غذاهای معروف یزد | خوش‌طعم‌ترین غذاهای شهر یزد کدام‌اند؟

 غذا خوردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی افراد است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود؛ چراکه بیشترین کالری و انرژی بدن افراد از طریق غذا خوردن منتقل می‌شود. غذاهای محلی و سنتی شهرهای مختلف جزء خوراکی‌هایی هستند که مواد مغذی بدن را به طرز  چشمگیر و فوق‌العاده‌ای تامین می‌کنند. یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران یزد است که غذاهای خوش‌طعم بسیاری دارد. در این مقاله با سایت ایران تراول همراه باشید تا با غذاهای معروف یزد بیشتر آشنا شوید. سعی کنید در سفر به یزد حتما این غذاها را تجربه کنید و یا حتی دستور پخت آن‌ها‌ را یاد بگیرید تا بتوانید در مواقع لازم از آن‌ها استفاده کنید و به آشپزی‌تان تنوع داده و احساس بهتری داشته باشید.

معرفی ۹ مورد از غذاهای معروف یزد

هر شهر و دیاری ویژگی‌‌ها، جاذبه‌ها، سوغاتی‌ها و غذاهای محلی معروف خودش را دارد که معرف آن هستند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم در سفرهایی که به شهر یزد دارید طعم به یادماندنی این غذاها را تجربه کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

 ۱. آش شولی

آش شولی جزء غذاهای معروف و اصیل یزدی است که طعم ترش و بی‌نظیر آن هیچگاه از یاد کسانی که مزه‌اش را چشیده‌اند نمی‌رود. ترشی این آش محلی یزد به ‌دلیل سرکه‌ای‌ است که در پخت آن استفاده می‌کنند. مواد مورد نیاز پخت آش شولی عبارت‌اند از سرکه، سبزی آش، عدس، آرد، پیاز، چغندر، نعناع، نمک و زردچوبه به میزان لازم است. اگر سرکه در دسترس‌تان نبود می‌توانید به جای آن از رب انار استفاده کنید.

۲. آش انار

علاوه بر یزدی‌ها، شیرازی‌ها هم آش انار را به ‌عنوان یکی از غذاهای سنتی و محلی‌شان می‌شناسند. آش انار یزدی‌ها بیشتر در شهر مهریز پخته می‌شود. برای پخت این آش محلی یزدی خوش آب‌ورنگ از سبزی، آب انار، لپه، عدس، گوشت و برنج استفاده می‌کنند. برای تزئین آن نیز از دانه‌های انار استفاده می‌شود که یک ترکیب خاص و بی‌نظیر در کنار بقیه مواد به وجود می‌آورد و چشم و دل هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

۳. آش آبغوره

آش آبغوره یکی دیگر از غذاهای معروف یزد است. این آش به دلیل مواد اولیه مقوی که در آن وجود دارد، به یکی از مفیدترین غذاها تبدیل شده ‌است. مواد به کار رفته در تهیه آش آبغوره عبارت‌اند از: آب مرغ، سبزی مخصوص آش، غوره و آبغوره، لوبیا چشم‌ بلبلی، عدس، برنج، بلغورگندم و نعناع خشک. خواص متعدد و طعم عالی این آش آن‌ را به یکی از محبوب‌ترین آش‌های محلی یزد تبدیل کرده ‌است.

۴. خورش به‌آلو

خورش به‌آلو از غذاهای مخصوص فصل پاییز در میان یزدی‌ها است. طعم شیرین و در عین حال ترش این خورش از ویژگی‌های خاص آن است که طعمش را به یاد ماندنی می‌کند. موادی که در پخت خورش به‌آلو مورد نیاز است شامل مغز  ران گوساله یا گوسفند، آلو، به، لپه، زعفران، پیاز، روغن، رب گوجه‌فرنگی، آب‌لیمو‌، شکر، زردچوبه، زنجبیل و فلفل‌سیاه می‌باشد.

۵. خورش قیمه | یکی از برجسته‌ترین غذاهای معروف یزد

قیمه یزدی تقریبا شبیه به همان قیمه‌ی خودمان است که در همه خانواده‌های ایرانی پخته می‌شود؛ با این تفاوت که یزدی‌ها در پخت آن به جای لپه از نخود استفاده می‌کنند. از این رو مواد مورد نیاز این خورش عبارت‌اند از: روغن، پیاز، گوشت، نخود( که بعضا آن را دو تکه می‌کنند)، دارچین و رب. این خورش در کنار برنج زعفرانی، سبزی و ماست یک غذای سنتی فوق‌العاده‌ است که در اکثر رستوران‌های‌ معروف یزد پذیرای مسافران و گردشگران بی‌شماری است.

۶. آبگوشت تماته بادمجان (گوجه بادمجان)

اصالت آبگوشت گوجه بادمجان به یزد برمی‌گردد و جزء غذاهای معروف یزد است؛ اما در برخی از شهرهای دیگر ایران هم پخته می‌شود. در تهیه این آبگوشت از گوشت گوسفندی (ماهیچه)، بادمجان، سیب‌زمینی، گوجه و رب گوجه‌فرنگی، غوره و روغن استفاده می‌کنند. در آخر هم نعناعِ خشک شده را به آن اضافه می‌کنند. این غذا در یزد طرفداران بسیاری دارد، احتمالا شما هم بعد از یک بار خوردن آبگوشت گوجه بادمجان از طرفداران پَر و پا قرصِ این غذا می‌شوید.

۷. کوفته لپه

یکی دیگر  غذاهای معروف یزد ، کوفته لپه است که به نظر می‌رسد به اندازه کوفته تبریزی که از غذاهای معروف تبریز است، به عنوان یک غذای سنتی یزدی شناخته شده نیست؛ اما به هر حال این غذا از غذاهای معروف یزد است. قطعا همه کسانی که یزد را برای مسافرت انتخاب می‌کنند طعم فوق‌العاده کوفته تپه را تجربه خواهند کرد. موادی که در پخت این کوفته استفاده می‌شود شامل پیاز داغ، گوشت چرخ ‌شده، تخم‌مرغ سفت ‌شده و خام، لپه، سبزی‌های معطر، زرشک، رب گوجه‌فرنگی، ادویه و نمک می‌باشند. سرو این غذا به همراه سبزی‌خوردن و ترشی و نان، احساسی به یاد ماندنی‌تر خواهد داشت.

۸ .قلیه کدو

یکی از غذاهای یزدی که علاوه بر خوشمزه بودن خاصیت دارویی و درمانی هم دارد و مخصوص فصل پاییز است، قلیه کدوی یزدی است. قلیه کدو سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان است که در زمان سرماخوردگی غذای بسیار مناسبی بوده و آن‌ را درمان می‌کند. موادی که در پخت این غذا استفاده می‌شوند کدو تنبل، لوبیا قرمز و ماش، گردو، شکر، پودر نارگیل، زردچوبه و دارچین می‌باشند. در سفرتان به یزد طعم خاص و دل‌انگیز این غذا را از دست ندهید.

9 .تاس کباب یزدی

تاس کباب همیشه خوشمزه بوده و هست، مخصوصا تاس کباب معروف یزدی‌ها که حتما باید آن‌ را امتحان کرد. در تهیه این غذای لذیذ از گوشت چرخ شده، پیاز و سیب زمینی، رب، روغن و دارچین استفاده می‌کنند. همچنین در صورت علاقه‌مندی می‌توان از هویج هم در طبخ آن استفاده نمود. تاس کباب یزدی از غذاهایی است که ارزش امتحان کردن را دارد، پس یادتان باشد در سفر به یزد آن‌را از قلم نندازید.

کلام آخر

ما در این مقاله به معرفی غذاهای معروف یزد و توضیحاتی راجع‌به آن‌ها پرداختیم. امیدواریم این مقاله باعث شده باشد ارتباط بهتری با این شهر بگیرید. امتحان و تجربه غذاهای شهرها و کشورهای مختلف و آشنایی با فرهنگ و نوع رفتار مردم آن‌ها تجربه‌ی جالبی خواهد بود.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments