موزه ظروف سلطنتی ؛ سلطنتی‌ترین موزه ایران

مجموعه­ فرهنگی تاریخی سعدآباد را به عنوان مکانی دیدنی برای شیفتگان هنر ایران و جهان می‌شناسیم. در شرق کاخ خوش ­آب و هوای سعدآباد به سراغ موزه­ای می‌­رویم که به عنوان یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های موجود در ایران شناخته شده است. بی­نظیری این موزه تا حدی است که بازدیدکنندگان خارجی مشخصا از کشور مبدا آن را انتخاب می­‌کنند و از آن بازدید می‌­کنند. موزه ظروف سلطنتی همان موزه‌­ی بی­نظیر است که با ایران تراول در آن قدم می­‌گذارید و علاوه بر اینکه با تاریخ پذیرایی دربارهای ایرانی آشنا می­‌شوید، لذت لمس کاسه و بشقاب‌­های اعیانی را نیز تجربه می­‌کنید. بیاید در تالار نقره­‌ی کاخ اشرف قدم بزنیم.

تاریخ پرفراز و نشیب موزه ظروف سلطنتی

تاریخ پرفراز و نشیب موزه ظروف سلطنتی

موزه­ ظروف سلطنتی به دستور رضاشاه برای اشرف (خواهر دوقلوی شاه) بین سال‌های 1315تا ۱۳۱8 در شرق کاخ سعدآباد ساخته شد. به همین دلیل با نام کاخ اشرف نیز شناخته می‌­شود. از سال 1350 به دستور اشرف پهلوی فضای داخلی و خارجی بنا بازسازی شد و در محدوده‌ای به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع در دو طبقه توسعه و تغییر یافت.

جالب اینکه طراحی داخلی بنا با حضور طراحان و متخصصان خارجی کاملا به سبک فرانسوی صورت گرفت. نمای خارجی نیز از سنگ تیشه‌ای به سنگ مرمر سفید تبدیل شد. تصور کنید طراحی داخلی این ساختمان  از همان سال ۱۳۵۰ دست‌نخورده باقی مانده است. از معماری دوطبقه‌ی ساختمان با پله‌های دوطرفه گرفته تا گچبری‌های ساده‌ی دیوار تا پارچه‌های ساتن سبز رنگ فرانسوی که مثل کاغذدیواری روی دیوارها نشسته است.

ساختمان کاخ اشرف دو بخش مجزا دارد: سالن اصلی آشپزخانه که در مرکز ساختمان قرار دارد که شامل انبار ظروف، اتاق سردخانه، اتاق مربوط به بخش اداری آشپزخانه و همچنین بخش مسکونی ساختمان با سه سوئیت مجزا که مربوط به محل سکونت خدمه آشپزخانه بوده است.

موزه ظروف کاخ اشرف از معدود آثار به جا مانده از تاریخی آشپزی و خوراک ایرانی است که بخشی از اسناد و نشانه‌­های تاریخ شصت ساله اخیر آشپزی تا انقلاب را در خود جمع کرده است.

سالن­‌های موزه ظروف کاخ اشرف

ساختمان کاخ اشرف دارای دو بخش مجزا شامل سالن اصلی آشپزخانه که در مرکز ساختمان قرار دارد در کنار انبار ظروف، اتاق سردخانه، اتاق مربوط به بخش اداری آشپزخانه و همچنین بخش مسکونی ساختمان که با سه سوئیت مجزاست و مربوط به محل سکونت خدمه آشپزخانه بوده است.

موزه ظروف سلطنتی بعد از انقلاب

موزه ظروف سلطنتی بعد از انقلاب
  • در ساختمان موزه‌­ی ظروف سلطنتی در 28 اردیبهشت 1374 با عنوان موزه ظروف به روی عموم مردم گشودند.
  • اسفند سال 1374 ساختمان را تا سال 1384 به نهاد ریاست جمهوری تحویل دادند.
  • در 30 دی 1385 موزه صنایع دستی در این مکان برپا شد.
  • در بهمن ماه 1388 مدیریت وقت مجموعه تصمیم گرفت این موزه را به شرایط اولیه خود بازگرداند.
  • خرداد ماه 1389 موزه صنایع دستی به ساختمان دیگری در داخل مجموعه سعدآباد انتقال یافت و این بنا مجددا با نام موزه ظروف سلطنتی بازگشایی شد.
  • پروژه عمرانی آماده‌سازی مخزن موزه ظروف سلطنتی همراه با تجهیز تأسیسات و الکتریکال آن از اواخر تیرماه1396 آغاز شد.

رونمایی از تالارهایی که تا به حال دیده نشدند

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی کاخ سعدآباد، دکتر کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در خصوص رونمایی از تالارهای دیده نشده مجموعه سعدآباد در آبان ماه 1397خبر داد.

دو تالار از فضاهای خصوصی کاخ اشرف (موزه ظروف سلطنتی) که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به روی بازدیدکنندگان بسته بوده است؛ به زودی با ترکیب جدیدی به عنوان تالارهای موزه­ای باز می‌شود. دکتر پارسا در این خبر اشاره کرده است:

یکی از این تالارها، تالار موسیقی و دیگری اتاق استودیوی خصوصی عکاسی پهلوی و فضاهای پیرامونی آن است که با نمایش آثار بی‌نظیر و دیده نشده مخازن این موزه از جمله ظروف آنتیک اروپایی متعلق به سه دوره قاجار، پهلوی اول و دوم، پذیرای عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

از آثار بی­نظیر و دیده‌­نشده‌­­ی این موزه می­‌توان به سرویس فاخر چینی دانمارکی که در قرن ۱۸ میلادی با سفارش دربار دانمارک در کارخانه کپنهاگن ساخته شده، اشاره کرد.

موزه ظروف سلطنتی از بی‌نظیرترین موزه‌های ایران

موزه ظروف سلطنتی از بی‌نظیرترین موزه‌های ایران

موزه ظروف سلطنتی از بی‌نظیرترین موزه‌های موجود در تهران و حتی کشور است که توسط بازدیدکنندگان خارجی مشخصا از کشور مبدا انتخاب شده و مورد بازدید قرار می‌گیرد که این خود گویای اهمیت و جایگاه مهم این موزه در بین علاقه‌مندان خصوصا گردشگران خارجی است.

در موزه ظروف سلطنتی چه می‌­بینیم؟

بیش از 500 قطعه ظروف و اشیای تزیینی در 5 سالن این موزه به نمایش درآمده اند که اکثرشان به کارخانه‌­های معتبر دنیا نظیر لیموژ، سور، باواریا، رزنتال و … تعلق دارند. ظروف به نمایش درآمده به 3 دسته ظروف قاجار، پهلوی دوم و ظروف اهدایی تقسیم می‌شوند. اموال موزه‌ای موزه ظروف سلطنتی اکثراً کریستال، بلور و چینی هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده، در قسمتی جالب از آشپزخانه موزه ظروف سلطنتی فر پیتزا و ظرفشویی صنعتی و حتی مجسمه­ی سراشپزان کاخ، آقای کبیری و افشار را می‌­بینیم.

از دیگر عجایب این موزه یکی از لوسترهای موزه ظروف سلطنتی است؛ این لوستر که تلفیقی از برنز و 1554 قطعه کریستال تراش خورده در سه شکل و برش مختلف می‌باشد، ساخت کشور چک بوده و متعلق به کاخ سابق اشرف پهلوی می‌باشد که از دوره گذشته در این بنا به جا مانده است .

ساعتی با دو فرشته برنزی در دو سمت آن توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این ساعت از ترکیب سرامیک و برنز و به صورت کوزه کوچک و درب دار ساخته شده است.

سخن آخر

گشایش دو تالار جدی موسیقی و عکاسی بهترین خبر برای دوست­داران هنر و فرهنگ ایرانی بود. بازدید از اثاری که تازه رونمایی شده­اند حسی سرشار از هیجان را برایمان به ارمغان می­‌آورد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مجید
مجید
4 سال گذشته

سلام

خیلی جالب بود