شیرینی های معروف قزوین

شیرینی های معروف قزوین بیش از هر سوغات دیگر در آن شهرت دارد. این شیرینی‌های متنوع و خوشمزه از آنجا می‌آید که قطعا خوشی‌ها بخش جدا نشدنی از زندگی قزوینی‌ها هستند و شیرینی‌ها هم پایه ثابت این خوشی‌ها.

پختن شیرینی هنوز هم در میان خانواده‌های قزوینی رواج دارد. اما از آنجا که آپارتمان نشینی و مشغله‌های زندگی مدرن امروزی فرصت خیلی‌ کارها را از همه گرفته این شرینی‌ها هم از خانه‌ها به پشت ویترین مغازه‌ها راه پیدا کرده‌اند. چندتا از بهترین شیرینی‌های قزوین به این شرح‌اند.

باقلوای پرچمی

نام باقلوا را به عنوان سوغات بسیاری از شهرهای ایران شنیده‌ایم. یزد، کاشان، اصفهان و … اما باقلوای قزوین از آن خوشمزه‌های مغفول مانده در بین خوراکی‌های ایرانی است. هر لایه این پرچم به یکی از محصولات باغستان‌های سنتی قزوین اختصاص دارد. یکی از خط قرمز‌ها در مورد باقلوای قزوین این است که پسته‌اش حتما باید محصول قزوین باشد. چون قزوینی‌ها معتقدند این پسته طعم خاص‌تری دارد.

با توجه به مواد مرغوب به کار رفته در باقلوای قزوین قیمت این شیرینی خوشمزه زیاد است و خریدن یک بسته‌ی کامل از لحاظ اقتصادی دشوار است. اما خوشبختانه کافه‌های قزوین این شیرینی را به هر تعدادی که بخواهید با قیمتی کمتر در اختیارتان قرار می‌دهند.

باقلوای پرچمی قزوین
باقلوای پرچمی قزوین

پا درازی

شیرینی پادرازی یکی این شیرینی هم شباهات زیادی به نامش دارد. یک پای دراز شیرین است که خوردنش در کنار چای عصر می‌تواند حالتان را حسابی خوش کند. طعم زنجبیل در پادرازی طعم غالب است.

شیرینی های معروف قزوین : پا درازی
شیرینی های معروف قزوین : پا درازی

نان نخودی

حتما نان نخودی را بارها و بارها در هر شهری از ایران که زندگی می‌کنید امتحان کرده‌اید. شیرینی نخودچی یا نان نخودی اصالت قزوینی دارد و واقعا هم چشیدن نان نخودی قزوینی در خود قزوین مزه دیگری دارد.

نان نخودی قزوین
نان نخودی قزوین

نان بادامی قزوین

این شیرینی هم یکی دیگر محصولات باغستان است. بادامش باید حتما قزوینی باشد و بعد با ترکیب گلاب و هل و شکر یک معجون هیجان‌انگیز می‌سازد که امتحان کردنش را از ضروریات سفر قزوین می‌کند.

نان بادامی قزوین
نان بادامی قزوین

نان قندی

نان قندی را همه می‌شناسیم. اما باز هم باید بگویم نان قندی قزوین کمی با نان‌قندی‌های دیگر فرق دارد. هم در فرمش که معمولا لایه‌های نازک بلند و باریکی هستند و هم در طعمش که معلوم نیست چطور اینقدر با نمونه‌های دیگرش تفاوت می‌کند. نان قندی هم در قزوین از پایه‌های ثابت کنار چای است.

نان قندی قزوین
نان قندی قزوین

نان نازک یا نان پسته‌ای

نان نازک انواع مختلفی دارد مثل نان نازک کنجدی و نان نازک گردویی اما مهمترین و پر طرفدارترینش نان نازک پسته‌ای است. این شیرینی در واقع یک رول پسته‌ای است که برش‌های کوچکی خورده و نوع مرغوبش بسیار نرم و لطیف است.

نان نازک یا نان پسته‌ای قزوین
نان نازک یا نان پسته‌ای قزوین

کیک شربتی

با خوردن کیک شربتی تمام پیش‌فرض‌هایتان در مورد هر آنچه کیک که از خانواده اسفنجی‌ها خورده‌اید تغییر می‌کند. این کیک خوشمزه مثل اغلب کیک‌های دیگر است با این تفاوت که در نهایت یک شربت زعفران و هل و گلاب به آن اضافه و کمی مرطوب و معطرش می‌کند.

کیک شربتی قزوین
کیک شربتی قزوین

نان چایی

نان چای یکی دیگر از شیرینی های معروف قزوین است. همان‌طور که از نامش پیداست این یکی منحصراً برای خوردن با چای پخته می‌شود اما مگر می‌شود در قزوین با این همه تنوع شیرینی، چای را فقط با همین یکی خورد و باقی را امتحان نکرد؟ شاید اگر تعداد استکان‌ّهای چایی که قرار است در روز بخوریم را چند برابر کنیم و فرصت خوردن همه شیرینی‌های قزوین را به خودمان بدهیم خیلی منطقی‌تر باشد. حالا اگر محض احتیاط خواستید نان‌چایی را از بین باقی شیرینی‌های کنار چای پیدا کنید سراغ آن یکی بروید که شبیه هلال ماه است و در نیم دایره بیرونی‌اش کمی دندانه دندانه دارد.

شیرینی های معروف قزوین : نان چای قزوین
شیرینی های معروف قزوین : نان چای قزوین

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
سارا از قزوین
سارا از قزوین
4 سال گذشته

سلام،وقت بخیر…ببخشید عکسی که برای شیرینی بادامی قزوین گذاشتید در اصل عکس شیرینی پادرازی قزوین هست و عکسی که برای شیری پادرازی قزوین گذاشتید اشتباهه…اون عکس هم پادرازی هست ولی پادرازی قزوین نیست…لطفا اصلاح بفرمایید…ممنون🙏