گردشگری سلامت در استان اردبیل

در سالی که گذشت اکثر حوزه‌های گردشگری ما با رکود همراه بود گردشگر ورودی و خروجی هر دو با کاهش محسوسی رو به رو بود ولی در بین حوزه های مختلف گردشگری تنها بخش سلامت بود که با رشد چشم گیر خود سهم قابل توجهی در ارز آوری صنعت گردشگری داشته است. اگر ایران را از لحاظ جغرافیایی به پنج بخش تقسیم کنیم پنج استان مشهد، تهران، شیراز، زاهدان، اردیبل نقش بسیار پر رنگی در گردشگری سلامت و خدمت رسانی به کشورهای همسایه خود دارند. در این مطلب به سراغ استان اردبیل رفته ایم که میزبان اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو است و فرصتی گرانبها برای جذب گردشگر سلامت نسیبش شده است. با ایران تراول همراه باشید.

گردشگری سلامت استان اردبیل
گردشگری سلامت استان اردبیل

اردبیل با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای قابلیت‌های بسیار زیاد در حوزه گردشگری بوده و وجود کوه سبلان در این استان و جوشش چشمه‌های معدنی از دامنه‌های دست کم پنج شهرستان استان ویژگی خاصی به این منطقه بویژه در بحث گردشگری سلامت داده است.

تعداد آب‌های معدنی این استان با خواص درمانی به ۱۱۸ چشمه می‌رسد. کارشناسان معتقدند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا وجود یک یا دو چشمه آب معدنی موجب متحول شدن آنها و رونق گردشگری سلامت شده و این در حالی است که تجمیع تعداد زیادی از این آب‌های درمانی در استان اردبیل تاکنون بطور مؤثر و اقتصادی مورد استفاده قرار نگرفته است.

اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در اردبیل

در مدت سه روز برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در اردبیل، ۳۰ نفر از استادان دانشگاه، مسئولان و سرمایه گذاران به سخنرانی می پردازند.

در این اجلاس قابلیت‌ها و توانمندی های بالقوه و موجود استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان و به خصوص گردشگری سلامت معرفی شده و بسته های سرمایه گذاری در این عرصه ها برای شرکت کنندگان داخلی و خارجی ارائه می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به همراه رئیس سازمان میراث فرهنگی از میهمانان حاضر در این اجلاس بین المللی هستند.

کشورهای عضو اکو
کشورهای عضو اکو

کشورهای عضو اکو

سازمان همکاری اقتصادی به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای متشکل از ۱۰ عضو اصلی است که با اهدافی همچون ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حذف موانع تجارت، توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ارتباطات، توسعه همگرایی بخش دولتی و خصوصی با تاکید بر آزادسازی اقتصادی، تدوین برنامه‌های مشترک جهت توسعه منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی و… پایه‌ریزی شده است.

کشورهای عضو اکو با جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیونی فرصت مغتنمی برای استان اردبیل به شمار می رود که می توان با معرفی قابلیت‌های درمانی و به ویژه طبیعت درمانگر استان، پای گردشگران این کشورها را به استان باز کرد.

نزدیکی اغلب کشورهای عضو اکو به استان اردبیل، فرهنگ و زبان مشترک با جمهوری های قفقاز و آسیای میانه و ترکیه بهترین فرصت را برای این استان در جهت جذب گردشگر و توسعه همکاری در این زمینه فراهم کرده و اجلاس گردشگری سلامت اکو در اردبیل بهترین زمینه برای بسط همکاری های دو جانبه و چند جانبه است.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌باشند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
IconR
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments