غذاهای معروف مشهد | معرفی 9 مورد از غذاهای خوشمزه مشهدی

آیا با غذاهای معروف مشهد آشنا هستید؟ آیا می‌دانید مشهدی‌ها در مراسمات خانوادگی خود چه غذاهایی طبخ می‌کنند؟ بحث غذا یکی از بحث‌های لذت بخش و در عین حال همه‌گیر است که هر کسی با توجه به سلیقه و نظر خود می‌تواند در آن شرکت کند. این امکان وجود ندارد که مسافری به شهر مشهد سفر کند ولی از غذاهای این سنتی این شهر امتحان نکرده باشد. ما در این مقاله از سری مقالات معرفی غذاهای معروف به سراغ غذاهای معروف مشهد رفته‌ایم، پس با ما در ایران تراول همراه باشد.

در مشهد هتل‌های زیادی وجود دارند که در طول سال در حال خدمات‌رسانی به مسافران و زائران هستند. اقامت در هتل‌های معروف مشهد مانند هتل درویشی، الماس یک و دو، قصر طلایی و… می‌تواند سفر شما را خاطره‌انگیز و لذت‌بخش کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای رزرو هتل مشهد مراجعه به وب‌سایت اسنپ تریپ است. از طریق این سامانه می‌توانید به تمامی هتل‌های ایران دسترسی داشته باشید.

آشنایی با غذاهای معروف مشهد

1. شله مشهدی | خوشمزه‌ترین غذای سنتی این شهر

اگر از مشهدی‌ها در رابطه با بهترین و خوشمزه‌ترین غذای سنتی این شهر سوال کنید بی شک شله مشهدی، یکی از آن‌ها خواهد بود. این غذای لذیذ به دلیل استفاده زیاد از حبوبات یک منبع غنی و مقوی برای وعده غذایی شما است. این غذا عموما در مراسمات مذهبی پخت شده و در بین عزاداران تقسیم می‌شود. در شله از موادی مانند لوبیا چیتی، لوبیا سفید، برنج نیمه، لوبیا رشتی، ماش، عدس، گوشت ریش ریش شده گوساله، ادویه و بلغور گندم استفاده می‌شود. خوش طعم شدن و عالی شدن این غذا رابطه مستقیمی با میزان گوشت آن دارد؛ هرچه میزان گوشت در این غذا بیشتر باشد طعم آن بهتر و لذیذتر خواهد شد.

2. چنگالی

اگر ساکن مشهد نیستید و در رابطه با این غذای لذیذ مطلب می‌خوانید، احتمالا از نام عجیب این غذا شگفت زده شده‌اید. این غذا بیشتر از این که به عنوان یک وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر به عنوان یک میان وعده یا عصرانه از آن استفاده می‌شود. نام درست این غذا در ابتدا چنگ مالی بوده است و نام چنگالی دقیقا به چنگال‌های دست شما اشاره می‌کند! طرز تهیه چنگالی را فقط مشهدی‌های اصیل می‌دانند و در خارج از مشهد مقدس نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که این غذا را برای شما طبخ کند.

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا شامل نام خرد شده و بیات، عسل، روغن، شیره‌ی نبات و نسبت به سلیقه مقداری ادویه. روش تهیه این غذا به این صورت است که در ابتدا نان‌ها را در روغن سرخ می‌کنید و بعد عسل را به آن اضافه می‌کنید. اکنون چنگالی آماده است می‌توانید آن را نوش جان کنید.

3. یتیمچه‌ی مشهد

اگر فکر کردید چنگالی نام عجیبی برای غذا است، سخت در اشتباهید زیرا اسم یتیمچه‌ی مشهدی از آن هم عجیب‌تر است! به دلیل پخت آسان این غذا تقریبا می‌توان گفت آن را تمام افراد ایرانی برای یک بار امتحان کرده‌اند. این غذا تنها مخصوص مشهدی‌ها نیست و ترک‌ها و شیرازی‌ها هم یتیمچه‌ی مشهدی را پخت می‌کنند. در این غذا از لوبیا، دارچین، عدس، زردچوبه، بادمجان، ادویه و نخود استفاده می‌شود. در برخی از شهرهای ایران یتیمچه‌ی مشهدی را با استفاده از کشک و گوجه فرنگی طعم دار می‌کنند. برای داشتن طعم بهتر و لذیذتر می‌توانید بادمجان‌ها را شیرین و گوشتی انتخاب کنید. تهیه این غذا زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. ما در ایران تراول پیشنهاد می‌کنیم  این غذا که یکی از غذاهای معروف شهر مشهد است را امتحان کنید.

4. آش ماست مشهدی

از دیگر غذاهای معروف مشهد ،آش ماست مشهدی است. آش ماست مشهد را به نام آش دوغ هم می‌شناسند. این غذا یکی از غذاهای معروف و سنتی مشهد است و به شیوه‌های مختلفی طبخ می‌شود و هر آشپزی با توجه به سلیقه خود می‌تواند آن را طبخ کند. لازم به توضیح است که این غذا برای اولین بار از شهر سبزوار به شهر مشهد آورده شد. مواد اولیه برای تهیه آش ماست مشهدی برنج، سینه مرغ، لپه، پیاز، نعنا، فلفل، زعفران، ماست و سینه مرغ  است.

5. خورشت ریواس مشهدی

این غذا تنها مختص مشهد نیست و در استان‌های خراسان جنوبی و کردستان نیز جزو یکی از غذاهای معروف و شناخته می‌شود. البته ناگفته نماند به دلیل استفاده از ریواس در این خورشت، طبخ و پخت آن کمی سخت و دشوار است، چرا که ریواس تنها در فصل بهار می‌روید. لازم به توضیح نیست که ته مایه طعم این غذا ترشی ریواس است. خورشت خوش طعم ریواس از موادی همچون ریواس، گوشت، شکر، نعنا، ادویه و پیاز تهیه می‌شود.

6. رشته پلوی مشهدی

یکی دیگر از غذاهای معروف مشهد ،رشته پلو است. این غذا در بین مشهدی‌ها طرفداران زیادی دارد و معمولا یکی از گزینه‌های دورهمی‌ها در مشهد، رشته پلوی مشهدی است. این غذا بیشتر در نوروز پخته می‌شود و مشهدی‌ها بر این باوراند که خوردن رشته پلوی مشهدی در شب عید خوش یمنی به بار می‌آورد. این غذا از موادی همچون پیاز، زعفران، سماق، رشته پلویی، برنج، ران مرغ، روغن، کره، نمک و فلفل تهیه می‌شود. رشته پلو مشهدی یکی از غذاهای معروف این شهر است و ما در ایران تراول به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به مشهد حتما یک بار این غذای لذیذ را تجربه کنید.

7. شیشلیک

از دیگر غذاهای معروف مشهد می‌توان به شیشلیک اشاره کرد. این غذا نیازی به تعریف ندارد چراکه همه ایرانی‌ها یک بار آن را تجربه کرده‌اند. شیشلیک به دلیل مواد اولیه آن یکی از گران‌ترین غذاهای تمام ایران محسوب می‌شود. این غذا علاوه بر معروفیت در مشهد و ایران دارای شهره جهانی نیز است. شیشلیک از شش تکه گوشت راسته گوسفندی تهیه شده است که بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. هر چند که می‌توان این غذا را در تمام نقاط ایران تهیه کرد؛ اما شیشلیک شاندیز مشهد کیفیت دیگری دارد.

8. آش لخشک

آش لخشک از جمله غذاهای شناخته شده مشهد است. در این آش به جای استفاده از حبوبات از عدس استفاده می‌شود. برای تهیه آش لخشک به جای استفاده از رشته‌های معمولی آش از رشته‌های پهن‌تری به عنوان لخشک استفاده می‌شود. این رشته‌ها در قدیم توسط بانوان در منزل تهیه می‌شده‌اند. همراه این آش از کشک، نعنا داغ، پیاز داغ و ادویه نیز استفاده می‌شود.

9. اسکنه قوروت

از دیگر غذاهای‌ معروف مشهد می‌توان به اشکنه قوروت اشاره کرد. این غذا به دلیل استفاده از کشک، سرشار از کلسیوم است. در این غذا همچنین از مغز گردو برای غلبه بر سردی غذا به مقدار زیادی استفاده می‌شود. اشکنه قوروت همراه با پیاز داغ و روغن گرم می‌شود و سپس آماده خوردن است.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments