اقامتگاه بوم گردی خانه کدخدا قزوین ؛ تجربه‌ لذت‌بخش زندگی در روستا

 سفر؛ یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های انسان در زندگی است. سفر کردن علاوه بر این‌که یک تفریح به شمار می‌رود می‌تواند سرشار از تجربه‌های جدید و آموزنده باشد. با توجه به اینکه سرشت انسان از طبیعت است پس طبیعی می‌باشد که دیدن درختان سرسبز، شنیدن صدای جویبار و آواز پرندگان و استشمام هوای تازه روح هر انسانی را جلا بخشد.

بوم گردی یا طبیعت‌گردی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رسید‌ن انسان به آرامش در دل طبیعت بکر و زیبا باشد. در این مقاله قصد داریم تا شمارا با بوم گردی و مزایای آن و همچنین با یکی از زیباترین اقامتگاه‌های بوم گردی در ایران، اقامتگاه بوم گردی خانه کدخدا در قزوین آشنا کنیم.

بوم گردی؛ سبکی جدید در سفر کردن

قامتگاه بوم گردی خانه کدخدا

امروزه پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه‌ها باعث ایجاد تغییرات شگرفی شده است که سفر کردن نیز از این قاعده مستثنا نیست. تصویری که ما درگذشته از سفر و گردشگری داشتیم با آنچه امروز اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت است.

 این روزها مسافران خسته از زرق‌وبرق و شلوغی زندگی ماشینی به دنبال مکانی هستند تا بتوانند زیر آسمان صاف و پرستاره، از پدیده‌های بکر طبیعی و فرهنگی لذت ببرند. همین موضوع خود باعث به وجود آمدن ظرفیتی جدید در گردشگری به نام بوم گردی شده است. بوم گردی یا اکو توریسم، به‌طور خلاصه سفری است مسئولانه به جاذبه‌های طبیعی که علاوه بر حفاظت از زیست‌بوم منطقه، موجب پایداری کیفیت زندگی ساکنین منطقه نیز می‌گردد.

مقاله مرتبط :25 کاری که باید در سفر به قزوین انجام دهید

زمانی که وارد شهر تازه ای می‌شویم خصوصا اگر زمان محدودی داشته باشیم تا بخواهیم با فضای شهر آشنا شویم و از لیست بلندبالای اماکن دیدنی چندتایی را انتخاب کنیم فرصت سفر به پایان می‌رسد و هنوز بخش‌های جذابی از شهر را ندیدیم، غذاها و شیرینی‌های خاصی را نخوردیم و در نهایت تجربه حداکثری را از سفر به آن شهر نداشته‌ایم. لیست‌هایی شبیه به مورد پایین به ما کمک می‌کند تا زمان کمتری را از دست بدهیم و از تجربه دیگران برای بهبود تجربه سفر خود استفاده کنیم. در سفر به قزوین این لیست را دنبال کنید!

نگار علیزاده: چند دیدنی، انجام دادنی، خوردنی، نوشیدنی، بوییدنی و شنیدنی که در سفر به قزوین نباید از انجامشان غافل شویم!

در قزوین کجا بگردیم؟

در سرای سعد‌السلطنه گم شوید!

از سردر عالی‌قاپو تا انتهای خیابان سپه قدم بزنید!

به آب انبار سردار بزرگ، بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران سر بزنید!

با قدم زدن در حمام قجر به دل فرهنگ عامه مردم سفر کنید!

با رفتن به مسجد جامع عتیق یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مساجد اولیه اسلامی را ببینید

با نور و رنگ ارسی‌های چهل‌ستون سلفی بگیرید!

بعد از بازدید از حسینیه امینی‌ها به زیر‌زمین بروید تا لوکیشن فیلم سمندون را ببینید!

به کلیسای کانتور بروید تا یکی از کوچکترین کلیساهای جهان را ببینید!

اینفوگرافی قزوین کجا بگریدیم

در قزوین چی بخریم؟

از شیرینی‌فروشی فرح یا رضا یا گنج شیرین باقلوا بخرید!

بعد از دیدن بازار درودگر‌ان از مغازه ننه‌قمر شیرینی نازک و شربت سکنجبین سوغاتی بخرید!

به بازارچه دائمی صنایع دستی در دولت خانه صفوی بروید و از هنرمندان قزوینی سوغاتی بخرید!

در سرای سعدالسلطنه از غرفه های خاص صنایع دستی دیدن کنید و یک تابلوی خطاطی به یادگار بخرید!

در بازار پرنده‌فروشان مولوی پرسه بزنید اما پرنده نخرید!

بعد از بازدید از عالی‌قاپو در کتابفروشی مینوی خرد آرام بگیرید و یک خرید متفاوت را تجربه کنید!

اینفوگرافی قزوین چی بخوریم

در قزوین چه بشنویم؟

در سبزه میدان به صدای پر هیاهوی طوطی های گوش کنید!

گوشتان را برای شنیدن لهجه‌ی شیرین قزوینی تیز کنید!

در مسیر به آواز قمرالملوک گوش کنید!

 

در قزوین چه بخوریم؟

شیرین‌پلو با کوکو‌شیرین، قیمه‌نثار، دویماج و آش امام بخورید!

با چای‌تان اگر باقلوا نمی‌خورید، نان قندی بخورید!

کنار شیرینی‌پزی‌ها مشامتان را از بوی هل و زعفران و شربت پر کنید!

در کافه نگارالسلطنه با یک نوشیدنی جگرتان را خنک کنید.

در کافه عینک ارثیه قاشق‌تراش بخورید و در دکور زیبایش غرق شوید!

در صبحانه سرای دهخدا عدسی قزوینی بخورید!

حلیم قزوینی را در عبید زاکانی امتحان کنید!

عصر در جگرکی سلامت، خیابان نوروزیان، جگر بخورید!

کشور ما ایران، با دارا بودن فرهنگ‌ها و اقلیم‌های گوناگون یکی از بهترین مقاصد بوم گردی به شمار می‌آید. در این سبک از گردشگری، مسافران با سفر به روستاهای بکر و دیدنی و اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی، از تجربه‌ی زندگی به سبک سنتی در خانه‌های روستایی لذت می‌برند. فضای روستایی با آواز پرندگان در هنگام صبح، پیچیدن صدای باد در میان درختان سر به فلک کشیده، استشمام عطر خوش گل‌های باغچه و نم باران روی کاه‌گل می‌تواند آرامش و سرخوشی را به وجود آدمی تزریق کند.

اقامتگاه‌ بوم گردی؛ برگی از کتاب تاریخ در هر منطقه

اقامتگاه بوم گردی درواقع به معنای محلی برای اقامت مسافر منطبق بافرهنگ و جغرافیای هر منطقه است. تفاوت‌های فرهنگی و اقلیمی در مناطق مختلف ایران سبب شده است که اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی در ایران وجود داشته باشد. این اقامتگاه‌ها می‌تواند چادرشبی باشد در دل یک دره زیبا در کنار عشایر یا کاروانسرایی قدیمی بر سر جاده و یا همچون اقامتگاه بوم گردی خانه کدخدا در قزوین، خانه‌ای روستایی در دل طبیعت بکر و دست‌نخورده باشد.

از ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توان به سبک سنتی آن‌ها اشاره کرد. در اقامتگاه‌های بوم گردی علاوه بر اینکه معماری آن‌ها سنتی است، سبک زندگی و پذیرایی از مهمان‌ها نیز سنتی می‌باشد. در این بوم گردها دیگر خبری از اتاق‌های لوکس و بشقاب‌های غذای رنگین و بین‌المللی نیست، بلکه چیدمان اتاق‌ها کاملاً سنتی است و غذاهای سنتی و محلی هر منطقه توسط بومیان منطقه سرو می‌گردد.

قزوین؛ سرزمین دژهای کهن

استان قزوین با دارا بودن جاذبه‌های طبیعت‌گردی بسیار یکی از گزینه‌های بسیار جذاب برای بوم گردی به شمار می‌رود. ازجمله‌ی این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به الموت، دریاچه‌ی اُوان، آبشار اُوان، منطقه شکارممنوع رودبار الموت، میمون قلعه و قلعه‌ی شمس کلایه اشاره کرد. در ادامه شمارا با تعدادی از این مکان‌های دیدنی بیشتر آشنا می‌کنیم.

  • الموت

منطقه‌ای تاریخی با بیش از پانصد روستا و قلعه‌ها و بناهای تاریخی بسیار است که هرکدام می‌تواند مقصد خوبی برای بوم گردی باشد. ازجمله تفریحات جذابی که در این منطقه در انتظار گردشگران است می‌توان به پرنده‌نگری تخصصی پرندگانی همچون عقاب، کبک و انواع دیگر، غارنوردی، صخره‌نوردی در منطقه نمونه اندج و گرمارود و رصد ستاره‌ها و قمرهای منظومه شمسی اشاره کرد.

  • دریاچه‌ی اُوان
دریاچه اوان

دریاچه‌ای در 75 کیلومتری قزوین که به سبب موقعیت ویژه و چشم‌انداز تماشایی‌اش شهرت زیادی دارد. ازجمله ویژگی‌های این دریاچه که آن را به مقصدی مناسب برای بوم گردی تبدیل کرده است می‌توان به وجود جاده مناسب تا کنار دریاچه، امکانات قابل‌قبول در حاشیه آن و وجود زمین مناسب جهت برپایی کمپ اشاره کرد. این دریاچه با برخورداری از شرایط و اقلیم مناسب می‌تواند مکانی برای قایق‌سواری، عکاسی، کوهنوردی و پرنده‌نگری باشد.

  • میمون قلعه

یکی از کهن‌ترین بناهای موجود در شهر قزوین میمون قلعه است. این بنا در دوطبقه با دهلیزهای عمود بر هم و اتاق‌های جانبی ساخته‌شده است. طبقه‌ی زیرین این قلعه از خاور تپه توسط سه تونل به باختر تپه منتهی می‌شود و یک تونل شمالی – جنوبی این تونل‌ها را به هم متصل می‌سازد.

در ادامه شمارا با یکی از زیباترین اقامتگاه‌های بوم گردی استان قزوین آشنا می‌کنیم.

اقامتگاه بوم گردی خانه کدخدا قزوین ؛ محلی برای لذت بردن از طبیعت

قامتگاه بوم گردی خانه کدخدا قزوین

یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی زیبا در استان قزوین، اقامتگاه بوم گردی خانه کدخدا قزوین است. این اقامتگاه در 85 کیلومتری قزوین، در روستای وربن از توابع بخش رودبار الموت شرقی واقع‌شده است. اقامتگاه بوم گردی خانه کدخدا  قزوین، درواقع یک‌خانه‌ی روستایی است که در زمینی به مساحت 600 مترمربع بناشده است. وجود درختان سر به فلک کشیده گردو در حیاط خانه و هوای خنکی که ایجاد کرده‌اند، باعث به وجود آمدن فضایی دل‌انگیز شده است که می‌توان در زیر سایه آن ساعاتی را به‌دوراز تمام دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های زندگی شهری با آرامش سپری کرد.

 این اقامتگاه دارای یک اتاق اقامتی با سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی و همچنین یک سوییت اقامتی شامل ایوان، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی می‌باشد. فاصله‌ی کوتاه این اقامتگاه با کوه خشچال و دریاچه اُوان فرصت مناسبی را برای کوهنوردان و طبیعت گردان فراهم کرده است تا به گشت‌وگذار در این جاذبه‌های طبیعی بپردازند.

همچنین جاذبه‌های گردشگری فراوانی همچون صخره‌های اندج، میمون قلعه، روستای آتان، قلعه شمس کلایه، امامزاده علی اصغر (ع) و آبشار گرمارود نیز در اطراف این اقامتگاه بوم گردی وجود دارند.

بوم گردی؛ تجربه‌ای جدید از سفر کردن در طبیعت

این روزها یکی از راه‌های فرار از شلوغی و همهمه‌ی زندگی شهری پناه بردن به دل طبیعت است. تجربه‌ی بوم گردی می‌تواند یک از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین سفرها در زندگی هر انسان باشد، به‌ویژه اگر در این سفر اقامت در یک بوم گرد زیبا و سنتی همچون اقامتگاه بوم گردی خانه کدخدا  قزوین نیز جز برنامه‌ی سفر باشد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments