چگونه آخر هفته خود را با سفر شاد برگزار کنیم ؟

امروزه بیش از 70 درصد جمعیت 83 میلیونی ایرانیان در شهرها زندگی می‌کنند. تنها در شهر تهران حدود 9 میلیون نفر در قالب حدود 4 میلیون خانوار ساکن هستند. شهرهای بزرگ دیگر مانند مشهد حدود 3 میلیون نفر، اصفهان حدود 2 میلیون نفر، شیراز حدود 1.8 میلیون نفر، تبریز حدود 1.7 میلیون نفر، اهواز حدود 1.5 میلیون نفر و کرمان حدود 1 میلیون نفر جمعیت دارند. در این7 شهر بزرگ ایران در مجموع بیش از 20 میلیون نفر زندگی می کنند که حدود 25 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند. مردم شهرنشین و به ویژه شهرهای بزرگ به دلیل مشغله کاری و دردسرهای اینگونه شهرها مانند آلودگی هوا و ترافیک زیاد و شلوغی روزهای کاری، همواره با این پرسش روبرو هستند که آخر هفته چه کنیم؟

اهمیت آخر هفته ها

البته آخر هفته‌ها برای همه ما مهم است. چون یک یا دو روز تعطیلی داریم و می توانیم در کنار خانواده باشیم تا به تفریح و شادی بگذرانیم. استفاده بهینه از اوقات فراغت روزهای پایانی هفته نقش مهمی در شروع یک هفته کارآمد و احساس رضایت درونی از زندگی دارد اما بسیاری از افراد، اهمیت روزهای آخر هفته را نادیده می‌گیرند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در خانه خودتان دچار بی حوصلگی شوید و تمایل به انجام هیچ کاری هم نداشته باشید و در اوج بی حوصلگی و بی برنامگی، زنگ خانه به صدا در آید و مهمانانی از راه برسند؟ خانه را شور و نشاطی فرا می‌گیرد و اوقات فراغت میزبان و مهمانان پر از طراوت می‌شود. یاد قدیمها به خیر، روزهایی که همیشه یکی سر سفرمون مهمان بود. اعتقاد داشتیم اگه روز، بیاد و بره و مهمون تو خونه آدم نیاد، اون روزمون بی برکته، اما حالا چی؟ فردی می‌گفت: هیچ کس زنگ خانه ما را نمی زند و هر کس زنگ خانه ما را بزند، از دو حال خارج نیست؛ یا اشتباه کرده است و یا اینکه یک گداست! زندگی در خانواده ما سرد و یک نواخت است و حال آنکه قبلاً که مهمانانی می‌آمدند، سخن گفتن هایشان که همراه با شوخی‌ها و بذله گویی بود، همه اعضای خانواده را دچار سرخوشی و تنوع می‌کرد و شادی و انبساط خاطر را برای همه ما فراهم می‌کرد.

آخر هفته های شاد
آخر هفته های شاد

آخرهفته های غیر شاد!!

پژوهشگران به این پرسش که چرا برای گروهی از افراد آخر هفته شادی آور نیست، پاسخ دادند. در تحقیقی که انجام گرفت، مشخص شد گروه زیادی از افراد برنامه ریزی مشخصی برای تعطیلات پایان هفته خود ندارند و از نظر ذهنی و فیزیکی برای سپری کردن ساعات خوش و شاد آماده نیستند. نتیجه آزمایش های متعدد نشان می‌دهد در افراد سالم، احساس شاد بودن در روزهای پایان هفته در نمودار شادی به قله می‌رسد و میزان استرس کمترین مقدار را خواهد داشت.

با این حال 32 درصد از افراد، تجربه شاد بودن را در آخر هفته نداشته و در روزهای آغاز هفته استرس زیادی را متحمل می‌شوند ، افرادی که وظیفه مراقبت از بیماران را به عهده دارند و پدر و مادران، افراد دارای تیپ شخصیتی انزوا طلب و درونگرا و افراد مبتلا به اختلال وابستگی به شغل عمده افراد این گروه را شامل می‌شوند. از طرفی دیگر برونگراهایی که از ویژگی‌های شخصیتی مانند مردم آمیزی و کنجکاوی بهره‌مند بوده و در زندگی آنها نمایی از خلاقمندی، شوخ طبعی و سهل‌گیری دیده می‌شود از روزهای پایانی هفته استقبال کرده و استرس‌های یک هفته کاری را در اوقات فراغت به حداقل می‌رسانند.

برنامه داشتن برای آخر هفته شاد

تعطیلات آخر هفته و نحوه‌ی استفاده‌ی مناسب از اوقات فراغت در روز‌های پایانی آن، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و تاثیر مسقیمی بر میزان و نحوه‌ی عملکرد فرد در طول هفته‌ی کار دارد. بسیاری از افراد موفق نیز با توجه به این موضوع، برای این ایام برنامه‌ریزی می‌کنند تا از آن بهر‌ه‌ی کافی ببرند. تعطیلات آخر هفته نرسیده، اکثر افراد موفق برنامه خود را در این چند روز مشخص کرده‌ (یا حداقل در مورد آن فکر می‌کنند‌) و می‌دانند در طول این مدت قرار است چه کاری انجام دهند.افراد موفق اهمیت تعطیلات آخر هفته را می‌دانند و در این ایام سعی می‌کنند تا خود را برای هفته‌ی بعد آماده کرده و انرژی از دست رفته‌ی خود را بازیابی کنند.این افراد معمولا روز‌های منتهی به تعطیلات آخر هفته را به سختی کار می‌کنند، در نتیجه روزهای پایانی هفته تلاش می‌کنند تا از اوقات فراغت خود به بهترین نحو ممکن بهره ببرند. اما چگونه این افراد می‌توانند رفتار کودکانه‌ی مدیران را تحمل کرده و در کار خود پیشرفت کنند؟ این افراد همه‌ کارهای مرتبطی را که می‌تواند در تعطیلات آخر هفته‌ی آن‌ها خللی ایجاد کند، از اوقات فراغت خود جدا می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر این دو با هم ترکیب شوند، احتمالا احساس ناخوشایندی خواهند داشت.

برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته بسیار مهم است چون قطعا نمی‌خواهید فرصت‌های خوبی را که در محیط کار خود به دست می‌آورید، به راحتی از دست بدهید.برنامه‌ریزی برای تعطیلات آخر هفته آن را با تعطیلات آخر هفته‌ همیشگی متمایز می‌سازد زیرا با این کار می‌دانید که شما زمان کافی برای استراحت، برطرف کردن نقاط ضعف شخصیتی خود، معاشرت با افراد خانواده‌ یا تمرکز روی مراحل تکمیل یک پروژه را خواهید داشت. باید بدانید که زمان قابل بازگشت نیست و شما چگونه باید از آن استفاده کنید تا به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود دست یابید.

آخر هفته های شاد
آخر هفته های شاد

 برنامه‌ریزی برای سفر‌های یک روزه و درون شهری

بعضی از افراد موفق تعطیلات خود را درون آپارتمان یا حیاط خلوت خانه خود می‌گذرانند. مشاهده‌ جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی محلی، یکی از گزینه‌هایی است که موجب آرامش ذهنی و روانی می‌شود و می‌توانیم بدون داشتن استرس اضافی یا برنامه‌ریزی برای سفر به مکان‌های دور و بدون نگرانی از خستگی ناشی از سفر در اولین روز کاری هفته، به تفریح بپردازیم. برنامه‌ریزی برای یک سفر کوتاه مدت به مکانی که تنها یک تا دو ساعت با محل زندگی شما فاصله دارد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. از این طریق می‌توانید از مکان‌های جدیدی بازدید کنید بدون این‌که نیاز به سپری کردن مسافت‌ یا مسافرت‌های طولانی مدت داشته باشید.

برنامه‌ریزی برای سفر‌های یک یا دو روزه بیرون شهری و لذت بردن از طبیعت

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا از منزل خارج شوید و از هوای تازه استفاده کنید. به خصوص بعد از یک هفته‌ی طولانی و پرمشغله .مهم نیست که در کدام ماه و در چه فصلی از سال باشیم بلکه مهم این است که از فضای خارج از خانه و طبیعت، بهره‌ی کافی ببریم. همه‌ی ما سفر را دوست داریم اما محدودیت‌های زندگی روزمره مانند محدودیت‌های شغلی باعث می‌شود که نتوانیم در طول سال مدت زمان زیادی را برای سفر در نظر بگیریم. به همین دلیل سفرهای آخر هفته بسیار رایج شده‌اند. این سفرها معمولا یکی دو روزه و به مقصدهای نزدیک‌تر انجام می‌شوند. تورهای طبیعت‌گردی یا سفرهای جاده‌ای کوتاه برای سفرهای آخر هفته مناسب‌اند. البته این سفر محدودیت‌های زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها، محدودیت زمانی است. شما باید حتما برای روز شنبه و آغاز یک هفته‌ی کاری دیگر خود را برای رفتن به محل کار آماده کنید. بنابراین باید در زمان بندی سفر دقت کنید تا به موقع به خانه برسید.

شاید هنوز نمی‌دانید که چگونه می‌توانید بهترین استفاده را از تعطیلات آخر هفته داشته باشید. ما برای کمک به شما چند پیشنهاد ویژه داریم که ابتدا به صورت کلی و در مطالب بعدی به تفکیک شهرهای بزرگ و در آغاز نیز با تهران شروع می‌کنیم.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments