بهترین مکان های دیدنی طرقبه و شاندیز مشهد

همه ی ما میدانیم یکی از پرطرفدارترین شهر های کشور از لحاظ گردشگری و زیارتی، شهر مشهد میباشد که به یمن وجود امام رضا(ع) هرساله بر تعداد مسافران و زائران این دیار مقدس افزوده میشود. مشهد به عنوان دومین شهر پرجمعیت ایران علاوه بر مکان های تاریخی مثل باغ نادری یا مناطق گردشگری مثل پارک علمی پروفسور بازیما که داخل شهر واقع شده اند، طبیعت بکر و مناطق ییلاقی زیبا نیز دارد که بسیاری ترجیح میدهند در مدت زمان کوتاه سفر خود به مشهد، به مناطق طبیعی اطراف مشهد نیز سر بزنند. حتما شما هم شنیده اید که مناطق معروف ییلاقی توریستی در نزدیکی مشهد که همه ی افراد دوست دارند یکبار هم که شده به آنجا سر بزنند، طرقبه و شاندیز هستند.
در ادامه سعی خواهیم کرد با معرفی امکانات و مقایسه شهر طرقبه و شاندیز به شما در انتخاب مکان مناسب برای یک تفریح لذت بخش کمک کنیم…

موقعیت جغرافیایی و اقلیم شناسی

شاندیز شهری است ییلاقی، بسیار خوش آب و هوا در 15 کیلومتری مشهد که در قدیم ” شاه دیز” نامیده میشده است. این شهر به دلیل داشتن کوهستان های مرتفع، آب وهوای معتدل و خنک در تابستان ها، رستوران ها و امکانات رفاهی نسبتا خوب، باغ های سرسبز درکنار رودخانه های پرآب مانند مغان، کنگ، جاغرق و زشک، توانسته گوی سبقت را در جذب گردشگران و دوست داران طبیعت، در دست بگیرد.

شهر طرقبه نیز که در18 کیلومتری مشهد واقع شده است از سمت شرق با شاندیز همجوار است و میتوان گفت از لحاظ آب و هوا تفاوت چندانی میان این دو شهر احساس نمیشود و هردو منطقه طرقبه و شاندیز، دارای زمستان های سرد و تابستان هایی خنک هستند. برای تصور طبیعت زیبای شهر طرقبه مشهد، همین بس که از غرب توسط کوه بینالود و از شرق به وسیله کوه تخته رستم در میان انبوده درختان سر به فلک کشیده محصور شده است. به همین دلیل منطقه‌ای نسبتا هموار ، سرسبز، با آب و هوایی مساعد به وسعت ۱۶۰۰ کیلومتر مربع به وجود آمده است که محل پر رفت و آمدی به شمار میرود.

جاذبه های دیدنی

شاید تصور شما از مناطق طرقبه و شاندیز تا اینجا فقط طبیعت بکر و سرسبز باشد که برای یک پیک نیک خانوادگی مناسب است، اما جالب است امکانات تفریحی اقامتی ساخته شده و رستوران های باکیفیت در این شهر ها توانسته نظر بسیاری از مردم به خصوص قشر جوان را به خود جذب کند. جاهای دیدنی طرقبه و شاندیز مشهد به همراه توضیحی مختصر در ادامه آورده شده است تا بیشتر با این دو شهر زیبا آشنا شوید…

جاذبه های دیدنی در طرقبه مشهد

باغسرای دهکده آبی ویلاشهر : این مجتمع پس از طی مسافتی ده دقیقه ای از مرکز طرقبه، در منطقه‌ی ویلاشهر قرار گرفته و امکاناتی مانند رستوران‌های با کیفیت ، کافه ، فضای سبز و آلاچیق را به عموم مردم ارائه میدهد. دلیل نام گذاری این باغسرا به دهکده آبی این است که دورتا دور فضای سبز باغ را دریاچه‌ای احاطه کرده که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

مجموعه تفریحی چالیدره: دریاچه سد چالیدره با طبیعت و کوهستان های اطراف ، بهترین مکان برای دور بودن از آلودگی و هیاهوی شهر میباشد که در اختیار همگان قرار گرفته است. در مجموعه گردشگری چالیدره، تفریحات آبی از قبیل لنج تفریحی، قایق‌های موتوری و پدالی و همچنین سرگرمی‌هایی مانند تله سیژ، بانجی جامپینگ و ترن کوهستان نیز به گردشگران ارائه می‌شود.
علاقه مندان به ماهیگری نیز میتوانند به راحتی در محیطی دنج به کار خود بپردازند زیرا ماهیگیری در دریاچه چالیدره مانعی ندارد. جهت صرف غذا و خوراکی نیز رستوران های خوبی در مجموعه چالیدره وجود دارد که میتوانید پس از تفریح از آنها استفاده کنید.

بند گلستان: منطقه تاریخی از زمان های قدیم و دوره تیموریان واقع در طرقبه مشهد بند گلستان است که از مهم ترین بندهای خراسان محسوب میشود. منطقه ای که برای جمع آوری آب در پشت بند و تشکیل دریاچه آن، مشهور است. در اطراف این مکان ییلاقی دنج می توانید درکنار خانواده چادر بزنید و از امکانات رفاهی و تفریحی مانند قایق پدالی، کافه و رستوران هم استفاده کنید.

پارک کمر مقبولا( پارک سنگی طبیعی): میتوان گفت شگفت انگیزترین پارک سنگی ایران در سه کیلومتری طرقبه واقع شده است. پارک کمر مقبولا پر از سنگ‌های عظیم با شکل‌های مبهم و متفاوت است که در حقیقت به گفته باستان شناسان بازمانده‌های گدازه‌های آتشفشانی هستند. سنگ نگاره‌هایی با قدمت چندین هزارسال روی آن ها کشف شده که این منطقه علاوه بر بُعد گردشگری از لحاظ تاریخی نیز برای باستان شناسان اهمیت دارد و پارک کمر مقبولا را تا پای ثبت میزاث جهانی در یونسکو نیز پیش برده است.

جاهای دیدنی شاندیز مشهد

شهر شاندیز بخاطر پیشرفت روزافزون اماکن تفریحی اش و رستوران های معروف همواره پذیرای اکثر گردشگران و بخصوص بومیان مشهدی بوده است. جالب است بدانید نماد معروف شهرستان شاندیز درخت چناری است که ۲۷۰۰ سال قدمت دارد و در این شهر قرار گرفته است و در دوره ای به عنوان نشانه شهرداری شهرستان شاندیز استفاده میشده. به گفته بعضی از افراد داخل تنه درخت چنار معروف ۲۷۰۰ ساله آنقدر قطور و وسیع بود که چندین مغازه قصابی و کفاشی و… وجود داشته است.
از آنجایی که شهر شاندیز نسبت به طرقبه از مکان های تاریخی و تفریحی بیشتری بهره برده است امکان معرفی تمام جاذبه های دیدنی در یک مقاله نیس و فقط به نام بردن بهترین جاهای دیدنی شاندیز بسنده میکنیم.

شاندیز مشهد

آثار تاریخی شهرستان شاندیز

  • آرامگاه شیخ حافظ ابردهی در روستای ابرده
  • اخی علی قتلشاه
  • رباط تاریخی ویرانی
  • سنگ نگاره های شتر سنگ درخت بید
  • بقایای قلعه تاریخی شاهاندژ
  • روستای ابرده بالا
  • موزه رباط ویرانی
  • مسجد جامع تاریخی شهر شاندیز

نقاط دیدنی و تفریحی شهرستان شاندیز:

  • هتل تفریحی دشت بهشت شاندیز
  • روستاهای سرسبز ابرده و زشک از توابع شاندیز
  • خیابان زیبای آبشار
  • رصدخانه نجوم رضوی شاندیز
  • پیست اسکی ابرده شیرباد
  • پیست موتور سواری ویرانی
  • تله کابین زشک شاندیز
  • بزرگترین مرکزخرید و تفریحات شرق کشور، پدیده شاندیز

مقایسه طرقبه و شاندیز از لحاظ مکان های دیدنی

در یک نگاه اجمالی و به طور کلی درمیابید که شهرستان شاندیز از مکان های تفریحی، جاذبه های تاریخی و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به طرقبه برخوردار است. اما نمیتوان منکر این قضیه شد که طرقبه از لحاظ طبیعت زیبا و رودخانه ها و دریاچه های وسیع، بسیار غنی است و یک مکان مناسب برای گردش های خانوادگی به شمار میرود. مجموعه چالیدره طرقبه میتواند بهترین گزینه جهت یک تفریح نیم روزی در کنار دوستان باشد ولی برای سر زدن و استفاده از امکانات و مراکز تفریحی شاندیز توصیه میکنیم یک روز کامل را اختصاص دهید و از تفریح خود لذت ببرید.

رستوران های شاندیز یا طرقبه؟!

یکی از لذیذ ترین و معروف ترین غذاهای شاندیز، شیشلیک است. این خوراک از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص پخته می شود که شهرت جهانی دارد و دلیل محبوبیت اکثر رستوران های شاندیز ارائه شیشلیک مرغوب است.
اگر قرار است برای شکم گردی و چشیدن طعم های لذیذ، یکی از مناطق طرقبه یا شاندیز را انتخاب کنیم یقینا شهرستان شاندیز مشهد بهترین گزینه برای انتخاب است. اغلب برای معرفی رستوران های خوب در شهرهای دیگر باید لیستی از رستوران های گوناکون به گردشگران جهت انتخاب بهتر ارائه میشد، اما شما در شاندیز نیاز به معرفی رستوران ندارید. رستوران بزرگ پدیده شاندیز که شهرت جهانی دارد، از بزرگترین مجموعه های رستورانی با فضای دلنشین در دل طبیعت می باشد و انواع خدمات مورد نیاز شما از جمله شیشلیک های معروف و سایر خدمات پیش غذا و دسر را به شما ارائه خواهد داد.
اما داستان شکم گردی در طرقبه کمی فرق میکند زیرا در طرقبه مشهد علاوه بر رستوران های کوچک سنتی و جذاب آشکده های سنگی زیادی مانند آشکده ننجون و آشکده جاغرق وجود دارد که همه کسانی که به دل طبیعت میزنند دوست دارند با غذاهای محلی طرقبه هم دلی از عزا در بیاورند.

سوغات و صنایع دستی

اگر که به هنر علاقه دارید و به دنبال خرید صنایع دستی مانند میناکاری، خاتم کاری، قلم زنی و مجسمه های گچی هستید، پیشنهاد می کنیم حتما به مراکز خرید طرقبه مانند بازار بعثت سری بزنید تا علاوه بر خرید سوغات ایده آل از بازارچه های سنتی اش نیز دیدن کنید.
همچنین به دلیل وجود مسافران بی‌شماری که سالانه به شهر شاندیز سفر میکنند، مجموعه های خرید زیادی مانند پدیده شاندیز به وجود آمده است که ممکن است بافت سنتی در ارائه صنایع دستی نداشته باشد اما میتواند نیازشما را در خرید برطرف کند. پوستین دوزی ها و حصیربافی های هیجان انگیز هنر دست مردمان این شهر است که میتوانید به عنوان سوغات آنها را به عزیزان خود هدیه کنید.

طرقبه بهتره یا شاندیز؟!

به طور کلی نمیتوان گفت که کدام شهر بر دیگری ارجعیت دارد زیرا هرکدام از شهرهای طرقبه یا شاندیز، مراکز تفریحی رفاهی و طبیعت خاص به خود را دارند و هرکس طبق سلیقه شخصی اش میتواند به آنجا سر بزند. اما طرقبه مشهد برای افرادی علاقه دارند از مناطق بکر طبیعی و دریاچه لذت ببرند بسیار مناسب است. در مقابل، اگر شما جزو افرادی هستید که دوست دارید به یک مکان با امکانات کامل تفریحی اقامتی سر بزنید و بهترین غذاها را در رستوران های معروف استان خراسان میل کنید، انتخاب شهرستان شاندیز مشهد، برای شما بهتر خواهد بود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments