رونمایی از وقف‌نامه حمام و مسجد علیقلی آقا در هفته فرهنگی اصفهان

مدیر موزه حمام علیقلی‌ آقا از رونمایی کتاب وقف‌‌نامه حمام علیقلی آقا و مسجد آن در طول هفته فرهنگی اصفهان خبر داد. بر اساس گزارش ایسنا، به نقل از سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، رضا منجمی اعلام کرد: کتاب وقف‌نامه حمام علیقلی آقا که مربوط به مجموعه مسجد، حمام و بازارچه علیقلی آقا و سایر بناها و موقوفات مربوط به این مجموعه است، در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی خواهد شد.

مدیر موزه حمام علیقلی‌ آقا با بیان اینکه این فعالیت های پژوهشی برای نخستین بار انجام شده است، توضیح داد: این پژوهش توسط دکتر مسجدی و دکتر شایسته ‌دوست و به سفارش موزه حمام علیقلی آقا وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان انجام شده است. منجمی اضافه کرد: دکتر محمود جعفری دهقی با دارا بودن دکترای فرهنگ و زبان ‌های باستانی از دانشگاه لندن، استاد دانشگاه تهران و رییس بخش ایران ‌شناسی دایره المعارف بزرگ اسلامی سخنران مراسم رونمایی از وقف‌نامه حمام علی قلی آقا است. بازارچه، مسجد، چهارسو، سرا و حمام علیقلی آقا و سایر مجموعه بناهای عمومی دیگر مرتبط همگی متعلق به دوران صفوی می‌باشند.

استخر بزرگ حمام علی قلی آقا همراه شاه نشین
استخر بزرگ حمام علی قلی آقا همراه شاه نشین

سازنده این بناها علی قلی آقا بوده که از خواجگان حرم شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده است. در انتهای وقف‌نامه حمام علیقلی آقا کتیبه هایی قرار گرفته که نشان از این می دهد که این بنا از آثار نیمه اول قرن دوازدهم هجری قمری است. دو کتیبه موجود یکی مورخ ۱۱۲۲ هجری قمری در مسجد علیقلی آقا و به نقل از مولفان تاریخ اصفهان از ساخت حمام در سال ۱۱۱۲ و بالاخره کتیبه ای دیگر در تاریخ ۱۱۲۵ هجری قمری نشانه هایی از زمان ساخت این بنا بوده است. در سال ۱۳۷۹ مسجد و حمام علیقلی آقا توسط شهرداری منطقه یک شهر اصفهان خریداری شده و از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مرمت شده است که اکنون به عنوان موزه در حال فعالیت است.

محله بیدآباد و مجموعه علی قلی آقای اصفهان یکی از نمونه‌های کامل از محله‌های ایرانی است که تمامی عناصر اصلی محله های ایران را در خود جای داده است و بسیار زنده و فعال است و از این حیث یکی از مهم ترین محله های ایران از لحاظ تاریخ و فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments