آرامگاه همدم الملوک | مقبره خاندان ظل السلطان

تاریخ اصفهان هنوز در خاطر دارد گرد و خاک کینه توزی‌های ظل السلطان را که هرچه در توان داشت برای نابودی میراث صفوی در این شهر گذاشت اما حافظه تاریخی مردم اصفهان مدتها آرامگاه همسر ظل السلطان یعنی همدم الملوک که قبل از این نسبت سببی نیز دلیل بزرگی برای شهره شدن داشت را کاملا از یاد برده بود.

   آرامگاه دختر امیرکبیر در آرامگاه خانواده ظل السطان در یک بقعۀ پرنقش و نگار در امامزاده احمد واقع شده است. قطعا اگر گم نمیشد نام نشان ظل السلطان از این بارگاه، نسل داغ دیده‌ی اصفهان همان کاری را با آن می‌کردند که شاهزاده قجری با میراث اصفهان کرده بود.

در داخل مقبره همدم الملوک

در اتاقی که گچبری‌های باشکوه و نقاشی های مناظر اروپائی به چشم می‌خورد 3 مقبره که ارتفاع سنگ آنها حدود 70 سانت بود وجود داشت،  یکی از آ‌ن‌ها نوشته شده همدم السلطنه این شخص همسر عقدی ظل السلطان  و دختر امیرکبیر بوده است. قبری مجاور آن نوشته شده عزیزالسلطنه، علیرضا جعفری زند استاد دانشگاه و کارشناس میراث فرهنگی معتقد است که این مقبره متعلق به بانو عظمی خواهر ظل السلطان است.

سه مقبره از خاندان ظل السلطان
سه مقبره از خاندان ظل السلطان

از اینجا که بگذریم پایین این 2 مقبره مقبره دیگری است که روی آن نوشته شده ابوالفتح خان صارم الدوله بر اساس تاریخ این مقبره مربوط به  شوهر خواهر ظل السلطان، ابوالفتح خان صارم الدوله است که همسر بانو عظمی بوده است.

به هیچ وجه نباید از زیبایی‌های کچبری و نقاشی‌های دیواری که عموما مثل اکثر خانه های قاجاری تصویری از سفرهای اروپایی است از یاد برد. در این مقبره چند دقیقه‌ای می‌توان محو تماشای این زیبایی‌ها شد.

دسترسی به مقبره همدم الملوک

درخیابان استانداری خیابان فرشادی بازار حسن آباد داخل امام زاده احمد واقع شده است

بازارچه حسن آباد و تمام محله پر است از خانه‌های تاریخی اصفهان است. خانه مشروطه، خانه ملاباشی و انگورستان ملک التجار جزو دیدنی ترین آنها هستند.

داستان نامه تازه کشف شده از دختر امیر کبیر

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان اصفهان از پیدا شدن نامه ای خطاب به مادر محمدعلی شاه قاجار و دختر بزرگ امیرکبیر در یکی از خانه های قدیمی اصفهان خبر داد.
مسعود کثیری در خصوص این نامه اظهار کرد: این نامه، نامه ای سر بسته خطاب به ام الخاقان نوشته می شود او دختر بزرگ امیرکبیر زن مظفرالدین شاه و مادر محمدعلی شاه است.
این زن از زنان معروف دوره قاجار که جز زنان جسور است. ام الخاقان دختر امیرکبیر و دختر عزت الدوله خواهر تنی ناصرالدین شاه بوده به همین دلیل زن معروفی در آن زمان به حساب می آید.
وی خاطرنشان کرد: این نامه در یک خانه قدیمی پیدا شده است که در یک کرباس پیچیده و سه برگه لاک و مهر شده در آن قرار گرفته شده است.

منبع خبر نامه تازه کشف شده

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments