داشتن کارت اعتباری در ایران چگونه ممکن است؟

امروزه روش های متنوعی برای انجام معاملات مالی و یا انتقال وجه استفاده می شود. در این راستا بانک های زیادی هستند که با ارائه ی تسهیلات ویژه، انجام این گونه از تراکنش ها را با ارائه ی کارت اعتباری آسان کرده اند. اما متاسفانه به دلیل شرایط خاص سیاسی و اقتصادی در برخی از کشورها، امکان ایجاد حساب و دریافت کارت اعتباری در ایران توسط اتباع خارجی میسر نیست.

کارت های اعتباری دارای اندازه ای معین و استاندارد هستند که هر کدام از آن ها به طور اختصاصی دارای یک شماره ی 16 رقمی، یک کد 3 رقمی، نام افتتاح کننده ی حساب و تاریخ انقضای کارت بر روی آن ثبت شده است. مزیت اصلی این کارت ها حمل آسان، ایمنی بالا و امکان خرید های اینترنتی می باشد.

کارت های اعتباری بین المللی

این دسته از کارت ها، امکان تراکنش های مالی در اکثر کشور های جهان را فراهم کرده است. کارت های اعتباری بین المللی از نظر اعتبار بانکی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  •  Travel Cards یا کارت های پیش پرداخت
  • Credit cards یا کارت های اعتباری
  • Debit  Cards یا کارت های شارژی

متاسفانه سیستم بانکی در کشور ایران از این دسته از کارت های پشتیبانی نمی کند و افراد باید برای افتتاح حساب به یکی از کشور های هم جوار مراجعه کنند. به همین منظور بهتر است افرادی که قصد سفر به ایران را دارند، قبل از ورود به این کشور، نسبت به دریافت کارت اعتباری بین المللی اقدام کنند.

کارت اعتباری در ایران
کارت اعتباری در ایران
Teravel cards_کارت های پیش پرداخت

این دسته از کارت ها عموماً برای سفر در نظر گرفته می شوند و به آن ها کارت های نقدی نیز می گویند. در افتتاح حساب این دسته از کارت ها، نیازی به حساب بانکی مختص کارت و شماره سوئیفت نیست. به همین دلیل امکان استفاده از آن در برخی از کشور ها وجود ندارد. کارت های پیش پرداخت از امنیت بالایی برخوردار هستند و اغلب کسانی که به ایران سفر می کنند، علی رغم دارا بودن کارت اعتباری، این کارت را هم دریافت می‌کنند. به طور کلی کارت های پیش پرداخت به دو دسته تقسیم می شوند: کارت های قابل شارژ و غیر قابل شارژ.

در صورتی که قصد سفر به ایران را دارید، بهترین گزینه برای کارت اعتباری، کارت های پیش پرداخت غیر قابل شارژ است. این کارت ها که به نام کارت های هدیه نیز شناخته شده هستند پس از اتمام موجودی فاقد اعتبار می شوند. برای دریافت این کارت ها به هیچگونه مشخصاتی، حتی نام متقاضی نیاز نیست و به راحتی می توان در زمان کوتاهی، تعداد محدودی از آن ها را تهیه کرد.

در نوع کارت های پیش پرداخت قابل شارژ، شما می توانید بدون داشتن حساب بانکی پشتیبان، نسبت به دریافت کارت بانکی اقدام کنید. این کارت ها به نام فرد متقاضی صادر می شود و مسئولیت کمتری برای بانک های صادر کننده به همراه دارد. به علت تحریم های موجود در کشور ایران، حضور افراد مقیم ایران برای دریافت کارت صادر شده در خارج از کشور، ملزم به حضور آن ها در شعب بانک و یا صرافی ها است.

لازم به ذکر است که امکان خرید اینترنتی این دسته از کارت های اعتباری نیز مهیا شده و کاربران می توانند با آسودگی خیال، خرید های اینترنتی انجام دهند.

کارت اعتباری در ایران
کارت اعتباری در ایران
_Credit cards کارت های اعتباری

این نوع از کارت ها افرادی که دارای حساب بانکی تایید شده هستند، می توانند حتی بدون داشتن موجودی در حساب خود، تا سقف اعتبار معین شده از سوی بانک، وجه برداشت کنند. در واقع فرد با این کار به بانک بدهکار می شود و پس از مدت مشخصی، باید تسویه حساب کنند. در این راستا حتی برخی از بانک ها این بازپرداخت را به صورت قسطی دریافت می کنند. نکته ی قابل توجه در تشکیل این دسته از حساب ها این است که افرادی که قصد افتتاح حساب دارند، باید دارای اقامت رسمی در همان کشور باشند. همچنین ارائه ی مشخصات کامل و مدارک تعیین هویت و محل زندگی الزامی می باشد. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، کشور ایران این دسته از کارت ها را صادر و پشتیبانی نمی کند، لذا برای دریافت کارت اعتباری باید در محل سکونت خود اقدام کنید.

_Debit Cards کارت های شارژی

این دسته از کارت ها نیز از حساب بانکی افراد پشتیبانی می کند، با این تفاوت که کارت، فاقد اعتبار اضافه می باشد و تنها شخص می تواند به همان میزانی که به حساب خود پول واریز کرده، دریافت کند. این کارت ها نیز قابلیت استفاده در سیستم های بانکی کشورهای مختلف جهان را دارند. برای دریافت کارت های اعتباری Debit Cards باید با ارائه ی مدارک شناسایی جامع، حساب بانکی تشکیل دهید. مزیت اصلی این کارت ها این است که گردشگران خارجی می توانند با ارائه ی پاسپورت معتبر و مدارک شناسایی در داخل ایران، نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کنند.

در دسته بندی دیگر کارت های اعتباری، آن ها را به دو دسته ی مستر کارت Master card و ویزا کارت Visa card تقسیم می کنند. مزیت بارز این کارت ها بین المللی بودن و عدم تبعیت از محوریتی خاص می باشد. به زبان ساده تر تمامی بانک ها در کشور های مختلف جهان به یک سیستم واحد وصل هستند و با یکدیگر همکاری می کنند. به همین دلیل امکان دریافت وجه از هر دستگاه خود پرداز و یا خرید با دستگاه های کارت خوان از طریق این شبکه ی جهانی میسر شده است. البته این موضوع را باید یاد آور شد که کشورهایی نظیر: کره شمالی، سودان، کوبا، سوریه و نیز ایران، در این شبکه عضو نیستند و امکان استفاده از این کارت ها در مناطق ذکر شده وجود ندارد. به همین منظور بهتر است به جای دریافت مستر کارت، ویزا کارت پیش پرداخت تهیه کنید، تا در زمان استفاده به مشکل بر نخورید. برای تهیه ی کارت اعتباری در ایران می توانید به نمایندگی های مجاز توزیع ویزا کارت مراجعه کنید. خوشبختانه امروزه تقریبا تمامی دستگاه های خودپرداز و کارت خوان از ویزا کارت پشتیبانی می کنند.

کارت اعتباری ایران
کارت اعتباری ایران

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments