پل طبیعت ، بهشت کوچک پایتخت

در میان فضای عموماً پر دود تهران، منطقه‌ای سرسبز و جنگلی شکل، مانند چشمه‌ای جوشان است در دل کویر. پل طبیعت ، همین چشمه‌ی جوشان است. با ایران تراول برای قدم زدن در این بهشت کوچک، همراه باشید.

مشخصات پل طبیعت

این پل در کنار برج میلاد و برج آزادی، به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران توسط عرض بزرگراه مدرس، بوستان آب و آتش در غرب را به بوستان طالقانی در شرق پیوند می‌دهد. این پل توسط گروه سازه‌های پارچه‌ای دیبا، لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی طراحی شده است. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. اصلی‌ترین اولویت در طراحی این پل، توجه به مسایل زیست محیطی بوده است چراکه پل طبیعت، دقیقا در شاهراه مدرس، همت، حقانی و رسالت پایتخت واقع شده است و از جایگاه بالایی برخوردار است.

لیلا عراقیان
لیلا عراقیان

طول این پل ۳۰۰ متر و وزن سازه‌ی آن ۲۰۰۰ تن است. این پل غیر خودرویی و با الهام از پل خواجو و دارای سه طبقه همراه با فضای‌های تفریحی، کافه و رستوران‌های متنوع است.

ویژگی‌های پل طبیعت

پل طبیعت، پل سه طبقه‌‌ی پیاده رویی است که دو پارک زیبا و معروف تهران یعنی پارک طالقانی و آب وآتش را به هم متصل کرده است.

نورپردازی خاص و ویژگی های منحصر به فرد این پل، بسیاری از افراد را به ویژه در شب ها به سوی خود می کشاند و لحظاتی رویایی را در قلب شهر تهران برای شان رقم می زند. پل طبیعت عنوان نخستین پل غیرخودرویی در کشور و بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این سازه با مساحت 7950 متر مربعی خود خاطرات خوشی را در ارتفاع 40 متری از سطح زمین به شما هدیه می کند.

پل طبیعت
پل طبیعت

طراحی متفاوت و خلاقانه‌ی پل طبیعت

گفته می‌شود معماری پل‌های تاریخی، به خصوص پل خواجوی اصفهان الهام‌بخش گروه طراح و سازنده‌ی پل بوده است. از جهتی این پل را شبیه درخت می‌دانند و هدف بخشیدن چنین شکلی به آن برقراری هماهنگی اصولی آن با طبیعت است. وقتی به ستون‌های پل دقت کنید متوجه طرح شاخه‌های درخت خواهید شد. طراحی اینپل همچنین نمادگرایانه نیز هست. به این صورت که بعضی مسیرهای آن روی خطوط توپوگرافی زمین حرکت می‌کند و در نهایت در هر دو پارک پخش می شوند.

جوایز اهدا شده به طراحی پل طبیعت

طراحی این پل به دلیل داشتن ویژگی‌های شاخصی جوایزی داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده. ویژگی‌هایی مانند، طراحی زیبا، طراحی اصولی، طراحی سازگار با طبیعت، طراحی ملهم از آثار تاریخی، هماهنگی طراحی با طراحی ایرانی و …

از جمله‌ی این جوایز می‌توان به موازد زیر اشاره کرد
  • برنده‌ی خشت طلایی در فضاهای گردشگری و تفریحی در روز جهانی شهرها، تهران، ایران 1393
  • برنده‌ی جایزه‌ی Architizer A+Award در بخش پل و بزرگراه ها، نیویورک، ایالات متحده امریکا در سال 1394
  • بنده‌ی جایزه‌ی جایزه MEIDAA 2015 در بخش پروژه های عمومی و شهری خاورمیانه، دبی، امارات متحده عربی در سال 1394
  • برنده‌ی جایزه معماری آقاخان 2016 در سال 1395
  • برنده‌ی جایزه بین المللی خوارزمی در سال 1396

رستوران‌های پل طبیعت

طبقه‌ی اول پل طبیعت چندین کافه و رستوران خوب و باکیفیت دارد که این پل را به پلی تبدیل کرده که نه تنها دسترسی به آن ساده است، بلکه دسترسی عابران و گردشگران هم به امکانات مختلف را به آسانی فراهم کرده است. از جمله این رستوان‌ها موارد زیر است:

  • فود کورت راه چوبی
  • رستوران ملل
  • کافه رستوران طبیعت VIP
پل طبیعت، نماد دیگری از شهر تهران

همه روزه افراد زیادی برای تفریح به این پل کشانده می‌شوند. پل طبیعت مکانی زیبا است که پتانسیل زیادی برای عکاسی و عکس‌های یادگاری دارد. چشم‌انداز دلپذیر پل طبیعت، خود عاملی است قوی برای جذب توریست؛ بخصوص در ساعت انتهایی روز تا تماشاگر غروب پایتخت و نورهای تهران همیشه بیدار باشید. ایران تراول پیشنهاد می‌کند که اگر صرفا جهت عکاسی راهی این پل هستید، بازی نور و حباب را دست کم نگیرید، مطمعن باشید که عکس های حیرت‌انگیزی خواهند شد.

حضور گسترده‌ی مردم در پل طبیعت
حضور گسترده‌ی مردم در پل طبیعت
دسترسی به پل طبیعت
  • دسترسی آسان به آن با مترو است.برای رفتن به پل طبیعت با مترو در ایستگاه شهید حقانی پیاده شوید و به سمت پارک طالقانی پیاده بروید و از راه چوبی در این پارک می‌توانید به پل طبیعت برسید.
  • با اتومبیل شخصی از بزرگراه شهید حقانی غرب وارد خروجی ایستگاه مترو شوید و از پارکینگ استفاده کنید.
  • مسیر دیگر از سمت خیابان نلسون ماندلا به شمال و ورودی پارک آب و آتش است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments