کاخ بهمن و زیبایی بی‌نظیرش

در بین دغدغه‌ها و مشکلات زندگی­های امروزی، مسافرت و تفریح می‌تواند راهی برای فرار ‌ازاین درگیری‌های روزمره باشد. اگر به فکر تفریح و دورشدن از دغدغه‌های زندگی روزمره هستید، رفتن به کاخ‌های زیبا می‌تواند یک ایده ‌تفریحی مناسب، خاطره‌انگیز و تجربه‌ای نو باشد . کاخ‌ها این اماکن زیبا و جذاب، علاوه ‌بر اینکه مکانی مناسب برای گردش و تفریح هستند، نمایانگر فرهنگ و تاریخ کشور عزیزمان هستند. کاخ بهمن یکی‌از بی‌نظیرترین کاخ‌ها در مجموعه سعدآباد است.

آگاهی و آشنایی با کاخ‌های پربازدید و پرطرفدار می‌تواند به شما عزیزان کمک کند که بهترین انتخاب را برای تفریح داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم شما را با کاخ بهمن و زیبایی­های منحصربه‌ فردش آشنا کنیم، با ایران تراول همراه باشید تا زیبایی‌های شگفت‌انگیز این کاخ پرمخاطره را باهم مرور کنیم.

کاخ بهمن، کاخی زیبا و ماندگار از دوران پهلوی

از بین تمام کاخ‌ها و عمارت‌های دل‌فریب مجموعه سعدآباد، کاخی کوچک اما با صفا، کاخ بهمن است. که در سال‌های آخر دوره قاجار بنایش برفراز تپه‌طبیعی در کنار رودخانه تجریش قرار ‌دارد. این کاخ از طریق پلی نه چندان عریض به خیابان اصلی می‌رسد.

تاریخچه کاخ بهمن ؛ از پربازدیدترین کاخ‌­های مجموعه سعدآباد

تاریخچه کاخ بهمن ؛ از پربازدیدترین کاخ‌­های مجموعه سعدآباد

کاخ بهمن متعلق به بهمن پهلوی بوده‌است. غلامرضا پهلوی پنجمین فرزند رضاپهلوی و توران سلیمی بود. غلامرضا پهلوی در سال 1326با هما اعلم ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند، دختری به اسم مهرناز که در 3 سالگی درگذشت  و پسری به اسم بهمن پهلوی شد. درواقع کاخ بهمن، منزل مسکونی بهمن پهلوی بوده‌است.

ویژگی‌های جغرافیایی کاخ بهمن

کاخ زیبای بهمن ازنظر موقعیت مکانی، در درب ورودی دربند در‌گوشه شمالی مجموعه سعدآّباد است، که جایی دنج و پر از آرامش را به‌خود اختصاص‌ داده ‌است. برای ورود به‌داخل کاخ بهمن باید از 31 پله که در ضلع شرقی بنا وجود دارد، عبورکرد. دید شمالی کاخ منتهی به کاخ غلامرضا پهلوی، پدر شاهزاده بهمن و از دید جنوب مشرف به کاخ شمس (که اکنون موزه مردم شناسی است) و از جهت غرب نیز بر صخره‌های پوشیده از گیاهان طبیعی تکیه داده است.

ضلع شمالی ،جنوبی و شرقی کاخ با صفای بهمن

در ضلع شمالی و شرقی کاخ، برای شاهزاده‌ جوان دو ایوان مشابه در نظر گرفته ‌شده که گاه موجب اشتباه اضلاع برای توریست­ها می‌شود. در ضلع جنوبی کاخ بهمن ، چهار پنجره بزرگ رو به منظره بیرون وجود‌ دارد ؛ در ضلع غربی اتصال زیبا و هنرمندانه بنا به کوه وجود دارد، به‌گونه‌ای که انگار، بنا به استواری کوه مجاور تکیه ‌داده‌ است.

ویژگی‌های معماری کاخ تاریخی بهمن

ویژگی‌های معماری کاخ تاریخی بهمن

 از دید معماری این کاخ  به‌سبک و شیوه‌ی معماری بناهای قدیمی شمیران ساخته شده ‌است. در ساخت این بنای تاریخی و باارزش، از آجر در نما، از فلز برای شیروانی، و از چوب در درها و پنجره‌ها استفاده‌شده‌است.

هماهنگی بنا ازلحاظ حجم، فرم و رنگ با محیط پیرامون و بناهای اطرف همه را شگفت‌زده‌ کرده ‌است. این هماهنگی طوری است که گویی بنا جزئی از طبیعت بکر پیرامون خود شده  ‌است. دیوارهای ساختمان کاخ اگرچه چون سایر سازه‌های هم‌عصر خود به شیوه‌ی باربر درست ‌شده‌ است، اما دارای ظرافت خاصی است. ضخامت دیوارهای آن از چشم تیزبین معماران و اهل‌فن به‌دور ‌نیست، به گونه‌ای که ضخامت دیوار طبقه‌ دوم بنا حدودا 10 سانتی‌متر از دیوار طبقه ‌اول، که دیوار حامل اصلی بار ساختمان است، به لحاظ قطر نازک تر است. ستون‌های شمالی و شرقی متحمل قسمتی‌ از بار ساختمان کاخ بهمن هستند.

وجود سقف ‌بلند در سازه و گچ‌بری‌هایی با حاشیه طلایی و همچنین وجود طرح‌ها و نقوش ریز و نقاشی‌ها و همچنین دکوراسیون مجلل و خوش‌سلیقه، در عین سادگی تمام اجزا و ترکیبات فنی ساخت بنا را به حسن و زیبایی هنرمندانه تبدیل‌کرده‌است.

کاخ  بهمن شاهزاده جوان پهلوی و پسر غلامرضا پهلوی برادر محمد رضا شاه دارای فضایی یک پارچه و گرم می‌باشد به گونه‌ای که در کنار نقوش اصیل هنرهای ایرانی، احساسی  از جوانی و صمیمیت پر شور این دوران  از زندگی را منتقل می‌کند.

وضعیت کنونی کاخ زیبای بهمن

  کاخ بهمن پس‌از انقلاب، از سال ۱۳۸۲ به بعد، به دفتر سازمان یونسکو در ایران اختصاص یافت. پس از چند سال، مدتی به مرکز آموزشی مجموعه سعدآباد تبدیل ‌شد. سرانجام، در حال حاضر  کاخ زیبای بهمن پهلوی به دفتر مدیریت کاخ‌ها و موزه‌های سعدآباد اختصاص یافته است.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

یکی‌از جاذبه‌های گردشگری در شمال شهر تهران مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است که 110 هزار هکتار وسعت دارد. این مجموعه شامل کاخ‌ها و موزه‌های متعدد است که در دربند، بهترین وخوش‌ آب‌وهواترین مناطق تهران قرار دارد. منطقه سعدآباد در آن روزگاران ، منطقه ییلاقی دراطرف شهر تهران بود و مانند امروز در شهر تهران ادغام نشده ‌بود. سعدآباد در دوران قاجاریه بنا شد و محل سکونت تابستانی شاهان قاجار و بعدها پهلوی‌ها بود. این مجموعه از نظر موقعیت جغرافیایی، در همسایگی رشته‌کوه‌های البرز از شمال، گلاب‌دره از شرق، دهکده ولنجک از غرب و تجریش از جنوب قراردارد.

دراین منطقه خوش‌آب و هوا،، که پراز درختان جنگلی و باغستان‌های وسیع، رودهای کوچک و بزرگ منشعب از رودخانه دربند ، قنات آبی متعدد، گلخانه­ها و مراتع سرسبز است، بهترین گزینه برای ساخت کاخ‌های کوچک و بزرگ شاهان قاجاری و بعدها خاندان پهلوی بوده ‌است. مجموعه سعدآباد شامل 18 کاخ متنوع است که در دوره‌ی پهلوی ساخته شده‌اند و هرکدام زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. درکل این مجموعه رنگانگ 4 دوره تاریخی، شامل دوره قاجاریه، پهلوی اول، پهلوی دوم و دوره پس‌ از انقلاب جمهوری اسلامی ایران سپری کرده‌است.

 ورودی‌های کاخ سعدآباد

 ورودی‌های کاخ سعدآباد | کاخ بهمن

این کاخ عظیم به دلیل وسعت زیاد دارای 8 درب ورودی در نقاط مختلف، جهت دسترسی بیشتر و تفکیک رفت‌و‌آمدهای افراد خاندان مجموعه، است.

  • درب نظامیه که رضاشاه بیشتر از این در وارد سعدآباد می شد.
  • درب زعفرانیه
  • درب خیابان دربند: قابل توجه است که محمدرضا شاه بیشتر از این در وارد کاخ می‌شد
  • درب میدان دربند
  • دو درب در جعفرآباد
  • درب رودخانه
  • درب کاخ سفید

سخن آخر

کاخ بهمن از دیدنی­ترین کاخ­های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است.  امروز شما را با گوشه­ای از دیدنی­های کاخ اشنا کردیم ولی شنیدن کی بود مانند دیدن. به درون کاخ قدم بگذارید. ایران تراول به شما اطمینان می­دهد که کاخ بهمن قصه­ای شنیدنی برای گفتن دارد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
1 نظر
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
رضااورسجی
رضااورسجی
2 سال گذشته

بهشت همینجاست. تاریخ ایران گویای تمدن کهن و غنی این سرزمین است. سازندگان این آثار تاریخی و هنری و ارزشمند را که ریشه در فرهنگ و تمدن کهن دارد و سرمایه های انسانی و سرزمینی کشور و ملیت ایران زمین محسوب میشوند راه و مسیر آنان توسط ایرانیان اصیل بادوام باد

Last edited 2 سال گذشته by رضااورسجی