کاخ موزه سفید ، مروارید درخشان مجموعه‌ی سعدآباد

کاخ موزه ملت یا کاخ موزه سفید بزرگ‌ترین کاخ مجموعه سعدآباد بوده که به دلیل نمای سفید خود به این نام مشهور است. یافتن این عمارت و تماشا کردن آن از میان عمارت های مختلف و باشکوه مجموعه سعدآباد کار چندان دشواری نیست. چرا که این مروارید سنگی به عنوان شاهکاری از سبک ایرانی- رومی از دور می­درخشد. قبل از اینکه قدم در درون کاخ شاه پهلوی بگذاریم، مجسمه­ی عظیم آرش کمانگیر چشم‌هایمان را خیره کرده و ما را به دنیای اسطوره­ها و افسانه­ خواهد برد.

ظاهر و نمای ساده این کاخ بدون تزیینات مجلل نمایانگر تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است؛ اما انتظار نداشته باشید نمای داخلی کاخ، همچون نمای بیرونی آن باشد. چرا که با قدم گذاشتن در درون این کاخ با دنیایی از تابلوهای نقاشی از هنرمندان فاخر جهان همچون فرشچیان، مارک شاگال، پل گوگن و بزرگ‌ترین فرش­ها، لوسترها و همچنین گچ بری­های شگفت­انگیز آشنا خواهید شد. جدا از تمام این­ها می‌توانید فضایی را که خانواده پهلوی وقت خود را در آنجا می‌گذراندند، بشناسید. کاخ موزه سفید، اقامتگاه تابستانی خانواده پهلوی بوده و امور تشریفاتی و اداری نیز در این کاخ انجام می‌گرفته است.

 پس با ایران تراول همراه باشید تا گشتی در کاخ موزه سفید بزنیم.

بخش­های هیجان‌­انگیز کاخ موزه‌­ی ملت

بخش های هیجان انگیز کاخ موزه سفید

کاخ موزه‌­ی سفید دارای قسمت‌های مختلفی است که می‌توان ساعت‌ها به تماشای آن‌ها نشست و از دیدن آن همه ذوق، هنر و سلیقه لذت برد.

سرسرای طبقه همکف

اتاق محافظان، رختکن مراجعه‌­کنندگان، تالار پذیرایی، تالار غذاخوری کوچک یا تالار جلسات، دفتر کار شاه و دستشویی خصوصی وی، ورودی سینما و موزه‌ هنری، دفتر کار رئیس تشریفات، دفتر کار وزیر دربار، اتاق انتظار، اتاق بیلیارد و آرایشگاه اختصاصی از بخش‌های این قسمت هستند.

با ورود به این قسمت کاخ موزه سفید ، شما با دیدن اشیا گران‌بهای قدیمی مربوط به دوره‌های مختلف، سفری کوتاه به تاریخ را تجربه خواهید کرد. مجموعه‌ای از سفالینه­های ایران، از هزاره چهارم پیش از میلاد تا سده‌ هفتم هجری، قلمدان، قاب آیینه، جعبه و نسخه‌های خطی قرآن مجید، دعای کمیل، شاهنامه و دیوان حافظ مربوط به سده‌های ۱۲ تا ۱۴ هجری قمری، کریستال‌هایی از دوره‌ قاجار، سفال­های خاکستری در نیمه‌ دوم هزاره‌ دوم پیش از میلاد و مقارن با مهاجرت آریاییان و رواج آهن، همه اشیایی هستند که در این بخش برای شما به نمایش گذاشته‌شده‌اند.

گچ­بری­های موجود بر روی سقف این سرسرا چنان هنرمندانه و باظرافت اجراشده‌اند که شما را حیرت‌زده خواهند کرد. این گچ بری­ها تنها بخشی از گچ بری­های مجذوب‌کننده این بناست که از آثار هنرمندان خوش­ذوق ایرانی همچون رضا ملائکه، عبدالکریم شیخان و غلامرضا پهلوان (استاد قزوینی) است.

از دیگر جذابیت­های این بخش پیانویی 130 ساله است که با داشتن منبت کاری­های بی­نظیر هنرمندان های روسی بر روی سطح خود، در گوشه‌ای از این سرسرا خودنمایی می­کند. جالب آن­جاست که ساخت این پیانو مربوط به هنرمندی اتریشی-آلمانی به نام «بکر» است که به دستور نیکُلای الکساندروویچ رومانوف (نیکلای دوم)، آخرین تزار روسیه برای تقدیم به امپراتوری اتریش ساخته شد.

بخش­‌های قابل بازدید سرسرای طبقه همکف کاخ سفید

تالار انتظار بزرگ و کوچک، تالار پذیرایی کوچک، دفتر کار محمدرضا پهلوی و اتاق بیلیارد، مکان‌هایی هستند که شما می‌توانید در هنگام بازدید از کاخ موزه سفید، آن‌ها را تماشا کنید.

تالار پذیرایی کوچک

تالار پذیرایی کوچک در کاخ موزه سفید

تالار پذیرایی کوچک کاخ ملت برای پذیرایی میهمانان کمتر از 20 نفر بوده است. فرش دستباف نفیسی که توسط هنرمندان کرمانی بافته شده و در این تالار قرار دارد، قطعاً توجه شما را به این تالار جلب خواهد کرد. ظروفی که بر روی میز مشاهده می­کنید ساخت کارخانه­های روزنتال و کریستال­های کارخانه موزر هستند که گفته می­شود در جشن­های بزرگ 2500 ساله هم مورد استفاده قرار گرفته­اند.

نشان تاج همراه با آبکاری طلا، حاشیه‌ طلایی و مارک مخصوص رزنتال از خصوصیات رباینده این ظروف به شمار می­آید.

تالار انتظار بزرگ

ویژگی مشترک این تالار با تالار­های دیگر کاخ موزه سفید ، وجود گچ­بری­های حیرت­انگیز و فرش نفیس ایرانی است. فرشی که بافت کارگاه عبدالمحمد عمواغلی مشهد است.

اگر به دیوار­های این تالار دقت کنید، جدای از هماهنگی دل‌نشین رنگ آن‌ها با پرده­ها، تاپستری (گوبلن) بزرگی را خواهید دید که مربوط به قرن 17 میلادی و از جنس ابریشم است. این تاپستری زیبا و دلربا توسط هنرمندان فرانسوی ساخته شده است.

دفتر کار محمدرضا پهلوی

دفتر کار محمدرضا پهلوی در کاخ موزه سفیذ

یکی از خصوصیت­هایی که این بخش را از دیگر بخش‌ها متفاوت می­کند، گچ بری­های منحصر به فرد آن است. این گچ بری­ها توسط استادان چیره و زبردست ایرانی اجراشده‌اند که در آن‌ها از تکنیک لب شور یا طلا چسبان استفاده کرده‌اند. تکنیکی که با چسباندن ورقه‌های نازک طلا بر روی گچ‌بری های دیوار انجام می‌شود.

بدون شک نمی­توانید از کنار قدیمی­ترین تابلوی نقاشی رنگ‌روغن مربوط به قرن هفدهم میلادی موجود در کاخ ملت به راحتی بگذرید. نام این نقاشی شوالیه اسپانیایی نبرد لوتزن است و هنرمند ایتالیایی آنیلو فالکونه این نقاشی را ترسیم کرده است.

بخش­‌های قابل بازدید سرسرای طبقه اول کاخ سفید

 سرسرای بزرگ اصلی، سفره‌خانه یا تالار غذاخوری تشریفاتی، تالار تشریفات یا پذیرائی رسمی ویژه‌ی سفرا، دفتر کار فرح، تالار موسیقی و پذیرایی فرح، اتاق نشیمن خانوادگی، دو آپارتمان جداگانه و اختصاصی شاه و فرح در دو سوی سرسرا شامل خوابگاه، حمام و رختکن از جمله مکان‌های قابل بازدید این طبقه از کاخ موزه سفید هستند.

زیرزمین

زیرزمین کاخ موزه سفید شامل موزه‌ی باشکوه مجموعه‌ی هنری فرح (موزه هنر ملل)، سالن سینما، آبدارخانه، انبار ظروف، انبار لباس و رختکن لباسشویی و تأسیسات است.

نگاهی کوتاه به تاریخچه ساخت این بنا

  • آغاز ساخت این بنا مربوط به 1310 خورشیدی و پایان آن 1315 خورشیدی است. این کاخ به دستور رضاشاه بنا شد و سکونت در آن سه سال بعد از ساخت انجام گرفت.
  • از سال 1345 تا 1349 به دستور فرح دیبا تغییراتی توسط طراحان فرانسوی انجام شد و تزیینات داخلی آن تغییر کرد.
  • با وقوع انقلاب اسلامی این ساختمان به شکل موزه درآمد و از سال 1360 برای بازدید عموم قرار گرفت.

نتیجه گیری

با گردش در این عمارت تاریخی واقع در تهران، می‌توان با زندگی شاهانه خانواده پهلوی آشنا شد و هم‌زمان کلکسیونی از آثار نفیس و ارزشمند سرتاسر جهان را مشاهده کرد؛ از فرش‌های نفیس ایرانی گرفته تا ظروف ارزشمند و تابلوهای گران‌بهای هنرمندان بزرگ جهان.

پیشنهاد ایران تراول برای شما این است که تنها به توضیحات و چیزهایی که شنیده­اید بسنده نکنید. هرگز بازدید و تجربه دیدن گنجینه­ای گران‌بها از میراث تاریخی و هنری ایران و جهان واقع در کاخ موزه سفید را از دست ندهید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments