سوغات قزوین

قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران است که به دلیل قرارگیری اش در مسیر جاده ابریشم، شاهد حادثه های تاریخی متنوعی بوده است. اما جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف، تنها جذابیت های این شهر نیستند. سوغاتی های متنوع شهر قزوین، از صنایع دستی گرفته تا خوراکی های خوشمزه، از جمله سایر جاذبه های این شهر در نظر گرفته می شوند. پس اگر قصد سفر به قزوین را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع سوغات قزوین بیشتر آشنا شوید.

انواع سوغات قزوین

همان طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، قزوین دارای طیف وسیعی از سوغاتی های متنوع است که به طور کلی می توان آن ها را در 3 دسته قرار داد:

دسته اول: صنایع دستی قزوین

با توجه به این که شهر قزوین یکی از شهرهای تاریخی است، دور از انتظار نیست که دارای انواع صنایع دستی با ظرافت های خاص و زیبا باشد. برخی از صنایع دستی قزوین عبارت هستند از:

فرش بافی

داشتن فرش هایی با نقش و نگار متنوع، یکی از مواردی است که کشور ایران در جهان به آن معروف است. فرش قزوین نیز یکی از همین فرش هایی است که متاسفانه در گذر زمان بافت آن از یادها رفته و تنها تعداد محدودی از آن در برخی از موزه ها و مجموعه های شخصی وجود دارند.

گلیم بافی

با وجود اینکه این روزها استفاده از گلیم در خانه ها تقریبا به طور کامل از بین رفته است، اما می توان گفت که گلیم بافی یکی از حرفه های اصلی مردم شهر قزوین بوده است که از مواد محلی مانند پشم و کامواهای رنگی جهت بافت آن استفاده می شده است.

سوغات قزوین

نوار بافی (پن نبافی)

اگر به لباس مردم محلی قزوین نگاه کنید، متوجه نوارهایی می شوید که در دوخت لباس آنها مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید که این نوارها با دست بافته شده که اصطلاحا به حرف آن پن بافی گفته می شود که هر یک دارای طرحهای مختلفی مانند چشم بلبل، چشم خروس و … هستند.

نوار بافی قزوین
نوار بافی قزوین

برخی دیگر از صنایع دستی شهر قزوین عبارت هستند از:

موج بافی، گلابتون دوزی، نم نم دوزی اشیا، گیوه دوزی، مشبک فلز، سرمه دوزی، چادر شب بافی، نقاشی پشت شیشه و خوشنویسی.

دسته دوم: خشکبار و میوه های تازه قزوین

اگر به دنبال خوراکی های طبیعی و خوشمزه هستید، قطعا خشکبار و میوه های تازه به عنوان سوغات قزوین نظر شما را به خود جلب می کنند. از جمله بهترین میوه های تازه شهر قزوین می توان به انار، سیب، زردآلو و ذغال اخته اشاره کرد. جالب است بدانید که ذغال اخته کل ایران، از روستایی به نام هیر تامین می شود.

خشکبار و آجیل بکی دیگر سوغاتی های خوشمزه است که به وفور در شهر قزوین و به خصوص در روستای هیر پیدا می شود. برخی از بهترین خشکبارهای موجود در این شهر عبارت هستند از: گردو، بادام، فندق، پسته، کشمش و …

اگر قصد خرید یکی از انواع سوغات قزوین را دارید، خرید کشمش بی دانه تاکستان را از قلم نیندازید. چرا که تاکستان یکی از توابع شهر قزوین بوده که به دلیل داشتن بهترین باغ های انگور و تبدیل انگور به کشمش به عنوان یکی از شهرهای درجه یک در جهان در زمینه تامین کشش به شمار می آید. بنابراین اگر طرفدار مصرف خوراکی سالم هستید، خرید کشمش های قزوین را فراموش نکنید.

پنیر کوزه ای قزوین

یکی دیگر از خوراکی هایی که شاید به عنوان جالب ترین سوغات قزوین نیز می توان از آن یاد کرد، پنیر کوزه ای قزوین است. همانطور که از اسمش مشخص است این نوع پنیر به قدیمی ترین شکل ممکن تولید می شود. چرا که برای تهیه این پنیر، پنیر سنتی که کمی آب دارد را در کوزه ای قرار داده و زیر خاک قرار می دهند. بعد از مدتی این کوزه از خاک خارج شده و از پنیر موجود در آن استفاده می شود.

پنیر کوزه ای قزوین
پنیر کوزه ای قزوین

دسته سوم: شیرینی و باقلوای قزوین

تنوع شیرینی های شهر قزوین به اندازه ای زیاد است که قطعا با هر سلیقه ای که داشته باشید به عنوان یکی از طرفداران پر و پا قرص آن تبدیل می شوید.

انواع شیرینی های قزوین عبارت هستند از:

نان چایی، نان نازک،نان سنتی اگردک، نان چرخی، باقلوا قزوین، شیرینی اتابکی، شیرینی نان قندی، شیرینی نخودی، شیرینی نان برنجی، شیرینی لب پیچ، شیرینی نان بادامی، شیرینی نان گردوئی، شیرینی ولیعهدی، شیرینی پادرازی، شیرینی توت، شیرینی نان نارگیلی، شیرینی قرابی، شرینی قطاب و شیرینی بهشتی.

لازم به ذکر است که با وجود اینکه نام برخی از شیرینی های قزوین نان است، اما هیچ یک از آنها شباهتی به نان هایی که هر روز برای صبحانه میل می کنید، شباهتی ندارند. هر یک از آنها نوعی از شیرینی هستند که با مواد مختلف و به شیوه های مختلف پخته می شوند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments