تالار سلام کاخ گلستان

تالار سلام یکی دیگر از بناهایی است که در کاخ گلستان بنا شده است که به نام های دیگر تالار تاجگذاری ، تالار اصلی و تالار موزه نیز شناخته می شود. در ادامه این مقاله همراه ایران تراول باشید تا با تاریخچه و معماری تالار سلام کاخ گلستان بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه تالار سلام کاخ گلستان

همان طور که می دانید کاخ گلستان یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی در شهر تهران است که به دلیل بناهای تاریخی که در خود جای داده است، به عنوان یکی از میراث های تاریخی نه تنها ایران بلکه جهان شناخته می شود. تالار تاجگذاری کاخ گلستان یکی از بناهایی است که در این عمارت بنا به دستور ناصرالدین شاه بنا شده است.

قبل از اینکه دستور ساخت تالار اصلی کاخ گلستان توسط ناصرالدین شاه صادر شود، در این کاخ دیواری وجود داشته است که دو عمارت را به نام عمارت های آصف الدوله و سالار را از یک یکدیگر جدا می کرده است. که البته بعد از مدتی این دیوار جای خود را به تالاری به نام تالار الماسیه داد. بعد از اینکه ناصرالدین شاه برای اولین بار در سال 1290 به اروپا سفر کرد، تحت تاثیر موزه های غربی قرار گرفت. به گونه ای که بعد از بازگشتش به ایران دستور ساخت تاریخ سلام یا تالار موزه کاخ گلستان را صادر کرد. البته لازم به ذکر است که قبل از این هم یک موزه سلطنتی در عمارت سلطنتی قرار داشته است که به عنوان یکی از تالارهای عظیم و بزرگ در بخش عمارت خروجی گلستان در نظر گرفته می شده است.

تالار سلام کاخ گلستان

ساخت این کاخ از سال 1291 آغاز شد و تا سال 1294 به طول انجامید. هرچند که ساخت معماری و بنای اصلی تالار اصلی کاخ گلستان در سال 1294 به پایان رسید، اما به دلیل تزئینات مفصل و متنوعی که داشت، این کاخ تا سال 1299 مورد بهره برداری قرار نگرفت.

معماری تالار تاجگذاری کاخ گلستان

معماری این بنای تاریخی از تالار آینه گرفته تا سرسرا و حوضخانه هایی که در ساخت این عمارت استفاده شده است، به عهده حاجی ابولحسن معمار نوائی و بنائی میرزا یحیی خان بوده است.

حوضخانه یکی از بخش های زیرین این عمارت است که در گذشته برای نگهداری برخی از پرندگان استفاده می شده است اما در حال حاضر برای نگهداری برخی از تابلوها، هدایای پادشاهان اروپایی و … استفاده می شود. گچبری هایی که برای ساخت این بنا استفاده شده است، مشابه با طرحی است که برای ساخت کاخ الحمراء استفاده شده است. در وسط این تالار، یک میز قرار داده شده است که برای ساخت تمامی قسمت های آن، از ورق های زرین استفاده شده است. در دو طرف تالار اصلی کاخ گلستان از صندلی هایی استفاده شده است که در ساخت آنها نیز از ورقه های طلا استفاده شده است. معماری و تزئین های انجام شده در این کاخ به اندازه ای زیبا و منحصر به فرد است که بنجامین، نخستین سفیر آمریکا، این تالار را به عنوان یکی از عالی ترین کاخ ها در سطح جهان در نظر گرفته است.

تالار موزه کاخ گلستان | تالار اصلی کاخ گلستان

کاربرد تالار اصلی کاخ گلستان

همان طور که در بخش قبل گفته شد، تالار سلام کاخ گلستان در ابتدا با هدف ایجاد موزه و گالری در کاخ بنا شد. اما بعد از مدتی، زمانی که تخت طاووس از موزه های قدیم به این عمارت تاریخی انتقال داده شد، کاربری این بنا نیز تغییر پیدا کرد. به همین دلیل است که تالار موزه کاخ گلستان به نام تالار سلام نیز شناخته می شود. چرا که بعد از این انتقال، از این بنا برای انجام برخی از مراسم خاص مانند مراسم سلام استفاده شد.

جالب است بدانید که آخرین باری که از این عمارت تاریخی برای انجام مراسم استفاده است، مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی و شهبانو فرح در سال 1345 بوده است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments