مرزهای خارجی کی برای سفر باز می‌شوند؟

بعد از فراگیری ویروس کرونا اکثر کشورها مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی بستند و این موضع تاکنون در اکثر کشورهای گردشگر پذیر ادامه داشته است اما حال که کمی از تب و تاب این ویروس کمتر شده است باید دید وضعیت مرزها کی به شرایط عادی برمیگردد. این مطلب بروز می‌شود.

بازگشایی مرزهای آلمان برای مسافران خارجی

آلمان یکی از معدود کشورهایی بود که از ابتدای شیوع ویروس کرونا و همزمان با بستن مرزهایش به روی گردشگران برای گردشگری بعد از کرونا برنامه ای ویژه داشت و در دوران قرنطینه به طور جدی روی تولید محتوای گردشگری خود مانور داد و از اولین کشورهایی است که مرزهای خودش را برای گردشگران خارجی باز می‌کند.

دولت آلمان چند روزی است از محدودیت های مرزی خود با کشورهای لوکزامبورگ، اتریش و سوئیس کاسته و امکان رفت و آمد بیشتر مردم را تحت شرایطی خاص فراهم کرده. ولی شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا رفع کامل محدودیت‌های مرزی هنوز باید چند هفته‌ای از خود صبر و حوصله نشان دهند.

سفر در کرونا
چه کسانی در اولیت سفر بعد از بازگشایی مرزها هستند

چه کسانی در الویت سفر بعد از کرونا هستند؟

افرادی که از تابعیت دولت آلمان برخوردار نیستند برای پیوستن به همسر یا شریک زندگی خود یا بازدید از اقوام و خویشان خود می‌توانند به آلمان سفر کنند.

شرکت در مراسم خاک‌سپاری و همچنین ازدواج نیز از جمله دیگر دلایلی هستند که می‌توانند در صدور ویزا برای خارجیانی که قصد سفر به آلمان را دارند، موثر باشند.

همچنین سفر با هدف انجام امور شغلی یا برای تحصیل نیز برای خارجیانی که قصد سفر به آلمان را دارند، تسهیل خواهد شد.

گشایش مرزهای ایتالیا

ایتالیا از یکی از کشورهایی بود که به طور گسترده با کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد و از طرفی یکی از مهم ترین کشورهای گردشگر پذیر جهان نیز به شمار می‌رفت و واکنش این کشور نسبت به بازگشایی مرزها به روی گردشگران موضوع مهمی است ولی با توجه به شیوع فراگیر و مرگبار کرونا در این کشور انتظار می‌رود گشایش مرزهای ایتالیا دیرتر از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

بر اساس تصمیم دولت این کشور محدودیت‌های مرزی ایتالیا از اوایل ماه ژوئن و به طور گام به گام برداشته خواهد شد. و شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند از روز سوم ژوئن بدون الزام دو هفته قرنطینه، به ایتالیا سفر کنند.

محدودیت های سفر در کشورهای اروپایی
محدودیت های سفر در کشورهای اروپایی

کاهش محدودیت ها در مرزهای فرانسه

کنترل مرزی در فرانسه نیز کاهش یافته و طبق تصمیم دولت این کشور، از محدودیت‌های پیشین کاسته شده است. همه گذرگاه‌های مرزی فرانسه از روز شنبه ۱۶ مه قابل عبور خواهند بود. با وجود این پلیس در گذرگاه‌های مرزی به کنترل مسافران ادامه خواهد داد.

این سفرها هم معمولا برای موارد ضروری با سختگیری های بهداشتی همراه است و این گام ها چند ماه زمان می‌برد که ما شاهد حضور بدون محدودیت توریست در این کشورها باشیم.

وضعیت مرزهای کشورهای همسایه ایران

ایران بعد از شیوع کرونا و اوج گیری آن به دومین کشور بعد از چین از لحاظ تعداد مبتلایان شد و از همان زمان بود که محدودیت های کشورها بر روی ایران بسیار سختگیرانه تر اعمال شد. این نگرش سختگیرانه در رفتار ترکیه در بازگشایی مرزهایش به روی غیر ایرانی ها کاملا مشخص است و این موضوع در حالی اتفاق افتاده که بخش بزرگی از گردشگران ترکیه را ایرانیان تشکیل میدادند که در این دوره 99 درصد کاهش مواجه شده است.

در تحقیقی در آمریکا از مشارکت‌کنندگان خواسته شده دیدگاه‌شان را پیرامون چین و ایتالیا بگویند، دو کشوری که بحرانی‌ترین وضعیت‌ها را در پی پاندمی «کووید-۱۹» تجربه کرده‌اند.

براساس پاسخ‌ها، ویروس کرونا به‌شدت به وجهه گردشگری چین آسیب زده است، به خصوص آنکه بسیاری این کشور را مسئول شیوع این ویروس می‌دانند. با این حال بررسی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که تصور منفی که گردشگران پس از وقوع یک بحران از یک مقصد پیدا می‌کنند گذرا است.

این وضعیت در مورد ایران هم صادق است و برخی کشورهای منطقه نقش ایران را در گسترش ویروس کرونا در کشورشان پر رنگ می‌بینند. و دید منفی نسبت به گردشگران ایرانی از خود نشان می‌دهند.

انتظار مسافران برای سفرهای خارجی
انتظار مسافران برای سفرهای خارجی

ایرانیان چه زمانی آماده سفر خارجی شوند؟

شرایط سفر از ایران به شدت سخت است. بعد از حادثه هواپیمای اوکراینی و به دنبال آن کرونا و همچنین افزایش نرخ مهاجرت ایرانیان اخذ ویزا برای ایرانیان به شدت سخت تر شده و حتی کسانی که ویزای سفر دارند با محدودیت های مرزی برای سفر مختص ایرانیان موجه هستند و به نظر می‌رسد که ایرانیان یک ماه بیشتر از دیگر کشورهای باید منتظر سفر به کشورهای مقصد باشند. ولی اگر شرایط کرونا دوباره اوج نگیرد و محدودیت های تازه ای ایجاد نشود به نظر می‌رسد از دو یا سه هفته آینده سفرهای کشورهای منطقه و حدود 1 تا 2 ماه دیگر برای سایر کشورها خصوصا اروپایی زمان نیاز است.

وضعیت مرز ترکیه با ایران (بروز رسانی 28 خرداد)

ترکیه چند روزی هست که مرز زمینی خود را برای ایران بازگشایی کرده ولی ارائه خدمات در این مرز به علت سختگیری های دولت ترکیه در کنترل کالا و گرفتن تست کرونا از افراد،  صف های طولانی ایجاد شده است.

مرزهای هوایی ترکیه به روی کشورهای دیگر به غیر از ایران بازگشایی شده و شهروندان ترکیه نیز می‌توانند وارد یا خارج شوند. بر اساس آخرین اخباری که در رسانه های منتشر شده است قرار است مرز هوایی ایران با ترکیه نیز بازگشایی شود.

وضعیت مرزهای شمالی ایران

مرزهای زمینی با گرجستان هنوز باز نشده و این شرایط سفر و انتقال کالا به روسیه رو هم مختل کرده.

مرزهای ارمنستان نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی داشته و انتقال و تجارت سرعت بیشتری پیدا کرده.

آذربایجان هم شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد ولی هنوز عبور و مرور به کندی انجام می‌شود.

وضعیت مرزهای ازبکستان

دولت ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، مرزهای هوایی این کشور که از ماه مارس بسته شده‌اند، از 25 خرداد برای دیپلمات‌ها و اعضای خانواده‌شان، سرمایه‌گذاران، گردشگران و پزشکان و همچنین آن‌هایی که برای تحصیل یا معالجه کشور را ترک کرده بودند، باز خواهد شد و امکان بازگشت‌شان وجود خواهد داشت.

مسافرانی که به ازبکستان وارد می‌شوند با توجه به کشوری که از آنجا (مبداء) می‌آیند، یا قرنطینه شده یا در خانه‌های‌شان تحت‌نظر و قرنطینه‌ی خانگی قرار می‌گیرند و در صورت نداشتن مشکل، وارد کشور خواهند شد. کسانی که از چین، ژاپن و کره جنوبی وارد ازبکستان می‌شوند، قرنطینه خانگی می‌شوند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments