موزه خط و کتابت میرعماد | آثار ده قرن کتابت و خوشنویسی در دل

در دل یکی از قدیمی­ترین بناهای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، موزه خط و کتابت میرعماد قرار دارد. از کنار درخت­‌های چنار قدیمی و پیر کاخ سعدآباد می­گذریم و درست در یکی از بناهای میانه­‌ی کاخ به دیدن آثار نابی از کتابت و نگارگری و خوشنویسی می­رویم که قدمت بعضی از اثار آن حتی به قرن­های 3 و 4 هجری نیز می­رسد.

ایران تراول شما را به درون عمارت کوچکی راهنمایی می­کند که ایوان زیبای آن به شدت خودنمایی می­‌کند. با ایران تراول همراه هستید تا به درون عمارت برویم و در گزارشی با موزه خط و کتابت پارسی میرعماد آشنا شویم.

بنای موزه خط و کتابت میرعماد

بنای موزه خط و کتابت میرعماد

موزه میرعماد در یکی از بناهای قدیمی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد واقع شده است. بنایی که اگرچه ساخت آن به  اواخر قرن ۱۳ و اوایل قرن ۱۴ هجری قمری برمی­گردد ولی تلفیقی از معماری سنتی ایران و اروپا است. همین قدمت و زیبایی بنا به تنهایی کافی است که بازدید­کنندگان بسیاری مشتاق دیدن چندباره­ی آن باشند.

بنای موزه کتابت پارسی کاملا با بناهای متعلق به اواخر دوره قاجار شبیه است. این شباهت از آنجایی است که شیوه معماری آن شبیه به معماری دوره انتقال است که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی شکل گرفت.

این بنای قدیمی محل زندگی دو تن از فرزندان محمدرضا شاه یعنی فرحناز و علیرضا بوده است.

طبقات ساختمان موزه

این نکته قابل توجه است که ساختمان این موزه دو طبقه دارد:

طبقه اول

طبقه اول موزه خط و کتابت میرعماد با زیربنایی برابر با ۱۹۶ متر مربع و متراژ اعیانی ۳۱۰ مترمربع، روی سکویی با ارتفاع یک و نیم متر مربع احداث شده است. در این بخش از موزه خطوط قبل از اسلام و بخشی از خطوط اسلامی به نمایش در­آمده است. با ورود به این طبقه به دیدن نمونه‌هایی از کتیبه‌های با خط میخی عیلامی که به خط پروتو عیلامی نوشته شده و کتیبه‌های پهلوی ساسانی و اوستایی مربوط به اردشیر بابکانمی­‌رویم.

طبقه دوم

اما در طبقه دوم موزه خط و کتابت میرعماد ، خطوط تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق قرون 9  تا 13 هجری قمری  قرار دارد. بخشی از این طبقه به آثار میرعماد الحسنی اختصاص دارد که قطعات خط و مرقع میرعماد، به صورت نستعلیق چلیپایی و سیاه مشق کتابت شده ‌است.

معرفی آثار۱۰ قرن کتابت و خوشنویسی

معرفی آثار۱۰ قرن موزه و کتابت میرعماد

خطوط قبل از اسلام

کتیبه‌­های میخی عیلامی و کتیبه­‌های پهلوی ساسانی و اوستایی مربوط به خطوط قبل از اسلام هستند. کتیبه میخی عیلامی به خط پروتو عیلامی نوشته شده و جالب اینکه از محدود اثار به جا مانده از معبد قدیمی و مشهور چغازنبیل شوش خوزستان است. کتیبه های پهلوی ساسانی مربوط به اردشیر بابکان و بخشی از کتاب کارنامه اردشیر بابکان است و کتیبه اوستائی شرح متنی از اوستای معروف می­باشد .

خطوط اسلامی

خطوط جامع اسلامی شامل اقلام شش­گانه متعلق به ابن مقله شیرازی است که با خط کوفی شروع می‌شود و در نهایت با خط محقق پایان می­‌یابد . می­دانیم که خطوط کوفی و ثلث و نسخ و توقیع و رقاع و ریحان بصورت قطعات متعلق به دوره­‌های اسلامی شناخته می­شوند که از ارزنده­ترین خطوط کوفی این تالار خط کوفی ایرانی روی پوست است که یکی از انواع تقسیم بندی­‌های خط کوفی را نشان می‌دهد.

خط نسخ این بخش نیز  به صورت خطوط جامع و قطعات مختلف رنگین نویسی است و شامل برگزیده­ترین آثار نسخ نویسان دوره­‌های مختلف اسلامی ایران مانند: احمد نیریزی، محمد ابراهیم قمی،  احمد شاملو، وصال شیرازی و علی عسکر ارسنجانی است.

خطوط تفننی

در این بخش به دیدن قطعات خطی گلزار، تصویری، تزئینی، قطاعی، ناخنی متعلق به قرون ۱۰ تا ۱۳ هجری قمری می­رویم.

اشیای کاربردی

در این بخش نیز آثار کاربردی خطوط فلزی موجود بر روی شمعدان­های فلزی، سنگ قبر، کاسه­‌های سفالین و لعابی را که در بخشی از محراب بکار رفته است، می‌­بینیم . قلمدان­های موجود در موزه با نمایش خطوط و نقوش بکار رفته بر روی آن شیوه-های تزئینی خط و نقش را به ما نشان می‌دهد.

نسخه‌های خطی

قسمت دیگر موزه نیز به نسخه­‌های خطی تعلق دارد که شامل دیوان اشعار و مرقعات و کتابهای خطی افراد به‌­نامی است مانند مرقع خط درویش عبدالمجید طالقانی، مرقع احمد نیریزی، مرقع میرعماد ، دیوان حافظ و کتب خطی قرن ۱۳ ه.ق مانند قرآن­ها و کتاب­های دعا است.

مزیت دیدن آثار موزه میرعماد آن است که جدا از نمایش انواع اقلام می­توان کتاب‌­آرایی دوره­‌های اسلامی و سیر آن را پس از مطالعه بر نسخ خطی و قطعات و فرمان­ها و عقد­نامه­‌ها مشاهده نمود .

توجه: در این موزه نسخه­‌های اصلی از اثار به نمایش درآمده است.

موزه خط و کتابت میرعماد بعد از انقلاب

موزه خط و کتابت میرعماد بعد از انقلاب
  • موزه میرعماد همانند سایر موزه‌­های دیگر، پس از انقلاب تا مدت‌ها بدون استفاده بود تا زمانی که سیاست­های سازمان میراث فرهنگی این بنا را محلی برای نمایش آثار خطی مناسب تشخیص داد و در نتیجه­ی این تصمیم، با تفکیک بخش­های مختلف آن تغییراتی در کل ساختمان به وجود آمد و مرمت آن آغاز گردید .
  • معماری داخلی بنا توسط مهندس فیروزه اطهاری و طراحی خارجی آن نیز توسط مهندس هومن صدر صورت پذیرفت. در واقع با حذف دیوارهای اضافی و تبدیل بنا به یک فضای مناسب موزه­ایی ساختمان تبدیل به موزه خط و کتابت گردید.
  • موزه خط و کتابت میرعماد در سال ۱۳۷۶ با نام مشهورترین و بزرگترین استاد خوشنویسی قرن 11 هجری قمری میرعماد الحسنی سیفی قزوینی افتتاح شد.
  • خبر هیجان­‌انگیز در 12 دی ماه، سال 1397 این بود که ۱۶ اثر از موزه خط و کتابت میرعماد ، ثبت ملی شد. این اثار در جلسه داوری اداره کل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایید و در فهرست آثار منقول، ثبت ملی گردید.

سخن آخر

سخن آخر اینکه ایران تراول مکانی را به شما معرفی کرد که نه تنها با آثاری از 10 قرن کتابت و خوشنویسی مکان مورد علاقه­‌ی حرفه‌­ای‌­های هنر و نقاشی و خوشنویسی است؛ بلکه با ساختمانی قدیمی که بر روی بلندی بنا شده و ایوانی زیبا حس نوستالژیکی را در مردمی که از شلوغی­ شهرهای امروزی خسته شده‌­اند، برمی‌­انگیزد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments