عمارت اندرونی کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از بناهای تاریخی منحصر به فردی است که در شهر تهران واقع شده و خود از بناهای تاریخی دیگری تشکیل شده است. عمارت اندرونی کاخ گلستان یکی از بناهای تاریخی است که در طول زمان به فراموشی سپرده است. به گونه ای که بسیاری از گردشگرانی که از این بنای تاریخی دیدن می کنند، اطلاعات دقیق و درستی از آن ندارند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با عمارت اندرونی در کاخ گلستان بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه عمارت اندرونی کاخ گلستان

قدمت بنای تاریخی کاخ گلستان به دوران قاجار باز می گردد. که البته از آن دوران تا کنون تغییرات زیادی داشته است. چرا که خیلی از بناها به آن اضافه و یا کم شده اند! عمارت اندرونی در کاخ گلستان یکی از بناهایی است که بعدها به دستور ناصرالدین شاه به این کاخ اضافه شده و بعدها به دستور رضا شاه از این کاخ حذف گردید.

این بنای تاریخی در ابتدا حرمسرا و خوابگاه ناصری بود که بعدها به دستور خود ناصرالدین شاه خراب شده و از نو ساخته شد. داشتن حرمسرا و زنان متعدد یکی از مواردی است که ناصرالدین شاه به آن معروف بوده است. بر اساس برخی از روایات، تعداد همسران این پادشاه برخی مواقع به بیش از 400 مورد نیز رسیده است. که البته شاید تعدد زوجات را بتوان دلیل اصلی ساخت مجدد این بنا دانست. چرا که در سال 1301 زمانی که ناصرالدین شاه برای سفر به شهر مقدس مشهد آماده می شد، دستور تخریب و ساخت مجدد این بنا را به ابراهیم خان امین السلطان داد. بر اساس دستوری که وی صادر کرد، این بنا در مقیاس بزرگتری و با طراحی مدرن تری توسط بهترین معماران دربار طراحی و ساخته شد.

عمارت اندرونی کاخ گلستان

معماری عمارت اندرونی در کاخ گلستان

شکل کلی عمارت اندرونی کاخ گلستان به صورت مستطیلی بوده است که در هر 4 ضلع آن، ساختمان های 2 طبقه برای سکونت زنان پادشاه در نظر ساخته شده بود. در وسط همین حیاط اصلی یکی از ساختمان های بزرگ عمارت که برگرفته از معماری های عثمانی بود، تحت عنوان خوابگاه ناصری قرار داشت. در گوشه کنار این عمارت، حیاط های کوچکی قرار داشت که هر یک با استفاده از یک دیوار بلند از فضای بیرونی قصر جدا شده و به هر یک از همسران اختصاص داده شده بود.

برای ورود و خروج به عمارت اندرونی در کاخ گلستان از 2 در استفاده می شده است که یکی از آنها به دلیل اینکه به خیابان الماسیه راه داشته است، دروازه الماسیه نام داشته است. در دیگری در قسمت جنوبی عمارت و در نزدیکی حیاط تاج الدوله قرار داشته است.

در ساخت این بنا از معماری و هنرهای منحصر به فردی استفاده شد. به عنوان مثال برای ساخت تمامی اطاق ها و پلکان هایی که در ساخت این عمارت استفاده شده اند، از نقاشی ها و کتیبه هایی استفاده شده بوده که از لحاظ هنری و تاریخی دارای ارزش زیادی بوده اند.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که در مورد ایوان تخت مرمر در کاخ گلستان باید بدانید

عمارت اندرونی کاخ گلستان

خرابی عمارت اندرونی

زمانی که رضاشاه به پادشاهی رسید، تصمیم به تخریب این بنای تاریخی گرفت. چرا که وی معتقد داشت که ساخت این بنا تنها بر مبنای شهوت و هوس رانی ناصرالدین شاه بوده است و هیچ جذابیت تاریخی ندارد! به همین دلیل وی دستور تخریب این بنا و ساخت وزارت دارایی را دارد.

در حال حاضر تنها باقی مانده های عمارت اندرونی در کاخ گلستان چند عکس است و نه چیز دیگر …  البته همان طور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم، این بخش از کاخ گلستان تنها بخشی از کاخ بود که در طول چند سال از بین رفت …

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments