موزه برادران امیدوار ، جاذبه گردشگری محبوب

تهران شهر موزه­های ایران است که بیش از 30 موزه در آن وجود دارد که هر کدام در رابطه با موضوعات مختلفی چون هنری، تاریخی، فرهنگی، علمی و غیره اهمیت خاص خود را دارد. ولی در این میان موزه­هایی مانند موزه برادران امیدوار هستند که حاصلی از سفرهای پرمخاطره­ای را در خود دارد. سفرهای هیجان­انگیزی که تکرار آن برای ما مقدور نیست ولی با بازدید از این موزه گویی خود ما این­چنین سفری را تجربه کرده­ایم.

وقتی در هیاهوی کار و تحصیل وقت خالی برای تفریح و گردشگری می­­یابیم، جاذبه­های گردشگری مانند موزه­ها یکی از بهترین گزینه­ها و ایده­های تفریحی هستند که می­توانند روزی هیجان­انگیز را برایمان بسازند. جدا از تفریح و خوشگذرانی، موزه­ها اماکن با ارزشی از گنجینه­­ی غنی تاریخ و فرهنگ یک کشور هستند.

آگاهی و آشنایی با موزه­های پرطرفدار می­تواند به شما کمک کند تا بهترین مکان را برای گردش و تفریح انتخاب کنید و لحظات خوبی را برای خود رقم بزنید. ایران تراول این بار شما را به موزه­ی برادران امیدوار می­برد. با ایران تراول همراه باشید تا وارد دنیای این موزه­ی فوق العاده زیبا و پرمخاطره شویم.

موزه برادران امیدوار کاخ سعدآباد

موزه برادران امیدوار ، این موزه پرطرفدار و پربازدید، که در تهران و در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد قرار دارد، در مهرماه سال1382 افتتاح شد. پس از انقلاب این موزه اولین موزه در زمینه انسان شناسی یا مردم شناسی است که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و این فرصت را برای علاقه­مندان به وجود آورده است که از عکس­های یادگاری و آثار گردآوری شده­ی برادران امیدوار به اوج هیجان و لذت دست یابند.

ماجراجویی برادران امیدوار در تاریخ ایران منحصربه فرد بود. این مسافرت را از صحراهای سوزان آفریقا تا جنگل­های انبوه آمازون تصور کنید. قطب شمال و زندگی با اسکیموهای آن­جا تا قطب جنوب و قاره اسیا و در نهایت تمام خشکی­های سیاره زمین را گشتند.

بنای موزه برادران امیدوار در بخش شمال غربی مجموعه کاخ­های سعدآباد واقع شده است و ساخت بنای آن به دوره­ی قاجار برمی­گردد. در درون بنا 4 تاق با نمای اجری رنگ و کچ­بری­های باشکوه وجود دارد که در آن زمان سورچی­های در آن استراحت می­کردند. البته ساختمان بعد از انقلاب در سال 1381 مرمت شد و در هفته جهانگردی با تلاش سازمان میراث فرهنگی به نام برادران امیدوار به عنوان اولین جهان­گردان ایرانی افتتاح شد.

علت نامگذاری موزه به نام برادران امیدوار

علت نامگذاری موزه برادران امیدوار
علت نامگذاری موزه برادران امیدوار

علت اصلی نامگذاری این موزه به دلیل دستاورد­های حاصل از سفر 10 ساله­ی برادران امیدوار به دور دنیا است. عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار نخستین جهانگردان ایرانی که در سال 1333 خورشیدی سفر10 ساله و هیجان­انگیز خود را با موتور­سیکلت مجلس انگلستان، به دور دنیا آغاز کردند.

عیسی به کوهنوردی علاقه داشت و بسیاری از قله­های مرتفع را فتح کرده بود و در طول کوهنوردی به ابزارآلات و موضوعات مرتبط با پیشینیان علاقه­ای خاص پیدا کرده بود و این سرآغاز این سفر10 ساله­ی پژوهشی شد. این دو برادر در طی 7 سال، به چهار قاره مسافرت کردند.

جالب آن­جاست که شرکت سیتروئن فرانسه وقتی در جریان سفر و ماجراجویی دور دنیای برادران امیدوار قرار گرفت، یک ماشین به آن­ها هدیه داد تا سفرشان را با این ماشین ادامه دهند. این دو برادر در نهایت به 99کشور از 5 قاره سفر کردند وآثار متعددی چون صنایع دستی، عکس و فیلم و مقالات زیادی از نقاط مختلف جهان را گردآوری کردند.

آثار موجود در موزه برادان امیدوار

محوطه فوق العاده زیبای بیرونی موزه

در محوطه بیرونی موزه برادران امیدوار ماشین سیتروئن و موتور مجلس در محفظه­ های شیشه­ای قرار دارد و قابل مشاهده هستند. علاوه بر این صحنه­های زیبا در راهرو ورودی نمونه ای از لباس این دو برادر ماجراجو، که در طول سفرشان از آن استفاده کرده اند، وجود دارد.

نقشه سفر برادران امیدوار

وقتی وارد موزه می­شوید، اولین گالری موجود مربوط به نقشه سفر گردشگری این دو برادر است. این نقشه شامل کلیه کشورها، مناطق و مسیرهایی است که این دوبرادر سفر کردند، می­شود.

عکس‌های موجود در موزه برادران امیدوار

عکس‌های موجود در موزه برادران امیدوار
عکس‌های موجود در موزه برادران امیدوار

سراسر دیوارهای این موزه با عکس­هایی فوق العاده بی­نظیر از گردشگری این دو برادر تزئین شده است. عکس­هایی که دراستقبال مردم ایران مقابل سینما هنگامی که مستند این سفر ماجراجویی برادران امیدوار را پخش کرد، عکس­های با شاخ­های گوریل­های شکار شده توسط خودشان، عکس­هایی با مردم قومیت­های مختلف مانند مردان کوتاه قد و بلند قد آمازون، عکس­هایی از پنگوئن­های قطب شمال و جنوب و صد­ها عکس شگفت انگیز دیگر.

اشیای موجود در موزه

در موزه برادران امیدوار ابزارآلات شکار بومیان آفریقا، آمازون و اسکیموها وجود دارد که توسط این دو برادر به دور دنیا گردآوری شده است.

ظروف سفالی موجود در موزه

اگر به سفالگری علاقه دارید و می‌خواهید مجموعه­ای بی­نظیر از کارهای سفالگری را از نزدیک ببینید حتما سری به این موزه بزنید. ظروف سفالی بسیار زیبایی در موزه برادران امیدوار می‌توان مشاهده کرد که متعلق به قوم اینکا هستند. قوم اینکا از بومیان آمریکای جنوبی هستند که از دیرباز سفالگری از کاردستی‌های این قوم به حساب می‌آید که توسط زنان آن­ها درست می­شود.

حیوانات تاکسیدرمی شده موجود در موزه

دیدن منظره­ی بی­نظیر حشرات و حیوانات اکسیدرمی شده­ای همچون پروانه­های رنگارنگ، ماهی، آرمادیلو را به شما پیشنهاد می­کنیم. آرمادیلو پستانداری همه چیزخوار است و در دسته نزدیک مورچه­خوار­ها قرار دارد. نسل آن در حال منقرض شدن است و انسان را شگفت­زده می­کند. همچنین استخوان­های نهنگی که با آن شمشیر و چاقو درست کرده­اند و پا عاج فیل­هایی که از آفریقا با خود آورده­اند، در این موزه می­توانید از نزدیک ببینید.

ابزار و سازهای موسیقی موجود در موزه

ابزار و سازهای موسیقی موجود در موزه برادران امیدوار
ابزار و سازهای موسیقی موجود در موزه برادران امیدوار

در موزه برادران امیدوار می­توان مجموعه از ادوات موسیقی کشور­های متنوعی از جمله استرالیا، افغانستان، آفریقای جنوبی، اندونزی، مالزی، برزیل و غیره را مشاهده کرد. یکی از ساز­های موجود در موزه ساز زهی چوبی است که داخل آن کاسه­ای چوبی قرار دارد و تارهایی از بدنه چوبی کاسه بیرون کشیده شده است. کالیمبا یکی دیگر از سازهای موجود که متعلق به آفریقا است و با استفاده از نیروی مغناطیسی و آهنربا صدا تولید می‌کند.

فسیل­‌های موجود در موزه

فسیل­های جانوران دریایی، مرجان ها، سنگواره‌های متعلق به میلیون­ها سال پیش در این موزه وجود دارد.

اشیایی جالب و متنوع

اشیای جالبی و حتی دور از باور وجود دارد مانند سر کوچک شده­ی متعلق به قبیله وحشی جیورا که توسط رئیس قبیله به این دو برادر هدیه داده شد.

سخن پایانی

پیشنهاد ایران تراول برای شما این است که این سفر ده ساله­ی برادرانه را از دست ندهید. آن هم در سفری که در سال 1333 بوده و امکانات در مقایسه با جهان امروز نبوده است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments