ناشناخته ترین جاذبه های پایتخت معنوی ایران

مشهد از جمله شهرهای مسافرپذیر ایران است که بیش از هر چیز به عنوان مقصدی زیارتی شناخته می شود. این شهر در سال های اخیر و با استفاده از ظرفیت بالای مسافرپذیری خود به سرعت به سمت پیشرفت گام برداشته. گام هایی برای ایجاد فرصت های متنوع گردشگری از قبیل تفریح، خرید، درمان، بازدید از جاذبه های طبیعی و باستانی که این شهر را به مقصدی برای سفرهای چند منظوره بدل ساخته اند. در این یادداشت قصد داریم شما را با مهم ترین جاذبه هایی آشنا کنیم که شاید تا کنون اسم آنها را نشنیده باشید. شما می توانید در تور مشهد از اصفهان علاوه بر بازدید از معروف ترین جاذبه های مشهد به این مکان ها نیز سر بزنید.

آبشار قره سو در دل صخره های سیاه رنگ

این آبشار در کلات نادری و در روستایی به نام قره سو قرار گرفته که در 160 کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. واژه قره سو یک واژه ترکی به معنای آب سیاه است. سنگ های سیاه در کف رودخانه قره سو قرار گرفته اند و آب آن را به سیاه رنگ نشان می دهند. همین امر دلیل نامگذاری این آبشار به قره سو است. این آبشار با ارتفاع 1250 متر از سطح دریا یکی از زیبا ترین مناظر شهر کلات است. قره سو متشکل از چند آبشار کوچک و بزرگ است که بلندترین آنها هشت متر ارتفاع دارد.

طبیعت بکر اطراف آبشار و دره های پیچ در پیچ به همراه درختان در هم تنیده و صخره های سیاه رنگ منظره ای زیبا و در عین حال اسرار آمیز به این منطقه بخشیده است. برای بازدید از این مکان جذاب باید قبل از تونل ورودی کلات وارد جاده درگز شوید و سپس راه جاده قره سو در سمت چپ جاده را پیش بگیرید. پس از رسیدن به روستا با دقایقی پیاده روی به ابتدای مسیر آبشارها می رسید.

جنگل جیغ با صداهایی اسرار آمیز

جنگل جیغ یکی از اسرار آمیز ترین جاذبه های مشهد است که بسیاری از مسافران با دل و جرأت را به دیدن خود به ویژه در شب هنگام وسوسه می کند. این جنگل به رازی پیوند خورده که شنیدن آن خالی از لطف نیست. به اعتقاد برخی افراد زنی در این جنگل به آتش کشیده شده و به قتل رسیده است. اکنون صدای این زن که به دنبال قاتل خود می گردد، ناله هایی زجر آور را بین درختان طنین انداز می کند. برخی دیگر نیز این صداها را به اجنه و ارواح نفرین شده نسبت می دهند.

برخی افراد به دنبال توجیهاتی هستند که پای موجودات مرموز را از این جنگل دور کنند. آنها این جیغ ها را صدای ملخ هایی می دانند که در سال 1390 به این جنگل حمله ور شدند و حال در طول شب سر و صداهایی از خود به وجود می آورند. پیچیدن باد در بین شاخ و برگ درختان از دیگر دلایلی است که افراد زیادی برای توجیه جیغ های این جنگل ارائه می کنند. به هر حال این جیغ های مرموز به محض تاریک شدن هوا شنیده می شود و در روز هیچ نشانی از آنها وجود ندارد. جنگل جیغ در دهستان طرقبه و در روستایی به نام سر برج قرار گرفته است.

غار مغان با مسیرهای پیچ در پیج

غارها همواره جزء اسرار آمیزترین جاذبه های هر منطقه ای هستند. غار مغان مشهد  یکی از دیدنی های جذاب این شهر است که در 27 کیلومتری آن قرار گرفته. طبق تحقیقات انجام شده، قدمت این غار به صد میلیون سال پیش یعنی دوره دوم زمین شناسی می رسد. دلیل نامگذاری این غار به مغان این است که در روزگار  قدیم یک روحانی زرتشتی به منظور تزکیه و تهذیب نفس در این غار پناه برده و در آن ساکن شده است.

در این غار دهلیزها و راه های پیج در پیچی وجود دارد که گم شدن افراد نا آشنا را محتمل می سازد. با ورود به این غار می توانید استالاکتیک و استالاگمیت های زیبایی را ببینید که از سقف آویزان شده اند و منظره جالبی به وجود آورده اند. وجود چشمه آب در درون غار نیز به آن جلوه خاصی بخشیده. در عین حال وجود چند حلقه چاه و همچنین خفاش های ساکن در آن کمی ترسناک به نظر می رسد.

کوهسر مال مشهد، مجموعه ای تفریحی و تجاری

مجتمع کوهسر مشهد از جاذبه های تفریحی و توریستی این کلان شهر است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. این مجموعه در زمینی به مساحت 5 هکتار و با زیربنایی 25000 متری در هاشمیه ساخته شده است. ساختمانی پنج طبقه با 20 متر ارتفاع که 220 واحد تجاری در آن جای گرفته اند.

در این مکان می توانید به جاذبه های متنوعی از قبیل سالن ها و مجموعه های ورزشی، فضاهای تفریحی و مراکز تجاری دسترسی داشته باشید. کافه، فست فود و رستوران از دیگر امکانات مجموعه کوهسر است که سبب محبوبیت بیش از حد آن شده است. از جمله امکانات این مجموعه می توان به سالن بیلیارد،  بسکتبال، فیتنس، تنیس، استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، اتاق فرار و بازی های کامپیوتری اشاره کرد.

روستای کنگ و رباط شاه عباسی

کنگ یک روستای پلکانی در دامنه کوه های بینالود در 29 کیلومتری شهر مشهد است. این روستا بیش از هزار سال قدمت دارد و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی مشهد در دسترس گردشگران قرار دارد. در این روستا دیدنی های بسیاری وجود دارد که کوه های مرتفع، درختان کوهپایه ای، سکونت گاه های پلکانی بخشی از آنها به شمار می آیند. این روستا در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای آب و هوایی معتدل است. از معروف ترین جاذبه های این روستا می توان به رباط شاه عباسی اشاره کرد که برخی معتقدند در قدیم راه نیشابور به مشهد از کنار آن می گذشته است.

دره ارغوان و درختان عشق

دره یا دشت ارغوان از دیدنی ترین جاذبه های شهر مشهد در فصل بهار است. این دره در چهار کیلومتری شهر طرقبه قرار گرفته است و از طریق جاده طرقدر قابل دسترسی می باشد. درخت ارغوان درختی با شکوفه های بنفش رنگ به شکل قلب است که به درخت عشق نیز معروف می باشد. این درخت بین 3 تا 10 متر ارتفاع دارد و در بهار شکوفه می دهد.

با ورود به این دره می توانید منظره زیبایی از چندین درخت ارغوان را ببینید که چشمان شما را به خود خیره می کنند. بهترین زمان برای بازدید از این دره، اوایل فروردین تا اواسط آن می باشد؛ یعنی زمانی که شکوفه ها باز شده اند و بوی خوش آنها در تمام دشت پیچیده است.

بقعه هاورنیه؛ آخرین بنای جامانده از توس

گنبد یا بقعه هارونیه از دیدنی های تاریخی مشهد است که به عنوان کهن ترین اثر به جا مانده از شهر توس در آثار ملی ایران به ثبت رسیده. برخی از افراد این بقعه را مدرسه یا خانقاه می دانند و برخی معتقدند این مکان محل دفن غزالی است. برخی دیگر  اعتقاد دارند که این بقعه در اصل آتشکدهای ساسانی بوده که پس از ورود مسلمانان به ایران مسجدی بر روی آن ساخته شده است. با توجه به معماری بنا می توان آن را مربوط به دوره ایلخانی دانست.

دره آل و آبشارهای هزار چشمه

دره آل از دیگر جاذبه هایی است که در بین دیدنی های معروف مشهد گم شده است. این دره در نزدیکی روستای آل واقع شده و 45 کیلومتر از شهر مشهد فاصله دارد. این دره به سبب پوشش گیاهی متنوع، غارهای کهن، آبشارهای هزار چشمه و کتیبه های تاریخی ارزش زیادی برای دیدن دارد. مهم ترین جاذبه این منطقه آبشارهایی است که از کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد و منظره ای منحصر به فرد را پیش روی گردشگران قرار می دهند.

در سفر به شهر زیارتی- سیاحتی مشهد می توانید از جاذبه های بسیاری دیدن نمایید که برخی از آنها را کمتر می شناسید. در این یادداشت سعی کردیم به معرفی جاذبه هایی بپردازیم که نام آنها را  کمتر شنیده اید، ولی جذابیت آنها کمتر از مکان های معروف مشهد نیست. اگر تمایل دارید سفر به این شهر را لوکس تجربه کنید می توانید به فکر رزرو تور مشهد هتل قصر طلایی، هتل مجلل درویشی، هتل بین المللی قصر و یا هتل الماس 2 باشید. اگر هم به دنبال اقامتی ارزان قیمت در این شهر هستید، هتل کوثر، هتل ایران زمین، هتل نسیم و هتل قدس برای شما مناسب هستند.

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

این مقاله را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
مشترک شوید
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments