را صادر کرد. بر اساس کتیبه ای که در سردر این بنانصب شده‌است،  حاج محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی‌گر، ساخت مسجد را برعهده داشته اند. پس از گذشت 12 سال از شروع ساخت، در سال 1304 هجری قمری ساخت مسجد نصیرالملک به پایان رسید؛ اما خبری از شیشه های رنگی و در و پنجره های رنگین شبستان در سال 1348 توسط استاد حاج میرزا آیت ساخته‌شدند. این مسجد در ابتدا مجموعه ای شامل یک مسجد، یک خانه، یک گرمابه و یک انبار بود؛ اما قسمت بزرگی از آن شامل اندرونی و ورودی خانه، گرمابه، آب انبار و فضای بین خانه و مسجد در جریان ساخت خیابان جدید لطفعلی‌خان‌زند از بین رفت.

مسجد نصیر الملک شیراز
مسجد نصیر الملک شیراز

معماری مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک در زمینی به وسعت 2890 مترمربع بنا شده و زیربنای آن 2216 مترمربع است. ویژگی بارز مسجد نصیرالملک کاشی کاری و مقرنس کاری چشم نواز آن است که مشخصا از تاثیرات مکتب اصفهان است و از این حیث به عنوان ارزنده‌ترین مسجد ایران شناخته می شود. نکته ای که در مقایسه با مساجد ایرانی قابل توجه است، نبود گنبد در این مسجد است که نشان می دهد این بنای مذهبی، کاملا شخصی بوده و عموم مردم در زمان ساخت اش از آن استفاده نمی‌کردند.

مقرنس کاری های مسجد نصیر الملک
مقرنس کاری های مسجد نصیر الملک

کاشی کاری این مسجد بسیار تماشایی است چرا که این کاشی‌ها،به کاشی هفت‌رنگ معروف اند و نمونه آن در جای دیگری از جهان دیده نمی‌شود و دقیقا به دلیل استفاده از رنگ صورتی به عنوان رنگ غالب این کاشی‌ها ست که به مسجد‌صورتی‌ایران معروف شده است. مقرنس کاری مسجد صورتی نیز در نوع خود بی نظیر و ظرافت آن مثال زدنی است.مقرنس، هنری است که در معماری 150 سال پیش ایران،بسیار درخور توجه بوده است.اما جدای از ساختار اصلی شبستان، کاشی‌های هفت‌رنگ و مقرنس‌ها، اصلی‌ترین اجزای دلربا و چشم‌نواز مسجد نصیرالملک، شیشه‌های رنگی ای هستند که کافی‌است در ساعات مناسب به تماشای بازی خیره کننده‌ی آن‌ها با نور بنشینید چراکه در کنار تمام این زیبایی ها، مسجد نصیرالملک شیراز هدیه آخرش را، با پنجره های شبستان غربی اش، به ما می‌بخشد. تصور کنید شما در داخل شبستان هستید، روبرویتان پنجره های کوچک رنگارنگی در دل ساختمان جا خوش کرده‌اند تا با آفتابی که خود را به تن آنها می سپارد ضیافتی از رنگ و نور را در مقابل دیدگان شما برپا کنند! ایران‌تراول، پیشنهاد می‌کند ساعات 7 تا 10 صبح شیراز را به‌هیچ وجه  از دست ندهید و آن‌را صرف دل و دیده سپردن به بازی نور و رنگ این مسجد فوق‌العاده کنید.

کاشی کاری سقف مسجد صورتی
کاشی کاری سقف مسجد صورتی

موقعیت جغرافیایی مسجد نصیر الملک

حالا که نصیر الملک، حسابی شما را شیفته ی خود کرده‌است، بهتر است آدرس دقیق آن را بدانید تا در صدر بازدیدهای شما از شیراز قرار بگیرد.

شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیرالملک شیراز, ایران.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments