10 دیواره بلند ایران برای سنگنوردی

سنگنوردی به فعالیت های ورزشی ای اطلاق می شود که ورزشکار یا سنگنورد در آن به بالا رفتن از دیواره ها(دیواره سنگنوردی) می پردازد. توجه داشته باشید که این ورزش بسیار سخت و نفس گیر است؛ بنابراین ورزشکار باید از قدرت بدنی خوبی برخوردار باشد. در این ورزش(علاوه بر قدرت بدنی)، تجربه و تجهیزات مناسب، دو فاکتور مهم و اساسی به حساب می آیند. بنابراین سعی کنید از بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات سنگنوردی و صخره نوردی استفاده کنید. استفاده کردن از وسایل با کیفیت و مناسب، سلامت شما را تضمین خواهند کرد. اگر قصد خرید لوازم و تجهیزات با کیفیت سنگنوردی را دارید؛ سایت گوجکس بهترین بستر را برای شما تدارک دیده است.

10 دیواره بلند ایران برای سنگنوردی

تنوع دیواره های سنگنوردی در کشور ما بسیار زیاد است. علاوه بر متنوع بودن، این دیواره ها بسیار چالشی نیز هستند. به همین دلیل، برای طی کردن آنها باید تجربه کافی را داشته باشید. دیواره های استاندارد و فنی موجود در ایران باعث شده است تا سالانه بسیاری از ورزشکاران مطرح دنیا به کشور ما سفر کنند. در ادامه به بررسی 10 دیواره(دیواره سنگنوردی) مرتفع ایران می پردازیم.

دیواره سنگنوردی علم کوه

قله علم کوه با ارتفاع 4850 متر، دومین قله مرتفع ایران به شمار می رود. دیواره گرانیتی آن که در قسمت شمالی این کوه مستقر شده است؛ ارتفاعی بین 350 الی 450 متر دارد. دیواره سنگنوردی علم کوه از نظر ارتفاع، جنس دیواره و… بهترین دیواره ایران محسوب می شود. در قسمت پایه دیواره، یخچال های طبیعی زیادی وجود دارد. همچنین دمای هوا در این منطقه بسیار پایین است(بهترین زمان صعود، تیر و شهریور است). این کوه در شهرستان کلاردشت استان مازندران واقع شده است. در منطقه “سرچال”(350 متر پایین تر از علم چال) پناهگاهی وجود دارد که می توانید در آن استراحت کنید.

دیواره بیستون

این دیواره در بیستون کرمانشاه قرار گرفته شده است. ارتفاع این کوه به 2800 متر می رسد.  این دیواره 1200 متر ارتفاع دارد که پهنای آن 5000 متر می باشد. با توجه به ابعاد و عظمت این دیواره؛ دیواره سنگنوردی بیستون یکی از عظیم ترین دیواره های سنگنوردی جهان به شمار می رود. این دیواره مسیر های بسیار متنوعی دارد. اگر قصد صعود به این دیواره را دارید؛ حتما از یک لیدر و راهنمای با تجربه کمک بگیرید. بهار و تابستان موقع مناسبی برای صعود به دیواره بیستون می باشد. همچنین لازم به ذکر است که در این دیواره آب به سختی پیدا می شود؛ بنابراین آب به همراه خود داشته باشید.

دیواره سنگنوردی لجور، یکی از تکنیکی ترین دیواره های ایران

لَجور، شما را با یک دیواره سنگنوردی چالشی روبرو خواهد کرد. این دیواره در 40 کیلومتری شهر اراک قرار گرفته است و ارتفاع دیواره آن به 350 متر می رسد. تا کنون 20 مسیر برای صعود به این دیواره بازگشایی شده است. جنس دیواره های آن آهکی است و جان پناه موجود در بالای کوه؛ شرایط شب مانی و استقرار را فراهم کرده است. برای رسیدن به این دیواره، 1 ساعت کوهپیمایی سخت و نفس گیر در پیش رو خواهید داشت. در این کوه مار های بسیار متنوعی وجود دارد(اکثرا در فصل تابستان). بنابراین در حین صعود حتما تجربه لازم را داشته باشید. بهترین زمان برای صعود به دیواره لَجور، بهار و پاییز است. در اواخر فصل پاییز باد های سرد و شدیدی می وزند که بسیار خطرناک می باشند.

دیواره سنگنوردی یافته

این کوه در 10 کیلومتری خرم آباد واقع شده است. ارتفاع کوه یافته به 2900 می رسد و همچنین دیواره آهکی آن 800 متر ارتفاع دارد. تکنیک و تجربه کافی، کلید موفقیت شما در صعود به این دیواره خواهند بود. از این بابت می توان آن را یک دیواره سنگنوردی تمام عیار دانست. بهار و پاییز بهترین زمان برای صعود به این دیواره محسوب می شوند.

دیواره طزرجان

دیواره سنگنوردی طزرجان در استان یزد قرار دارد(جنوب شرقی قله شیرکوه). دیواره آهکی آن حدود 350 متر ارتفاع دارد. ارتفاع این کوه به 4000 متر می رسد که وجود چشمه آب و جان پناه از محاسن این کوه بشمار می روند. بهترین زمان صعود به این دیواره، اواخر بهار و اوایل پاییز می باشد. این دیواره در ناحیه شمالی کوه قرار گرفته است. تا کنون حدود 10 مسیر صعود به این دیواره بازگشایی شده است.

دیواره پل خواب

دیواره پل خواب در جاده کرج چالوس واقع شده است. ارتفاع دیواره در بخش غربی به 200 متر می رسد. همچنین برای رسیدن به دیواره اصلی باید مسیر کوتاهی(با شیب زیاد) را بپیمایید. موقعیت جغرافیایی دیواره پل خواب به گونه است که شما در همه فصول می توانید به سنگنوردی بر روی آن بپردازید. در برخی اوقات نیز به دلیل شرایط جوی نامناسب؛ صعود به این دیواره بسیار خطرناک است.

دیواره سنگسرسل

دیواره سنگنوردی سنگسرسل در 35 کیلومتری شهر سمنان واقع شده است. دیواره سنگسرسل از جنس دولومیت می باشد که دارای ارتفاع 220 متری است. این دیواره در جبهه جنوبی کوه واقع شده است. بهار و پاییز بهترین زمان صعود به دیواره سنگسرسل می باشد. دیواره ها به شکل دندانه دندانه هستند و برای صعود، نیازمند تجهیزات و لوازم با کیفیت سنگنوردی هستید. اگر می خواهید لوازم با کیفیت سنگنوردی را با بهترین قیمت خریداری کنید؛ حتما به سایت گوجکس نگاهی بیندازید.

دیواره اخلمد

دیواره اخلمد در 85 کیلومتری مشهد واقع شده است و جنس دیواره آن آهکی می باشد. ارتفاع این دیواره 250 متر است و بهترین زمان برای صعود به آن، بهار و پاییز می باشد. این کوه دارای پناهگاه مناسبی می باشد که می توان برای استراحت یا شب مانی به آنجا مراجعه کرد.

دیواره گرمابدشت

دیواره سنگنوردی گرمابدشت در استان گیلان(شهرستان رودسر) وجود دارد. در اکثر مواقع دیواره های عظیم آن با مه غلیظ پوشانده شده است. مه غلیظ باعث می شود تا دید سنگنورد بسیار کاهش پیدا کند. همچنین در بین سنگ های موجود بر دیواره، درخت های فراوانی وجود دارد. همین موضوع تا حدودی صعود را سخت می کند(برای گرفتن میانی یا کارگاه). جنس دیواره های آن آهکی کلسیت می باشد و برای رسیدن به دیواره 1.5 ساعت کوهپیمایی در پیش خواهید داشت.

دیواره سنگنوردی آزادکوه

قله آزادکوه با 4400 متر ارتفاع در جاده کرج چالوس واقع شده است. آزادکوه بلندترین قله البرز مرکزی می باشد. دیواره سنگنوردی آزادکوه 400 متر است و چشم انداز زیبایی دارد. فصل صعود به این دیواره بسیار محدود است و همین موضوع باعث شده است تا کمتر مورد توجه سنگنوردان قرار بگیرد. بهترین زمان برای صعود، تیر و مرداد ماه می باشد.

فروشگاه اینترنتی گوجکس

“گوجکس” فروشگاه اینترنتی لوازم سنگنوردی، کوهنوردی و طبیعت گردی می باشد. در این فروشگاه بهترین و با کیفیت ترین اقلام را می توانید با قیمتی مناسب خریداری کنید. فروشگاه گوجکس با بیش از یک دهه تجربه در خدمت شما است. پرداخت در محل، 7 روز ضمانت بازگشت کالا و تضمین اصالت کالا را از گوجکس بخواهید. تنوع محصولات در این فروشگاه قابل مقایسه با سایر فروشگاه های اینترنتی نیست.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments