بهترین‌ سوغات قزوین | گشتی در قزوین و آشنایی بیشتر با این شهر

قزوین یکی از قدیمی‌ترین شهر‌ها و پایتخت خوشنویسی ایران است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. معمولاً یکی از شیرین‌ترین قسمت‌های هر سفری، خرید سوغاتی آن شهر برای دوستان و آشنایان است. اگر قصد دارید به سفر خود در قزوین پایان دهید و مشغول بستن ساک و چمدان خود هستید حتماً بخشی از آن را به سوغات قزوین اختصاص می‌دهید. به نحوی می‌توان گفت خرید سوغاتی در خیلی از فرهنگ‌ها به یکی از سنت‌ها و آداب و رسوم سفر تبدیل شده است. یک سنت دوست‌داشتنی که اگر بدانید چه چیزی بخرید و از کجا بخرید احتمالاً هزینه‌ی سنگینی بر روی دست شما نخواهد گذاشت.

 از آنجایی که دوستان و اقوام شما چشم به راه و منتظر سوغاتی‌های سفر شما به قزوین هستند، تصمیم گرفتیم در این مقاله‌ی ایران تراول سری بزنیم به قزوین و کمی از آداب و رسوم مردمان خونگرم این استان با شما سخن بگوییم و همچنین شما را با سوغات قزوین آشنا کنیم.

سوغات قزوین| رفتیم قزوین چی بخریم؟

قزوین یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران به شمار می‌رود. قرار گرفتن قزوین در مسیر جاده ابریشم، داستان‌‌های زیادی را برای این شهر رقم زده ‌است. اگر در کنار قدیمی‌های قزوین بنشینید و به داستان‌های آن‌ها از سرگذشت قزوین گوش دهید، خواهید فهمید این شهر چه فراز و فرود‌هایی را تجربه کرده است. در نوشته‌های قدیمی اروپاییان این شهر را شهر آرساس یا آرساسیا نامیده‌اند. در تاریخ یونانیان راژیا و در زمان اشکانیان اردپا نامیده می‌شد. این شهر نام‌های گوناگونی در گذشته داشته اما شاید زیباترین آن‌ها در زمان ساسانیان بوده که این شهر را کشوین می‌نامیدند؛ کشوین به معنای شهری است که نباید از آن غافل شد. به دلیل قدمت زیادی که این شهر دارد، سوغات قزوین هم از تنوع بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی انواع سوغاتی‌های قزوین می‌پردازیم.

معرفی سوغات قزوین

1- تابلو‌هایی از هنر خوشنویسی قزوینی‌ها؛ نفیس‌ترین سوغات قزوین

اگر می‌خواهید چیزی را به عنوان سوغات بخرید که هم ارزشمند باشد و هم تا مدت‌ها یادآور سفر شما به قزوین باشد، می‌توانید به بازار‌های قدیمی قزوین بروید و تابلو‌ها و دیوار‌کوب‌های مزین به شعر‌های زیبا را با خط خوش که هنر مردمان این شهر است به‌عنوان سوغاتی بخرید. قزوین از گذشته مهد پرورش خوشنویسان مشهور و زبردستی بوده است. از خوشنویسان معروف قزوینی می‌توان به میر عماد حسنی، حسنی سیفی قزوینی و ملک محمد قزوینی اشاره کرد.

2- شیرینی‌های قزوین را فراموش نکنید.

یکی دیگر از مرسوم‌ترین سوغات قزوین که می‌‌توانید برای تمام دوستان و اقوام ببرید، شیرینی‌های متنوع و خوشمزه‌ی این شهر است. قزوین از ایام گذشته تاکنون یکی از بهترین شیرینی‌های سنتی کشور را دارد. این شیرینی‌ها بیشتر هنر دست زنان با سلیقه‌ی این خطه است و با همان روال سنتی تهیه می‌شوند. انواع شیرینی‌های خاص قزوین عبارت‌اند از:

  • شیرینی ولیعهدی
  • نان برنجی
  • شیرینی نخودی
  • قرابیه
  • قطاب
  • پادرازی
  • نان گردوئی
انواع شیرینی سوغات قزوین

یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های قزوین، شیرینی نان چایی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به قزوین از امتحان کردن طعم و مزه‌ی این شیرینی نگذرید. نان چایی یک شیرینی سنتی است که زنان قزوینی در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز آن‌ را می‌پزند. مواد تشکیل دهنده‌ی این شیرینی آرد، شکر، تخم‌مرغ، ماست و کره است. از آنجایی که جزو شیرینی‌های خشک محسوب می‌شود می‌توانید به راحتی آن را در ساک خود قرار داده و به عنوان سوغاتی ببرید.

یکی‌دیگر از شیرینی‌های ترد و خوشمزه‌ای که اگر آن را امتحان کنید حتماً مزه‌ی آن زیر دندانتان خواهد ماند، شیرینی نان نازک است. این شیرینی در بین خود مردم قزوین هم طرفداران زیادی دارد و در همه‌ی قنادی‌ها به چشم می‌خورد. مغز‌های گردو، بادام و پسته‌ای که در پخت این شیرینی استفاده می‌شود حسابی آن را وسوسه انگیز می‌کند!

صنایع‌دستی؛ انتخاب سوغات قزوین از بین دنیایی پر از طرح‌ و رنگ‌

قزوین به پشتوانه‌ی پیشینه‌ی تاریخی که دارد، به لحاظ صنایع‌دستی استانی غنی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین صنایع‌دستی این استان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موج بافی
  • گلابتون دوزی
  • نم‌نم دوزی اشیاء
  • گلیم‌بافی
  • گیوه‌دوزی
  • فرش‌بافی

1- موج بافی

فروش این دستبافت سنتی به دلیل رواج کارخانه‌ها که طرح‌های آن به نسبت صنایع‌دستی متنوع‌تر و ارزان‌تر است، کم‌تر شده است؛ اما هنوز در برخی نقاط قزوین موج بافی رواج دارد و می‌توانید به عنوان سوغات قزوین آن را تهیه کنید.

2- گلابتون دوزی

گلابتون دوزی یک‌دیگر از هنر‌های جذاب و دوست‌داشتنی مردم این شهر است. گلابتون دوزی در واقع یکی از رودوزی‌های سنتی اهواز است که در گذشته در تمام نقاط ایران رواج داشته است اما هم‌اکنون در استان‌های اصفهان، کردستان علی‌الخصوص قزوین بیشتر وجود دارد. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت کمتر زنی در قزوین پیدا می‌شود که با گلابتون دوزی آشنا نباشد.

بهترین سوغات قزوین

3- نم‌نم دوزی

یکی‌دیگر از صنایع‌دستی که به عنوان سوغات قزوین می‌توانید از این شهر ببرید، نم نم دوزی اشیا است که در واقع نوعی تزئین پارچه به شمار می‌رود. با استفاده از گره‌های دستی، انواع دوخت و به‌کارگیری منجوق‌های فلزی در اشیایی مثل کیسه پول، سرمه‌دان، جای مهر و… تهیه می‌شود.

4- گلیم‌بافی

اگر به رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضیاء آباد بروید، گلیم‌های زیبایی را مشاهده می‌کنید. گلیم‌بافی تقریباً در تمام روستا‌های قزوین رایج است اما این شهر‌ها مرکز گلیم‌بافی قزوین هستند. عشایر روستاهای قزوین معمولاً از اوایل بهار و اواخر زمستان به جاجیم‌بافی مشغول هستند.

سخن آخر

در بین انواع و اقسام سوغات قزوین، میوه و خشکبار‌هایی هم به عنوان سوغاتی این شهر به چشم می‌خورد. از خشکبار‌های قزوین می‌توان به کشمش، فندق و پسته اشاره کرد. همچنین قزوین انار‌هایی معروف به انار سنگان و زغال اخته نیز دارد. اگر در میان کوچه و بازار‌های قدیمی قزوین قدم زده باشید حتماً نام پنیر کوزه‌ای به گوشتان خورده است. این پنیر از دیگر سوغات ویژه‌ی این شهر به شمار می‌رود. امیدواریم این مقاله از ایران تراول شما را برای خرید سوغات قزوین راهنمایی کرده باشد.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments