از سیر تا پیاز موزه فرشچیان

یکی از معروف ترین و جذاب‌ترین موزه‌های موجود در کاخ سعدآباد، موزه استاد فرشچیان است. در واقع به دلیل ارزش هنری بی بدیل استاد فرشچیان،  این موزه به عنوان یکی از مهم ترین موزه‌های کاخ سعدآباد به شمار می‌رود. در موزه فرشچیان آثار هنری بسیار زیبای استاد فرشچیان برای عموم به نمایش گذاشته شده اند که چشم هربیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند. برای آشنایی بیشتر با موزه فرشچیان با ما همراه باشید.

معرفی موزه فرشچیان

موزه فرشچیان به عنوان یکی از معروف ترین و مهم ترین موزه‌های موجود در کاخ سعدآباد به شمار می‌رود. این موزه در محل زندگی سابق رضاشاه پهلوی و همسر چهارمش، عصمت دولتشاهی، قرار گرفته است. بنای این موزه از دوران قاجار به یادگار مانده است. بعد از دوران انقلاب مجموعه سعدآباد به کاخ موزه تبدیل شد و در سال 1380 موزه فرشچیان در این عمارت تاسیس شد. این موزه در حال حاضر بیش از 50 اثر از استاد فرشچیان را در خود جای داده است.  امروزه این موزه به عنوان یکی از محبوب ترین بخش‌های سعدآباد به شمار می‌رود که عاشقان هنر را به سمت خودش جذب می‌کند.

بخش‌های مختلف موزه فرشچیان

عمارتی که موزه فرشچیان در آن قرار دارد، مساحتی حدود 600 مترمربع دارد و دارای چند بخش است. در ورودی این موزه مجسمه‌ای نیم تنه از استاد فرشچیان قرار دارد که به خوبی چهره استاد را به تصویر کشانده است. به طور کلی این موزه دارای سه گالری می‌باشد. گالری اول این موزه 13 اثر از کارهای ارزشمند استاد فرشچیان را در خود جای داده است. آثار سیمرغ و محیط زیست از جدیدترین کارهای استاد بوده که به این گالری اضافه شدند. گالری دوم این موزه دارای 10 اثر و گالری سوم دارای 14 اثر ارزشمند از استاد فرشچیان را دارا می‌باشد. در این موزه علاوه بر به نمایش گذاشتن اثار ارزشمند استاد فرشچیان، کارگاه‌ها و برنامه‌های هنری و فرهنگی مختلفی نیز برگزار می‌شود.

جاذبه‌های اطراف موزه فرشچیان

جاذبه‌های اطراف موزه فرشچیان

بدلیل اینکه موزه فرشچیان در فضای 110 هکتاری کاخ سعدآباد واقع شده است، بازدیدکنندگان می‌توانند بعد از بازدید از موزه، جاذبه‌های دیگری را که اطراف موزه هستند را هم مشاهده نمایند. موزه استاد بهزاد، موزه برادران امیدوار، موزه نگارستان، موزه مینیاتور استاد ابکار و موزه ظروف سلطنتی،  موزه هنرهای زیبا و موزه چهره‌های ماندگار،  ازجمله مکان‌های بسیار جذابی می‌باشند که بازدیدکنندگان می‌توانند با طی کردن فاصله‌ای بسیار کم از موزه استاد فرشچیان به بازدید این مکان‌ها بپردازند.

آثار موزه فرشچیان

درموزه فرشچیان بیش از 50 اثر ارزشمند از استاد برای عموم به نمایش گذاشته شده است. از جمله آثار این موزه می‌توان به گرداب، وساطت،  شرارت،  همهمه،  خوبی و بدی،  شکوفایی،  شیخ صنعان و دختر ترسا،  ابرهای متراکم،  حافظ و همچنین پرتره استاد فرشچیان اشاره کرد. البته همینطور که گفته شد در موزه بیش از 50 اثر قرار دارد و تماشای هرکدام از این آثار دنیایی از زیبایی را برایتان به نمایش می‌گذارد.

امکانات تفریحی اطراف موزه فرشچیان

بعد از اتمام بازدید از تابلوهای بسیار زیبای استاد فرشچیان پیشنهاد می‌کنیم که در فضای سرسبز کاخ سعدآباد مدت زمانی را به قدم زدن و گوش سپردن به آواز طبیعت بپردازید. عکاسی با لباس‌های سنتی،  استفاده از کتابخانه جامع و کامل،  کافه گردی و خوردن غذاهای بسیار خوشمزه در رستوران‌های داخل محوطه،  سینما و ورزش در بخش ورزشی سعدآباد از جمله کارهایی هستند که بازدیدکنندگان می‌توانند در مجموعه سعدآباد انجام دهند و خاطره سعدآباد و موزه‌های زیبایش را برایتان ماندگار کند.

سبک و ویژگی آثار استاد فرشچیان

استاد فرشچیان صاحب سبک جدیدی در نگارگری ایرانی می‌باشند. طراحی،  شناخت و بکارگیری صحیح رنگ ها،  قدرت قلم ،  صلابت و استواری خطوط قلم گیری،  دلیل شهرت آثار شده است. از دید درون مایه،  آثار استاد از باورهای مذهبی و ادبیات عرفانی نشات گرفته است. استاد به هنگام نقاشی اغلب به موسیقی گوش می‌دهند و این الهام گیری از موسیقی در آثار ایشان به خوبی نمایان است. در حال حاضر استاد فرشچیان یکی از نوابغ هنرنگارگری (مینیاتور) می‌باشند و ایشان در طراحی و شناخت و بکارگیری رنگ‌ها بسیار قدرتمند می‌باشند. نقاشی‌های استاد فرشچیان تلفیقی از اصالت و نوآوری می‌باشد .

ایشان با خطوط روان و ترکیب بندی‌های ظریف و مدور،  راز و رمزها و اشارات درونی نهفته را در آثارشان خلق می‌کنند و درعین حال با نوآوری در انتخاب موضوع و پرداختن به اثر در گستره‌ای فراتر از قالب‌های معمول و مرسوم می‌رسند. رنگ‌های تابناک و درخشانی که در آثار ایشان به چشم می‌آیند،  نشانه از ابتکار استاد می‌باشد.

آثار استاد فرشچیان

موزه فرشچیان و آثار استاد

آثار استاد فرشچیان در بیشتر از  صد نمایشگاه فردی و جمعی در ایران و سراسر جهان برپا گشته و همچنین با استقبال بسیار زیادی هم روبه رو گشته است. برگزاری نمایشگاه‌های متوالی، معرف شهرت ایشان در سراسر جهان است ؛ به گونه‌ای که موزه‌ها و کتابخانه‌ها و مجموعه داران شخصی و عاشقان هنر به داشتن قطعه‌ای از آثار استاد مباهات می‌کننند. در ذیل برخی از آثار استاد فرشچیان را برای شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

  • تابلوی ضامن آهو، طرحی از شمایل امام رضا می‌باشد .
  • تابلوی پنجمین روز آفرینش، در این تابلو همه‌ی  مخلوقات زمینی و آسمانی به ستایش پروردگار مشغول هستند.
  • تابلوی عصرعاشورا، این تابلو تصویری بسیار زیبا از عصرعاشورا می‌باشند،  استاد این اثر خود را به موزه آستان قدس مشهد اهدا کردند.
  • تابلوی شمس و مولانا، این تابلو از یکی از شعار مولانا الهام گرفته است. رنگ‌های خاصی در این تابلو استفاده شده است تا ارتباط عرفانی و معنوی که بین مولوی و شمس وجود داشته است را برجسته کند.
  • تابلوی آسمان چهارم و شام غریبان، این تابلو در روز یکشنبه 15 شهریور 1394 در موزه فرشچیان واقع در سعدآباد رونمایی شد.
  • تابلوی یتیم نوازی علی، نام اصلی این تابلو پناه می‌باشد. در این تابلو یتیم نوازی و مهربانی حضرت علی(ع) به تصویر کشیده شده است.

زندگی‌نامه استاد فرشچیان

موزه فرشچیان و زندگی‌نامه استاد

محمود فرشچیان در سال 1308 شمسی در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدر ایشان، حاج غلامرضا فرشچیان،  از تاجران فرش اصفهان بودند. ایشان از همان دوران کوردکی نزد استاد حاج میرزا آقا امامی به تعلیم هنر پرداختند و سپس در سال 1324 به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفتند و تحت تعلیم استادعیسی خان بهادری که از شاگردان استادکمال الملک بودند، قرار گرفتند. ایشان سپس به اروپا سفر کردند و چندین سال به مطالعه آثار هنرمندان غربی در موزه‌ها پرداختند. پس از بازگشت به ایران،  استاد فرشچیان کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کردند و به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران برگزیده شدند.

خلاصه مطلب

در این مقاله موزه استاد فرشچیان که در کاخ سعدآباد در تهران واقع است را برای شما عزیزان بیان کردیم. تاریخچه مختصری از استاد فرشچیان، بخش‌های مختلف موزه و جاذبه‌های اطراف موزه را نیز برای شناخت کافی، مرور کردیم.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مجید
مجید
4 سال گذشته

سلام

خیلی جالب بود