راهنمای جامع مهاجرت کاری آپدیت سال 2020

امروزه بسیاری از افراد تصمیم به مهاجرت داشته و ترجیح می‌دهند تا زندگی‌شان را در جای دیگر ادامه دهند. یکی از راه‌هایی که می‌توان به‌وسیله آن به کشورهای دیگر مهاجرت کرد، اقدام از طریق ویزای کاری است. ارزان بودن این نوع مهاجرت و همچنین پایین بودن ریسک آن موجب شده است تا بسیاری از افراد از این طریق قصد زندگی در خارج از کشور خود را داشته باشند. شما می‌توانید برای دریافت اقامت کشورهای اروپایی و آسیایی اقدام به مهاجرت کاری کنید.

نوسان نرخ ارز، پایین بودن ارزش ریال، کمبود شغل، پایین بودن میزان امید به زندگی و همچنین نبود امنیت شغلی تنها بخشی از دلایل افراد برای مهاجرت است. شما می‌توانید به‌راحتی و از طریق مهاجرت کاری به هریک از کشورهای اروپایی سفرکرده و با فعالیت در حوزه تخصصی‌تان به درآمد و سود بالایی دست پیدا کنید. در ادامه شمارا با نحوه مهاجرت کاری آشنا خواهیم کرد.

باید توجه داشت که مهاجرت به کشورهای دیگر کار آسانی نبوده و نیاز به تخصص دارد به همین دلیل نیز بهتر است قبل از هرگونه اقدام در این زمینه با متخصصین خبره مشورت نمایید. مهاجرت از طریق کار نیازمند تخصص‌های عمومی و خصوصی است که هرکدام از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی شمارا درگرفتن ویزای کاری یاری کند. در ادامه شمارا با انواع مهارت‌ها و مدارک لازم برای گرفتن ویزای کاری آشنا خواهیم کرد.

اعزام نیروی کار به خارج از کشور

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا به هر طریقی به خارج از کشور مهاجرت کنند و در این راه از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنند. بسیاری از آن‌ها از طریق ویزای تحصیلی اقدام کرده و برخی نیز پناهنده می‌شوند اما هنوز هم تعداد زیادی از افراد معتقد هستند که بهترین روش برای مهاجرت و کسب اقامت دائم کشورهای مختلف، مهاجرت کاری است. در این روش فرد بلافاصله پس از مهاجرت دارای حرفه و شغل خاص بوده و از همین طریق امرارمعاش خواهد کرد به همین دلیل نیز بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا اقدام به کسب ویزای کارنمایند.

یکی از روش‌هایی که در آن می‌توانید مهاجرت از طریق کار داشته باشید، به‌وسیله وزارت کار است. در برخی از سال‌ها وزارت کار بنا به درخواست کشورهای دیگر اعزام به نیروی کار متخصص می‌کند. شما می‌توانید از طریق سامانه وزارت کار، اقدام کرده و در کشورهای مدنظر که عموماً کشورهای حوزه اسکاندیناوی و آلمان هستند، ویزای کاری دریافت کنید.

آلمان کشوری پرطرفدار بودن که به دلیل داشتن تشابهات فرهنگی و نژادی موردپسند بسیاری از ایرانیان است و صنعتی بودن این کشور موجب شده است تا اشتغال نیز در آن رواج داشته باشد بنابراین بسیاری از جوانان و نیروهای متخصص بومی ترجیح می‌دهند تا به این کشور سفرکرده و از طریق مهاجرت کاری بتوانند اقامت دائم آلمان را کسب کنند.

کاریابی در خارج از کشور

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به‌تنهایی و بدون کمک وکلای مهاجرتی می‌تواند در خارج از کشور برای خود شغلی مناسب پیدا کنند اما باید توجه داشت که پیدا کردن شغل مناسب و با درآمد کافی در ایران نیز سخت است. تصور کنید شما در ایران با زبان فارسی به‌طور کامل آشنا هستید، تا حد زیادی قوانین را دانسته و حتی نحوه اقناع مدیران را فراگرفته‌اید اما در خارج از کشور هیچ پیش‌زمینه ذهنی وجود ندارد. اکثر افراد عموماً با قوانین کار کشور مقصد آشنایی ندارند، در خصوص امکان اشتغال اتباع خارجی چیزی نمی‌دانند و بیشتر افراد بر زبان انگلیسی و یا زبان کشور مقصد نیز به‌طور کامل مسلط نیستند. باید قبل از هرگونه اقدام درزمینهٔ کاریابی، در خصوص این موضوعات عمیقاً فکر کرده تا بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم گرفته شود.

ممکن است برخی از افراد تصور کنند که دادن پول به وکیل مهاجرتی کاری بیهوده است اما باید در نظر داشت که وکلای مهاجرتی با داشتن تجربه بالا درزمینهٔ مهاجرت‌های مختلف ازجمله مهاجرت کاری می‌توانند راه کسب اقامت دائم را برای شما هموار کنند. توجه به قوانین کشور مقصد برای کار، قانون کار اتباع خارجی، درآمد و نحوه اخذ اقامت مباحثی است که باید به آن توجه داشت. بهتر است در این خصوص با وکلای مهاجرت مشورت کرده تا بهترین کشور و بهترین کار مطابق با تخصص خود را پیدا کنید.

راه‌های اقدام برای مهاجرت کاری

برخی از کشورها شرایطی را فراهم کرده‌اند تا افراد بتوانند شخصاً به آنجا سفرکرده و در مدت مشخص و معینی، به دنبال کار بگردند؛ به این سری افراد ویزایی تحت عنوان ویزای جستجو کار داده می‌شود. کشورهایی مانند اتریش، افریقای جنوبی و آلمان کشورهای مناسبی برای گرفتن این نوع ویزا هستند. برخی از کشورها نیز تا زمانی که فرد پیشنهاد کار از طرف کارفرما نداشته باشد، ویزایی صادر نکرده و اجازه اقامت را نیز به فرد نمی‌دهد. کانادا یکی از کشورهایی است که داشتن جاب آفر یا پیشنهاد کار را ضروری می‌داند.

البته باید توجه داشت که شما می‌توانید از طرق مختلف اقدام به اخذ ویزای کاری کرده و مهاجرت کاری به کشورها مختلف داشته باشید. به‌عنوان‌مثال کشورهای مهاجرپذیر مانند کانادا و نیوزلند، چارتی را برای اعطای ویزای کاری در نظر می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال در این کشورها تسلط به زبان انگلیسی، مدرک تحصیلی، سابقه کار و حتی سن از اهمیت زیادی برخوردار است. درصورتی‌که شما بتوانید در چارت مذکور امتیاز بالاتری کسب کنید، امکان مهاجرت از طریق کار بیشتر خواهد شد. نباید این نکته را فراموش کرد که کشورها مهاجرپذیر عموماً به دلیل پایین بودن تعداد اتباع خود، اقدام به جذب نیروهای نخبه و واجد شرایط می‌کنند. درصورتی‌که شما در مهارت خاصی حرفه‌ای باشید، می‌توانید به‌راحتی از طریق مهاجرت کاری، اقامت کشورهایی مانند کانادا را کسب کنید.

مدارک موردنیاز

برای گرفتن ویزای کاری نیاز به مدارک مشخصی است که در زیر بیان می‌شود:

  1. ارائه گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  2. ارائه مدارک هویت فرد متقاضی
  3. داشتن پیشنهاد شغلی (برای کشورهایی مانند کانادا)
  4. ارائه سوابق تحصیلی
  5. ارائه سوابق کاری
  6. ارائه مدارک تسلط بر زبان
  7. ارائه سندی مبنی بر تمکن مالی

نحوه کاریابی برای مهاجرت کاری

یکی از بهترین روش‌ها برای اخذ ویزای کاری اقدام از طریق مؤسسات کاریابی کشور مقصد است. شما می‌توانید با استفاده از این مؤسسات با توجه به مهارت و حرفه خود، شغل مناسب را یافته و اقدام به اخذ ویزای کاری کنید. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی موجب شده است تا بسیاری از امور از طریق اینترنت انجام شود ازاین‌رو شما می‌توانید با ارسال رزومه خود به وب‌سایت مؤسسات کاریابی، شغل مناسبی را پیدا کنید.

درصورتی‌که با مؤسسات کاریابی کشور مدنظرتان آشنایی ندارید، می‌توانید از وکلای مهاجرت بخواهید تا رزومه شمارا برای مؤسسات مذکور ارسال نمایند. توجه داشته باشد که در خصوص رزومه نویسی باید قواعد را رعایت کنید درنتیجه بهتر است چگونگی نوشتن رزومه را دریافته و به بهترین نحو اقدام به ارسال رزومه نمایید.

بررسی نحوه مهاجرت کاری به برخی از کشورها

همان‌طور که بیان شد قوانین کشورها برای جذب نیروی کار و اعطای ویزای کاری متفاوت است به همین دلیل نیز قصد داریم تا در ادامه شمارا با پرطرفدارترین کشورها برای مهاجرت کاری آشنا نماییم.

کانادا

یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت کانادا است. سالانه تعداد زیادی از ایرانیان به طرق مختلف ازجمله اخذ ویزای تحصیلی، ویزای سرمایه‌گذاری، پناهندگی و ویزای کاری به کانادا مهاجرت می‌کنند. بالا بودن کیفیت زندگی در این کشور موجب شده است تا زندگی در آن به یکی از بزرگ‌ترین رؤیای افراد تبدیل شود.

شما می‌توانید با در نظر داشتن موارد زیر و با استفاده از مهارت خود به‌راحتی به کانادا مهاجرت کنید.

کبک کانادا

ایالت کبک یکی از محبوب‌ترین ایالت‌ها برای ایرانیان است. دلیل این امر را می‌توان در قوانین خاصی دانست که این ایالت برای مهاجرت افراد در نظر گرفته است. درصورتی‌که شما بتوانید نمره لازم که حداقل 59 است را کسب کنید، می‌توانید به این ایالت سفر نمایید. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای مهاجرت به کانادا و اقامت در ایالت کبک این کشور، مسلط بودن به زبان فرانسوی است. درصورتی‌که قصد مهاجرت کاری به کبک کانادا رادارید، باید مدرک خود مبنی بر تسلط بر زبان فرانسوی را به سفارت کانادا تحویل دهید.

اکسپرس اینتری

یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای رفتن به کانادا استفاده از روش اکسپرس اینتری است. در این روش درصورتی‌که افراد امتیاز لازم را کسب نمایند می‌توانند از طریق نیروی متخصص فدرال به کانادا مهاجرت کنند. ازجمله عوامل تعیین‌کننده در این روش؛ سن، تحصیلات، مدرک زبان و سابقه کار می‌باشد.

  • زبان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده برای مهاجرت به هر یک از کشورهای خارجی است. درصورتی‌که تسلط شما برای کشور مقصد محرز باشد، امتیاز بالایی برای شما در نظر گرفته خواهد شد. برای اقدام مهاجرت کاری به کانادا باید نمره 8 در مهارت شنیدن و نمره 7 را در سایر مهارت‌ها در آزمون آیلتس کسب کنید
  • سن نیز یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار بر کسب ویزا و اقامت است. عموماً کشورهای مهاجرپذیر نیروی جوان را پذیرش کرده تا از این طریق نیز بتوانند بر جمعیت خود بیفزایند. بهترین سن برای مهاجرت سن زیر 30 سال است.
  • امروزه تحصیلات آکادمیک یکی از مؤثرترین راه‌های برای اخذ انواع ویزا است. شما می‌توانید از طریق تحصیلات خود برای اخذ ویزای تحصیلی نیز اقدام کنید اما اگر قصد مهاجرت کاری رادارید، مدرک کارشناسی ارشد برای این کار لازم است.
  • سابقه کار نیز یکی از مواردی است که می‌تواند امتیاز شمارا تا حد زیادی ارتقا بخشد. درصورتی‌که حداقل 4 سال سابقه کار در ایران داشته باشید و مدرکی معتبر در خصوص آن ارائه کنید می‌توانید تا حد زیادی رتبه خود را برای گرفتن ویزا ارتقا بخشید.

نیروی کار ایالتی

لازم به ذکر است که کانادا به‌صورت ایالتی اداره شده و هر ایالت می‌تواند تا حد قوانین مختلفی را برای مهاجرین و قوانین کار اتباع خارجی در نظر گیرد به همین دلیل نیز شما می‌توانید برای ایالات مختلف اقدام نمایید تا بهترین مکان و بهترین شغل را برای خود بیابید. عموماً ایالت‌ها سابقه کار را مدنظر قرار می‌دهند زیرا سابقه کار نشان‌دهنده مهارت شما در کار بوده و به همین دلیل نیز داشتن سابقه کار 6 تا 8 سال می‌تواند بسیار مفید واقع شود. نباید فراموش کرد که قوانین هر ایالت متفاوت بوده و به همین دلیل نیز پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام در این زمینه به وب‌سایت سفارت کانادا مراجعه کرده و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

استرالیا

استرالیا نیز یکی دیگر از کشورهای محبوب برای مهاجرت است. بسیاری از ایرانیان سعی دارند تا از طریق مختلف خود را به این کشور برسانند و متأسفانه در این راه آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شوند اما شما می‌توانید با روشی معقول و با همراهی وکلای مهاجرت به استرالیا مهاجرت کنید. در این خصوص 2 راه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویزای 189

درصورتی‌که درزمینهٔ خاصی تخصص دارید، بهترین کشور برای شما استرالیا خواهد بود. شما می‌توانید با کسب حداقل امتیاز که 65 است، شانس خود را برای مهاجرت کاری به استرالیا امتحان کنید. ویزای 189 مخصوص افرادی است که از طرف شخصی ساکن در استرالیا حمایت می‌شوند به‌طور مثال درصورتی‌که از طرف کارفرما، خویشاوندان و یا دوستان خود حمایت می‌شوید، می‌توانید به‌صورت مستقل و از طریق ویزای 189 پروسه مهاجرت کاری خود را پیگیری کنید. در این خصوص رعایت چند فاکتور می‌تواند درروند انجام کار مؤثر باشد.

  • مهم‌ترین عامل برای مهاجرت کاری به استرالیا سن است. داشتن حداکثر 32 سال سن شرط اخذ ویزای کاری استرالیا است.
  • تحصیلات نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است. استرالیا برخلاف کانادا داشتن حداقل لیسانس را ضروری می‌داند به همین دلیل درصورتی‌که کارشناسی ارشد ندارید، بهتر است شانس خود را برای مهاجرت به استرالیا امتحان کنید.
  • داشتن مدرک زبان دال بر توانایی ارتباط کلامی با افراد نیز بسیار مهم است. برای مهاجرت به استرالیا کسب نمره 7 در آیلتس ضروری است.
  • استرالیا به داشتن مهارت و خبره بودن در کار اهمیت زیادی می‌دهد به همین دلیل نیز سابقه کار طولانی را شرط اقدام برای ویزای 189 می‌داند. شما برای اقدام ازاین‌رو باید حداقل 8 سال سابقه کار داشته باشید.

ویزای 190

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت کاری به استرالیا اقدام از طریق ویزای 190 است. در این روش فرد از طریق نیروی کار استانی اقدام می‌کند و پس از پذیرفته شدن توسط استان مدنظر، باید 2 سال در آن ایالت اقامت داشته باشد. کسب حداقل نمره یعنی امتیاز 65 در این خصوص ضروری است. به هر میزان که بتوانید امتیاز بالاتری کسب کنید، شانس شما برای مهاجرت کاری و داشتن شغل مناسب بیشتر خواهد شد.

آلمان

آلمان به‌عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپا همواره نیاز به نیروی متخصص داشته و به همین جهت مهاجرت کاری به آلمان دور از دسترس نیست. افرادی که تحصیلات و تخصص لازم را داشته باشند می‌توانند با استفاده از قوانین مهاجرت کاری آلمان، اقامت دائم این کشور را کسب کنند.

  • شرایط ایده آل برای رفتن به آلمان داشتن سن زیر 40 سال است. به هر میزان که سن شما پایین‌تر باشد، امکان اخذ ویزای کاری نیز بالاتر خواهد رفت.
  • برای مهاجرت به المان باید حداقل 2 سال دوره تخصصی مربوط به حرفه‌ای را گذرانده باشید. درصورتی‌که تحصیلات آکادمیک نداشته ولی دوره‌های تخصصی حرفه‌ای را گذرانده باشید نیز می‌توانید برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنید.
  • داشتن سابقه کار قابل‌اثبات نیز می‌تواند تا حد زیادی به شما در این راه کمک کند. به همین دلیل نیز بهتر است 3 سال سابقه کار مرتبط با حرفه‌تان را در رزومه داشته باشید.
  • زبان یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای مهاجرت به آلمان است و آلمان جز کشورهایی است که به‌شدت بر روی زبان رسمی‌شان تأکیددارند بنابراین برای مهاجرت به این کشور باید حداقل مدرک B1 زبان المانی را کسب کنید.

خلاصه مطلب

درصورتی‌که شما نیز قصد مهاجرت رادارید بهتر است قبل از هرگونه اقدام در این زمینه با وکلای مجرب مهاجرت و حقوق بین‌الملل مشورت کنید؛ هر اقدام اشتباهی می‌تواند زمان را از شما ربوده و هزینه گزافی بر عهده شما بگذارد. مهاجرت کاری یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت است بنابراین درصورتی‌که قصد خروج از کشور رادارید، بهتر است اقدام به اخذ ویزای کاری از سفارت کشور مدنظرتان نمایید.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments