کاخ سبز | برگ سبزی تحفهٔ تاریخ

تهران، این شهر همیشه شلوغ و پر دود، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که هرکدام می‌تواند ما را در برهه‌ای تاریخ متوقف کند. این شهر زیبا با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و همچنین آثار باستانی فراوان، الهام‌بخش هنر و فرهنگ اصیل ایرانی است. کاخ سبز از چشم‌نوازترین عمارت های موجود در شمال تهران بوده و یکی از چند ساختمان زیبای مجموعه سعدآباد است. زیبایی چشم‌نوازی این کاخ به حدی است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران تنها برای دیدن آن، به تهران سفر می‌کنند.

ما در گروه ایران تراول قصد داریم تا به‌صورت دقیق‌تر، این کاخ را به شما معرفی نماییم.

کاخ سبز ، زمردی در سعدآباد

کاخ سبز ، زمردی در سعد اباد

کاخ سبز ، اولین عمارت مجموعه سعدآباد است که در زمان پهلوی به بهره رسید. زیربنای این کاخ زیبا در زمان قاجار و توسط علی‌خان والی بنانهاده شد.

بعد از آن زمان، رضاشاه با در نظر گرفتن معماری خاص ایرانی سعی در تکمیل بنا داشته و در سال 1301 با پرداخت وجهی، آن را از علی‌خان والی خریداری کرد و به بازسازی آن پرداخت. تکمیل این ساختمان توسط میرزا جعفرخان معمارباشی صورت گرفته و پس از 7 سال، بدون آسیب به اصل بنای اولیه، کاخ تابستانی خاندان رضا پهلوی ساخته شد. این زمان برابر با ابتدای سلطنت رضاشاه بوده و به نام کاخ شهوند نیز معروف گشته است.

دلیل نام‌گذاری کاخ سبز

هنرمندان زیادی برای ساخت و تزئین این بنای زیبا وقت و انرژی صرف کرده‌اند. ازجمله این افراد، حسین لرزاده بود که امور مربوط به تزیین و نقش و نما را بر عهده داشت. میرزا جعفر کاشی، معمار بوده و حسین طاهرزاده بهزاد نیز امور مربوط به خاتم‌کاری و همچنین تندیس‌های دیواری را انجام داد.

یکی از زیباترین قسمت‌های کاخ، تالار آیینه است که بر روی تمام آیینه‌ها، با گل‌های گچی زیبا و چشم‌نواز تزیین‌شده است. این تالار با قالی‌های مشهد 70 متری که هنر دست عبدالحمید عمواغلی بوده است فرش شده و یکی از زیباترین قسمت‌های کاخ را رقم‌زده است. نکته جالب‌توجه این است که این کاخ دفتر کار رضاشاه بوده است.

در نمای خارجی این کاخ از سنگ‌های سبز مخصوص خمسه زنجان و همچنین سنگ مرمر خراسان استفاده ‌شده است و به دلیلی نمای سبز این کاخ، به آن کاخ‌موزه سبز گفته می‌شود. در سنگ‌های مذکور از سرب استفاده ‌شده و دلیل آن، جلوگیری از خرد شدن سنگ‌ها براثر گرما و سرمای هوا و جلوگیری از انبساط و انقباض بوده است. این نام، پس از انقلاب بر روی این کاخ زیبا گذاشته‌شده و قبل از آن به کاخ رضا پهلوی و همچنین کاخ شهوند معروف بوده است.

از دیگر هنرهای خاص و دل‌انگیز این کاخ اصیل، هماهنگ بودن نقش وسط فرش با طرح سقف است. هنرمندان ماهر ایرانی با خلاقیت بی‌نظیر خود توانسته‌اند طرحی نو در هنر و فرهنگ ایرانی ایجاد کنند. امر مذکور باعث شده است تا این کاخ به زیباترین کاخ مجموعه سعدآباد تبدیل شود. زیبایی این کاخ به همین‌جا محدود نمی‌شود. دستگیره‌ها درب‌های کنده‌کاری‌شده و زیبا، از برنز مطلا بوده و با نقش و نگار موجود در خود، چشم هر بازدیدکننده‌ای را خیره خواهد کرد.

اشیاء با ارزش موجود در کاخ سبز

اشیاء با ارزش موجود در کاخ سبز

وسایل زیبا و قدیمی موجود در کاخ سبز ، ازجمله اصیل‌ترین و خاص‌ترین اشیاء موجود در مجموعه سعدآباد هستند. این کاخ با دارا بودن موقعیت مناسب خود در طول تاریخ، زیباترین اشیا از سرتاسر جهان را در خود جای‌داده است. ازجمله این اشیا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • میز وسط تالار با نقش و نگار خاص و زیبا خود، متعلق به قرن 18 و ساخت کشور فرانسه است.
  • پرده‌های نقره‌فام به چوب‌پرده­‌­های منبت‌کاری شده، پنجره تالار را جلا بخشیده است.
  • مجسمه‌های موجود در این عمارت مربوط به دوره لویی شانزدهم است.
  • دو میز کنسول واقع‌شده در این ساختمان مربوط به دوره ناپلئون است.
  • فرش‌های نفیس این مجموعه بافته هنرمندان اصیل ایرانی است که ازجمله باارزش‌ترین آن‌ها می‌توان به فرش نفیس راور اشاره کرد که با گل‌های شاه‌عباسی تزیین شده و استاد حکمت نژاد آن را برای آیندگان به یادگار گذاشته است.
  • ظروف نقره سخت کشور ایتالیا که برای پذیرایی از مهمانان خاص مورداستفاده قرار می‌گرفته است.
  • نشان و مدال ذوالفقار که عالی‌ترین نشان و مدال جنگی ارتش شاهنشاهی ایران بوده است.
  • تابلو نقشی مربوط به هنرمند هلندی، آرنولد بلومر است که زیبایی بخش این کاخ گردیده است.
  • از دیگر اشیاء این مجموعه می‌توان به شمعدان، گلدن‌های برنزی، اشیا کریستال و همچنین پیانو اشاره کرد که هریک، بهترین در نوع خود بوده و دارای ارزش زیادی هستند.

مشخصات کاخ سبز

سعدآباد در ارتفاع 1650 تا 1800 متری از سطح دریا قرار داشته و میانگین دمای آن به 12.9 درجه می‌رسد. کاخ سبز در ضلع شمال غربی مجموعه سعدآباد واقع‌شده و حدود 1203 متر زیربنا دارد. ساختمان کاخ مرمر از دوطبقه اصلی تشکیل‌شده است. طبقه اول شامل پله ورودی، تالار آیینه، اتاق انتظار، اتاق‌خواب، اتاق غذاخوری، اتاق کار و سالن پذیرایی است. طبقه دیگر این کاخ، زیرزمین آن محسوب می‌شود که در سال 1352 موردبازسازی قرارگرفته است.

زیرزمین مذکور دارای سالن پذیرایی، دو اتاق‌خواب با سرویس و همچنین سالن نهارخوری است. باید توجه داشت که زیرزمین در سال‌های 1350 -1352، به دستور محمدرضا شاه پهلوی، برای پذیرایی از مهمانان خارجی ساخته شد. در تمامی سالن‌ها و اتاق‌های مذکور از هنرهایی همچون آیینه‌کاری، گچ‌بری، حجاری، تذهیب، خاتم‌کاری و غیره استفاده‌شده است.

مهمانان خاص کاخ سبز

مهمانان خاص کاخ سبز

این کاخ برای پذیرایی و اقامت مهمان خارجی نیز استفاده می‌شده است و این عمارت زیبا، افراد مهم را در طول تاریخ به خود دیده است. ازجمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ملک حسین پادشاه اردن
  • کنستانتین پادشاه سابق یونان
  • جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا
  • انور سادات پادشاه مصر
  • همچنین امضای پیمان سعدآباد نیز در سال 1316 توسط سران وقت مملکت بین ایران ترکیه، عراق و افغانستان در این کاخ امضا گردید.

خلاصه مطلب

کاخ سبز ، به‌عنوان زیباترین و چشم‌نوازترین عمارت مجموعه سعدآباد، نظر بسیاری از گردشگران و بازید کنندگان ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده است. این کاخ زیبا با داشتن اشیاء قدیمی و همچنین معماری خاص خود، هنر اصیل ایرانی و قدرت پادشاهان وقت را به رخ می‌کشده است. استفاده از اشیاء قدیمی ساخته‌شده در کشورهای بیگانه نشانگر روابط بین ایران با دیگر کشور و همچنین ارزش و اعتبار ایران و ایرانی است. این کاخ زیبا با محوطه روح‌نواز خود آرامش را به تک‌تک سلول‌های شما تزریق خواهد کرد. ما در گروه ایران تراول مفتخریم که این بنای زیبا را به شما عزیزان معرفی نمودیم.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مجید
مجید
4 سال گذشته

سلام

خیلی جالب بود