گراند هتل قزوین

آیا قصد سفر به قزوین دارید ولی نمی دانید کجا باید اقامت داشته باشید؟ آیا تصور میکنید که لوکس ترین هتل ها در شهر تهران ساخته شده و قزوین از آن بی نصیب مانده است؟ خب، باید به شما بگوییم که ما قصد داریم تا در این مقاله با معرفی گراند هتل قزوین یکی از اقامتگاه های قدیمی قزوین آشنا شوید.

تاریخچه گراند هتل قزوین

اولین جمله ای که در رابطه با این هتل می توان بیان کرد است که:

گراند هتل قزوین یکی از قدیمی ترین هتل های قزوین و البته ایران است که سبک ساخت آن مدرن و اروپایی است.

در دوران ناصرالدین شاه قاجار و مظفرالدین شاه، کاروانسراها تنها مکان هایی بودند که برای اقامت مسافران وجود داشت. اما زمانی که دوران قاجار شروع شد، شرایط کشور ایران تا حد زیادی تغییر کرد. چرا که با هر بار سفر شاهان قاجاری به کشورهای خارجی و اروپایی، یک تغییر که البته معمولا هم مثبت بود، در ایران انجام می شد. ساخت گراند هتل قزوین نیز یکی از همین تغییرات اصلی بود. این هتل اولین نمونه ای از گراند هتل اروپایی است که در قزوین و سپس در بندرانزلی و بعد از آن در شهرهای تهران و قم ساخته شد. ساخت این هتل از سال 1299 الی 1300 یعنی 1 سال توسط ارباب برزوی شاپور پارسی به اتمام رسید.

گراند هتل قزوین

معماری گراند هتل

همانطور که گفته شد، برای ساخت این هتل در ایران، از معماری که برای ساخت هتل در اروپا استفاده می شده، الهام گرفته شده است. جالب است بدانید که این هتل را می توان به هنوان یک مجموعه کامل تفریحی در نظر گرفت. چرا که علاوه بر اتاق برای اسکان مسافران، دارای سایر امکانات تفریحی مانند سینما و تالار نیز هست.

درب اصلی این هتل در بخش جنوبی ساختمان قرار داشته به فضای تقسیم راه دارد. از فضای تقسیم با استفاده از یک سری پلکان چوبی می توان به حیاط و طبقه زیرین هتل نیز راه پیدا کرد. ضلع شرقی ساختمان به ایوان ستون داری و ضلع غرب ساختمان به خیابان راه دارد.

در طبقه همکف، تالارها با ستون های تزئین شده قرار دارند. 18 اتاق در طبقه اول هتل قرار دارند که از شرق و غرب دارای چشم اندازی به سمت خیابان و حیاط است.

سینما هتل گراند قزوین

در سال 1310 یک سینما به نام تابستانه در ضلع جنوبی هتل ساخته شد که تا سال 1319، قبل از این که دچار یک آتش سوزی شود، به خوبی مورد بهره برداری قرار می گرفت. بعد این آتشسوزی، ساختمان مجددا مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت. اما متاسفانه در سال 1356، مجددا هتل دچار آتشسوزی شد اما این بار دیگر بازسازی نشد.

گراند هتل قزوین

طرح احیای گراند هتل قزوین

همان طور که گفته شد، تا کنون صدمات زیادی به هتل وارد شده است که هیچ یک مورد بازسازی قرار نگرفته و از بین رفته اند. با وجود اینکه این هتل در لیست یکی از طرح های احیایی دولت قرار گرفته اما هنوز هم هیچ تصمیم مشخصی برای بازسازی آن گرفته نشده است.

موقعیت جغرافیایی هتل

گراند هتل در استان قزوین، شهر قزوین، شرق خیابان پیغمبریه (داخل حریم باغ چهل ستون و عالی قاپو) قرار دارد.

با وجود این که این هتل در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما اکنون بسیاری از افراد از آن بی خبر هستند. متاسفانه امروزه با سفر به قزوین احتمال دارد که اصلا متوجه این بنا در خیابان های قزوین نشوید چرا که دور آن به طور کامل با ایرانیت های فلزی محاصره شده است. چرا که دلیل خسارت های که به آن وارد شده است، احتمال ریزش آن در هر لحظه وجود دارد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments