مقبره‌ی دانیال نبی | اعتقادِ خواندنیِ ابراهیمیان

مقبره‌ی دانیال نبی در شوش (۱۱۵ کیلومتری شمال غربی اهواز) یکی از مکان‌های مقدس است که از هم جهت مذهبی و هم گردشگری بسیار مهم است. این بنا به سبب اینکه هر ساله افراد زیادی با مذاهب مختلف را به سمت خود جذب می‌کند، یک شاخصه‌ی مهم مذهبی و اجتماعی در شوش محسوب می‌شود. برای شناخت بیشتر این مکان مذهبی و تاریخی همراه تیم ایران تراول باشید.

معماری آرامگاه دانیال نبی

هنگام ورود به مقبره ابتدا صحن یا حیاط زیارتگاه قرار دارد. این زیارتگاه دو صحن بزرگ و کوچک دارد که اطراف آن ایوان‌ها و حجره‌هایی مزین به هنر کاشی و معماری ایرانی اسلامی دیده می‌شود. اتاقک‌های دور تا دور حیاط اصلی به استراحت مراجعه کنندگان اختصاص دارند و زائران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

آرامگاه دانیال نبی
آرامگاه دانیال نبی

بنای آرامگاه در بین دو حیاط قرار گرفته است. در لحظه‌ی ورود با فضایی آیینه کاری، گچ کاری و استفاده از سنگ های مرمر و ضریحی باشکوه مواجه خواهید شد. بر فراز ضریح گنبدی قرار دارد که بخش مهم معماری این بنا است. این گنبد به صورت شش ضلعی و پله‌ای و با ساروج بنا شده و گفته می‌شود در سال ۱۲۷۵ خورشیدی پس از خرابی، حاج ملاحسین معمار دوباره این گنبد را بنا کرد.

دانیال نبی
دانیال نبی در نقاشیِ سر پیتر پل رابنز

بقعه‌ی اصلی مقبره‌ی دانیال نبی مانند سایر زیارتگاه‌های مذهبی میان ضریح نیست و پایین‌تر از آن قرار دارد. در این قسمت سنگ قبری وجود دارد که متعلق به دانیال نبی است. کف اتاقی که سنگ قبر قرار دارد با بلوک‌های سیمانی پوشیده شده‌است که این بلوک‌ها قابلیت جابجایی دارند.  هنگام برداشتن این بلوک‌ها رودخانه‌ شاوور دیده می‌شود که در زیر بنا جریان دارد و برای بسیاری از قداست خاصی برخوردار است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments