همه چیز درباره گربه ایرانی به همراه تصاویر و قیمت

گربه‌ها یکی از زیباترین گونه‌های جانوری هستند که امروزه مهمان منازل بسیاری از افراداند. نگهداری از این حیوانات زیبا و بازیگوش می‌تواند به خانه‌های شما رنگ و بوی دیگر دهد. پرشین کت یا گربه ایرانی یکی از بهترین و زیباترین نژاد گربه‌های موجود در سراسر جهان است. این نژاد از گربه با دارا بودن ویژگی خاص خود توانسته است توجه بسیاری از افراد را جلب نماید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های گربه مذکور آشنا نموده تا بر اصالت، زیبایی و باهوشی آن ببالید.

گربه پرشین | زیبایی و اصالت در کنار یکدیگر

پرشین کت یکی از مشهورترین نژادهای گربه در سراسر جهان است. اولین اشاره به پرشین کت در نامه فردی به اسم پیترو ولاواله جهانگرد مشهور ایتالیایی نوشته شده است این نامه مربوط به سال 1620 میلادی بوده و همین مسئله نشانگر اصالت و قدمت گربه مذکور است.

این نژاد از همان قرن 16 وارد اروپا شده و امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی شناخته می‌شود. شواهد این‌طور نشان می‌دهد که این گربه‌ها اولین بار از خراسان و از طریق کشتی‌های تجاری به قاره سبز وارد شدند. قدیمی‌ترین نوع وارد شده از این نژاد به اروپا و آمریکا، گربه‌هایی با موهای سفید بلند و چشمانی آبی بوده است.

یکی از نکات جالب توجه این است که در برخی از مناطق اروپا و آمریکایی، گربه ایرانی را با نام گربه شیرازی می‌شناسند. از دیگر نام‌هایی که به این گربه نسبت می‌دهند، مو بلند، مو بلند ایرانی و شیراز است.

در قرن 20 و به دنبال افزایش محبوبیت گربه در سراسر جهان، گربه ایرانی یا گربه مو بلند نیز طرفداران زیادی پیدا کرد. به همین دلیل نیز تعداد زیادی از آن‌ها، از ایران، ترکیه و افغانستان جمع‌آوری شده و با نام گربه آسیایی در سراسر اروپا به فروش رسیدند.

گربه ایرانی

پرشین کت | گربه‌ای اشرافی

گربه مذکور به دلیل زیبایی بی حدوحصر خود و همچنین به دلیل داشتن ظاهری اخمو و بانمک، مورد توجه بسیاری از افراد از جمله شاهان و بزرگان بوده است. گربه پرشین یکی از محبوب‌ترین گربه‌های ملکه ویکتوریا بوده و این مسئله بر افزایش جذابیت آن افزوده است. گربه پرشین به دلیل زیبایی و همچنین رفتاری مؤدبانه و آرام، قابل تحسین بسیاری از افراد بوده و توانسته است به راحتی جای خود را در اکثر خانواده‌ها باز نماید.

اولین بار در سال 1871 در نمایشگاه گربه در شهر کریستال پالاس کشور انگلستان، از گربه ایرانی رونمایی شد. این نژاد تفاوت زیادی با نیاکان خود نداشته اما اصلاحاتی نیز بر روی آنان انجام شده است. به عنوان مثال در خصوص بینی این حیوان حساسیت زیادی وجود دارد زیرا بیش از اندازه کوتاه و پهن بودن آن، می‌تواند مشکلات تنفسی عدیده‌ای را برای این جانور ایجاد نماید.

طول عمر پرشین کت

گربه پرشین دارای زیبایی خاصی است و به دلیل حساس بودن، مراقبت ویژه‌ای را می‌طلبد. اگر بتوانید زمان زیادی را برای مراقبت و رسیدگی به این حیوان اختصاص دهید، طول عمری حدود 10 الی 20 سال خواهد داشت.

ویژگی‌های پرشین کت

در گذشته تصور بر این بود که گربه‌های ایرانی از نژاد گربه‌های وحشی آفریقایی هستند اما آزمایشات ثابت کرده است که چنین موضوعی صحت ندارد. این گربه‌ها، گربه‌های اهلی و معمولی هستند که تحت تأثیر آب‌وهوای ایران، بدین صورت درآمده‌اند. البته گربه‌های امروزی بسیار زیباتر از اجداد خود بوده و این مسئله ناشی از نژاد پروری انجام شده توسط متخصصان است.

گربه مذکور با دارا بودن موهای پرپشت و بلند خود در سراسر جهان مشهور می‌باشد. پاهای کوتاه و سری بزرگ، از دیگر مشخصه‌های پرشین کت است. این گربه زیبا که دارای چشمانی با رنگ‌های آبی یا نارنجی است، دهانی کوچکی دارد.

انواع گربه ایرانی

انواع گربه ایرانی

پرشین کت دارای انواع گوناگونی بوده که هرکدام از آن‌ها زیبایی خاص خود را دارند. وجود تنوع در رنگ مو و چشمان گربه و همچنین اندازه اندام‌های آن‌ها موجب شده است تا این حیوان را به چند نوع مختلف تقسیم نمایند.

هیمالین

در سال 1950 از ترکیب دو نژاد گربه‌های سیامی و نژاد ایرانی، هیمالین به وجود آمد. این نژاد از نظر ظاهری شبیه به گربه‌ها ایرانی و از لحاظ رنگ به گربه‌های سیامی شبیه است. علت نام‌گذاری این نوع را می‌توان به دلیل شباهت این جانور به خرگوش‌های هیمالین دانست. این نژاد از گربه‌های زیبا در انگلستان به نام مو بلند لکه رنگی به ثبت رسیده است. تا سال 1948 این نوع از گربه‌ها در آمریکا نژادی جداگانه در نظر گرفته می‌شدند اما پس از آن زیر مجموعه گربه ایرانی قرار گرفتند.

صورت تخت

کارشناسان معتقدند که جهش ژنتیکی موجب شد تا این‌گونه از گربه‌ها پدید آیند. این جهش در سال 1950 صورت گرفت. دلیل نام‌گذاری اینگونه از گربه‌های ایرانی برگرفته از سگ‌های پکینیز است. این نوع از گربه با مشکلاتی در خصوص سلامتی مواجه بود، اما این مسئله نتوانست از تکثیر آن جلوگیری نماید. در نهایت کارشناسان به این نتیجه رسیدند که گربه پرشین باید دارای سری گرد، چشمانی درشت، پوزه‌ای کوچک، استخوان بندی کوتاه و سینه‌ای پهن باشند.

پرشین فنجانی یا عروسکی

این نوع از گربه‌ها که دارای جثه‌ای کوچک‌تر از دیگر هم نوعان خود هستند و از جمله نژادهای پرورشی می‌باشند. نام‌های دیگری که برای آن‌ها انتخاب‌شده است موارد زیر می‌باشد:

  1. سایز کف‌دستی
  2. جیبی
  3. کوچک (مینی)
  4. پیکسی

اگزاتیک مو کوتاه

سال 1950 را می‌توان به عنوان سال پرورش انواع مختلف گربه‌های ایرانی در نظر گرفت. در این سال از آمیزش گربه‌های ایرانی با گربه‌های آمریکایی مو کوتاه نسلی جدید آمد که به آن اگزاتیک مو کوتاه گفته می‌شود. این نژاد شکل بدنی خود را از نژاد پرشین کت و موهای کوتاه خود را از نژاد آمریکایی به ارث برده است. تنبلی این گربه ناشی از پرشین بودن آن است.

گربه ایرانی سفید

چینچیلا

در آمریکا سعی بر این بوده تا گربه‌های پرشین نقره‌ای را به عنوانی نژادی جداگانه به ثبت برسانند اما این عمل اتفاق نیفتاد. انواع چینچیلا را می‌توان به مواردی همچون موارد زیر تقسیم نمود:

  1. گربه نقره‌ای چینچیلا
  2. گربه طلایی چینچیلا
  3. گربه نقره‌ای سایه‌ای
  4. گربه طلایی سایه‌ای

چینچیلای مو بلند دارای پوزه‌ای کشیده‌تر نسبت به سایر گربه‌های از نژاد ایران می‌باشد. یکی از زیباترین تفاوت‌ها در این نوع گربه، داشتن چشمانی سبز آبی و یا سبز است. در بچه گربه‌ها نیز رنگ چشم آبی و بنفش آبی به چشم می‌خورد.

خصوصیات ظاهری گربه ایرانی

پرشین کت دارای وزنی ما بین 3 تا 5 کیلوگرم بوده و دارای استخوان بندی درشت و عضلانی می‌باشند. این نوع از گربه‌ها بسیار آرام و بی صدا بوده و آلودگی صوتی زیادی ندارند اما هر روز باید موهای آن برس شده تا از ورود حشره به آن جلوگیری شود. موهای بلند این حیوان ممکن است شما را آزار دهد اما زیبایی و معصومیت چهره گربه ایرانی تمامی این موارد را پوشش خواهد داد.

زیبایی ظاهری پرشین کت

این نوع گربه دارای پیشانی گرد و زیبایی است. چانه‌هایی قوی با فک‌های پهن، از دیگر زیبایی‌های این گربه است. شانه‌های عضلانی، کفل‌هایی عضلانی و پاهای کوتاه اما کلفت و قدرتمند از دیگر زیبایی‌های موجود در ظاهر این گربه باوفا است. رنگ‌های زیادی در انواع گربه ایرانی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. پرشین نقره‌ای سایه‌دار
  2. پرشین دودی
  3. چینچیلایی
  4. پرشین طلایی
  5. پرشین لاکپشتی
  6. لاکپشتی و سفید
  7. پرشین دو رگه
  8. پرشین خاکستری
  9. پرشین پلنگی
  10. پرشین قرمز مایل به زرد

خصوصیات اخلاقی گربه ایرانی

این نوع گربه یکی از با وقارترین نژاد گربه است. پرشین کت بسیار آرام و مهربان است. آهنگ صدای هر گربه با دیگری متفاوت بوده و صدای بسیار دل‌نشین و آرامی نیز دارند. گربه پرشین مستقل است و همچنین بسیار تنبل می‌باشد. به دلیل خوی اشرافی که در این حیوان نهادینه شده، نیاز به توجه بالایی دارد. اگر فضا و توجه کافی داشته باشد بسیار آرام بوده و مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند.

گربه ایرانی زیبا

یکی از نکات جالب توجه این است که این نوع گربه عادت‌پذیر بوده و به زندگی یکنواخت عادت دارند. از تغییرات ناگهانی لذت نبرده و ممکن است واکنش نشان دهد. گربه‌های ایرانی بسیار وسواسی هستند و به تمیزی و نظافت خود اهمیت می‌دهند. تنبلی موجود در ذات این گربه موجب می‌شود تا به هم ریختگی محیط را به همراه نداشته باشد و تنها برای غذا، بازی و یا دستشویی، راه رفته و تحرک داشته باشند.

رنگ گربه ایرانی

به دلیل دست‌کاری در ژنتیک و انواع مختلف گربه پرشین در جهان، می‌توان ترکیب رنگ‌های مختلفی را برای آن در نظر گرفت از جمله شایع‌ترین رنگ‌های موجود در گربه پرشین موارد زیر است:

  1. سیاه
  2. سفید
  3. آبی
  4. سرخ
  5. کرمی
  6. بنفش
  7. شکلاتی

وجود رنگ‌های متفاوت در موهای این گربه و همچنین چشمان خوش‌رنگ و متنوع آن‌ها موجب شده است تا این گربه‌ها در زمره زیباترین حیوانات موجود شناخته شوند. زیبایی بی‌بدیل این حیوان آن را جز محبوب‌ترین حیوانات خانگی قرار داده و ارزشی بالا برای آن‌ها ایجاد نموده است.

قیمت پرشین کت

گربه‌ ایرانی به دلیل زیبایی و آرامی و وقار خود دارای ارزش بالایی می‌باشد. بسیاری از ثروتمندان ترجیح می‌دهند تا این حیوان آرام را به عنوان حیوان خانگی خود در نظر گیرند. قیمت گربه مذکور بستگی به عوامل متفاوتی دارد. سن، رنگ، اندازه، اصلاح نژاد و حتی بلندی مو و شکل ظاهری این گربه تأثیر خاصی در قیمت آن دارد. در کشورهای مختلف نیز می‌توان گربه‌های ایرانی با تفاوت قیمت خریداری کرد. اما به طور کلی می‌توان بیان نمود که قیمت این گربه باارزش، چیزی حدود 1000 تا 1500 دلار می‌باشد

رابطه گربه ایرانی با دیگر موجودات

همان‌طور که بیان شد، پرشین کت خود حیوان آرام و بی‌صدایی است. این حیوان با خانه‌های شلوغ و محیط‌های پر سر وصدا ارتباط برقرار نکرده و در آنجا کلافه خواهد شد. اگر در محیطی شلوغ زندگی می‌کنید و یا بچه‌ای کوچک و پر سروصدا دارید، گربه ایرانی گزینه مناسبی برای شما نیست. قدرت سازگاری این گربه بالا بوده و برخلاف ظاهر خشن خود، بسیار عاطفی می‌باشد.

گربه ایرانی بازیگوش

بهتر است در صورت داشتن سگ، از داشتن گربه پرشین صرفه نظر کنید زیرا این گربه رابطه خیلی خوبی با سگ‌ها نداشته و ممکن است برای هر یک از دو حیوان مشکلاتی ایجاد شود.

سلامتی گربه ایرانی

گربه مذکور دارای بدن قوی نبوده و به دلیل تنبلی و همچنین داشتن موهای بلند، مستعد مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها و جذب میکروب‌ها است. گربه پرشین نیاز به مراقبت زیاد داشته و باید هر چند ماه چک آپ کامل شود. هزینه‌های ناشی از سرپرستی این حیوان بالا بوده و به همین دلیل نیز بهتر است که آن را بیمه حیوانات نمایید.

از عمده مشکلاتی که این گربه با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، موارد زیر است:

  1. تنفس پر سروصدا و سخت به دلیل سوراخ‌های کوچک بینی
  2. موقعیت قرارگیری چشم‌ها
  3. حساسیت به گرما و دمای بالا
  4. بیماری کلیوی (پلی کیستیک)
  5. مشکل دندان، بسیاری از گربه‌های ایرانی به دلیل ناهمخوانی بین دندان‌ها با درد دندان مواجه می‌شوند.
  6. بیماری پوستی از جمله خارش، قرمزی و ریزش بی‌رویه مو

بهداشت در گربه ایرانی

این گربه به دلیل تنبلی و کم‌تحرکی، از بهداشت مناسبی نیز برخوردار است اما این مسئله نمی‌تواند خیال شما را از تمامی جهات راحت نماید. موهای بلند این گربه موجب خواهد شد تا نیاز به رعایت بهداشت تا حد زیادی اهمیت یابد. همچنین این گربه در طول روز چندین بار گریه می‌کند. گریه به معنای روان شدن آب از چشمان این نوع از گربه‌ها است. به همین دلیل نیز برای جلوگیری از بروز مشکلات چشمی از جمله ایجاد خال، بهتر است هر روز با دستمالی تمیز، اطراف چشم گربه را تمیز نمایید.

شستن دندان‌های این حیوان زیبا، یکی از ضروریات است. اگر بتوانید حداقل هفته‌ای 1 بار دندان‌های گربه را مسواک بزنید، بسیاری از هزینه‌های دندانپزشکی این حیوان کم می‌شود.

غذای مناسب برای گربه پرشین

در خصوص غذای مناسب برای گربه‌های ایرانی موارد زیر وجود دارند که باید به آن‌ها نهایت توجه را داشت. غذای گربه ایرانی دارای ویژگی‌هایی است که به آن اشاره خواهیم کرد:

  1. باید غنی از اسیدهای چرب ضروری باشد
  2. دارای ویتامین‌های لازم برای پوست و مو باشد
  3. باید از تشکیل توپی‌های مویی جلوگیری نماید
  4. باید خوش‌خوراک باشد
  5. باید از سنگ‌های ادراری پیشگیری نماید
  6. باید کم‌کالری و رژیمی باشد
  7. باید دارای شکل خاص باشد

گربه در فرهنگ ایرانی

گربه در ایران باستان دارای ارزش خاصی بوده است. یکی از عمده دلایل این ارزشمندی، نقش آن‌ها در جنگی میان ایرانیان و مصریان می‌باشد. در زمان پادشاه کمبوجیه دوم، پسر کوروش بزرگ، نبردی سخت و سنگین ما بین ایرانیان و مصریان روی داد. برخی معتقدند که به دلیل توهین فرعون مصر به ایرانیان، این جنگ بروز یافت.

 این جنگ که در منطقه‌ای به نام چلوزیوم شکل گرفت، به همین نام نیز معروف گشت. هرودت، تاریخ‌نویس برجسته بیان کرده است که در این جنگ تعداد زیادی از سپاهیان دو کشور، کشته ‌شده‌اند اما هیچ‌ یک از طرفین تسلیم نمی‌شدند. بنابراین کمبوجیه دوم از ترفندی استفاده کرد که موجب پیروزی او گردید.

شاه ایران می‌دانست که گربه در فرهنگ مصریان مقدس و دارای ارزش زیادی است و به دلیل همین قداست، آسیبی به آن نمی‌رسانند. در نتیجه دستور داد تا تمام لشکریان با خود گربه حمل نمایند و بر روی سپر و پرچم هایشان نیز عکس گربه را حکاکی نمایند. لشکریان مصر با دیدن گربه از ترس صدمه رساندن به آن، تیری نینداخته و همین مسئله موجب شکست مصریان و پیروزی ایرانیان گردید.

پس از اسلام نیز، مردمان نحوه برخورد با حیوانت را بیش از پیش آموخته و با آنان رفتاری خوش داشتند. اهمیت حیوانات از جمله گربه‌ها در ایران، مسئله‌ای انکار ناشدنی است. اهمیت حیوانات در اسلام تا حدی است که پیامبر اکرم فرمودند: «اگر گربه‌ای از گرسنگی در خانه کسی بمیرد، آن شخص به جهنم خواهد رفت».

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments